Zet je merk goed neer met StoryBrand
Heb je geen helder verhaal over jouw product of dienst? Grote kans dat jouw boodschap niet helder is, waardoor potentiële klanten niet begrijpen wat jij voor hen kunt betekenen. Hoe je dit toch voor elkaar kunt krijgen? Door aan de slag te gaan met StoryBrand!
Wat is StoryBrand?
StoryBrand is een methode waarmee je heel makkelijk een format over het verhaal van je bedrijf uitwerkt. Hiermee zet je je verhaal heel duidelijk neer om:
- Jouw boodschap helder te vertellen
- Jouw doelgroep aan te spreken
- Jouw product of dienst te verkopen
Heb je met de StoryBrand methode je verhaal neergezet? Dan heb je een framework dat je kunt toepassen op al je online marketing. Op je website, teksten, je social media uitingen en in je campagnes. Dat helpt om altijd een sterk verhaal naar buiten te brengen.
Aan de slag met StoryBrand
StoryBrand is vergelijkbaar met een soort film script. En hierin zit over het algemeen een vaste verhaallijn in. Een hoofdpersoon heeft een probleem. Tijdens het verhaal ontmoet hij als het ware een gids die hem een plan geeft en hem oproept tot actie. Dat resulteert uiteindelijk in succes of mislukking.
➡️ De hoofdpersoon…
➡️ Heeft een probleem.
➡️ En ontmoet een gids…
➡️ Die hem een plan geeft…
➡️ En hem oproep tot actie.
➡️ Dat resulteert in succes…
➡️ Of het resulteert in mislukking.
Het verhaal van je merk
StoryBrand zegt eigenlijk dat je een verhaallijn ook moet toepassen op je bedrijf. De hoofdpersoon is je klant. Het draait niet om jou als bedrijf maar het draait echt om je klant. Vanuit hieruit werk je verder.
Wat wil je klant en wie is hij? Wat voor problemen heeft hij, met betrekking tot jouw product of dienst? En hoe ben jij dan degene die de hoofdpersoon gaat helpen? Jij bent de gids die het probleem van je hoofdpersoon herkent en een oplossing biedt. Daarnaast maak je helder aan hem hoe je hem helpt door middel van duidelijke call to actions.
➡️ Wat wil onze klant?
➡️ Wat zijn de externe, interne en filosofische problemen van onze klant?
➡️ Hebben we ons merk gepositioneerd als gids of als held?
➡️ Hebben we een duidelijk pad gecreëerd voor onze held zodat hij kan winnen?
➡️ Zijn onze call to actions duidelijk?
➡️ Hebben we onze held laten zien hoe wij zijn leven kunnen verbeteren?
➡️ Hebben we de consequenties duidelijk gemaakt?
Hoe pas je dat toe?
Staat het verhaal van je merk? Dan kun je dit toepassen op verschillende online marketing diensten. Als voorbeeld geven we aan hoe je een landingspagina opbouwt met het StoryBrand principe:
- Je begint met het aanspreken van de klant, de hoofdpersoon
“Vervelend hè, geen grip op je cijfers en geen concrete marketing aanpak? Veel geld investeren maar geen resultaat?”
Het is als het ware een dialoog, waar de hoofdpersoon zich in herkent.
- Vervolgens positioneer je jezelf als de gids
“Wij begrijpen dat online marketing complex en overweldigend kan zijn, maar weten wat er nodig is voor een effectieve online marketing aanpak.”
- Voeg USP’s toe, onderbouw het met reviews zodat je bewijs levert.
- Laat in 3 stappen terugkomen hoe het werkt en hoe je het probleem van de hoofdpersoon oplost.
“Dit is hoe wij dat doen:
- Vertel ons jouw uitdaging
- Wij helpen jou met een concreet plan
- Start met groeien”
- Voeg je belangrijkste call to action toe aan een knop en daaronder een veilige call to action.
- Informeer de twijfelaar.
Ook het StoryBrand principe laat je hierin terugkomen. Wat voor consequenties heeft het als de hoofdpersoon niet voor jouw product of dienst kiest? Speel in op het probleem van de hoofdpersoon.
Ook in campagnes of andere uitingen pas je het StoryBrand principe toe. Het voordeel van het script is dat je er altijd op terug kunt vallen. Past de campagne bij de visie die we hebben? Staan we er allemaal nog achter? Als je twijfelt of iets past bij de visie en merk dat je hebt, pak je het erbij.
Hier zelf mee aan de slag?
Heb je nog vragen over StoryBrand of wil je hier effectief mee aan de slag? Neem vooral contact op met Christa via: christa@consigo.nl of 085-888-2822.
Meer weten over online marketing?
Wil je voor jouw bedrijf starten met resultaatgerichte online marketing? Of wil je eens een frisse blik op je online marketing aanpak? Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van online marketing strategieën. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt!
Blijf op de hoogte
Neem contact op
Heb je vragen over deze blogs? Of wil je aan de slag met online marketing? Neem dan gerust contact op met Jurgen via: jurgen@consigo.nl of 085-888-2822. Wij helpen je graag.