Alles wat je moet weten over de nieuwe Google Page Experience update

Wat is de Google Page Experience update?

Binnenkort komt er een nieuwe Google update aan. De Google Page Experience update. De gebruikerservaring gaat een belangrijke rol spelen bij hoe goed een pagina op je website scoort. In dit blog vertellen we je alles wat je moet weten over deze nieuwe update.

De gebruikerservaring wordt steeds belangrijker

In de Google Page Experience update, die ongeveer halverwege juni 2021 uitkomt, draait alles om de gebruikerservaring. Een goede gebruikerservaring wordt voor websitebezoekers steeds belangrijker. Daarom gaat dit, met deze update, een belangrijke rol spelen bij het ranken van je pagina’s in de zoekresultaten van Google.

Om een voorbeeld te geven: als een webpagina bijvoorbeeld snel laadt, is de gebruikerservaring beter waardoor Google de pagina beter beoordeelt. Dit kan ervoor zorgen dat de pagina hoger rankt in het algoritme van Google.

Met deze update is het dan ook interessant om eens goed naar de snelheid van de pagina’s op jouw website te kijken. Meer tips hierover vind je in het blog Tools om de snelheid van je website te meten en te verbeteren.

Andere factoren die nog belangrijker worden met deze update zijn:

  • Mobielvriendelijkheid
  • Draait de website op HTTPS
  • Storende elementen, zoals content die verspringt tijdens het laden van de pagina

Het verschil met User Experience

Wat is nu het verschil tussen Page Experience en User Experience? Bij de User Experience gaat het om de algehele gebruikerservaring van een website. Bij Page Experience wordt er gekeken naar de ervaring op een specifieke pagina. De gebruikerservaring op je website kan dus per pagina verschillen. 

Waar moet een goede Page Experience aan voldoen?

Google beoordeelt de Page Experience van een pagina op basis van verschillende factoren, waarbij er drie tot de belangrijkste behoren. Ook wel Core Web Vitals genoemd.

Laadtijd

De eerste is de laadtijd van je pagina, oftewel de snelheid zoals eerder genoemd in dit blog. De laadtijd van je pagina moet onder de 2,5 seconden zitten.

Interactie

Het tweede gaat over hoe interactief je pagina is. Hoe snel leidt een actie tot een reactie in de browser. Als gebruikers eenmaal op je pagina zijn en vanuit hier een actie uitvoeren (zoals het klikken op een interne link) hoe lang duurt het dan voordat deze actie is uitgevoerd? Volgens Google moet dit onder de 100 milliseconden zijn.

Storende elementen

Als derde wordt er gekeken naar storende elementen die er op een pagina kunnen staan. Bijvoorbeeld dingen die verschuiven, omdat de pagina nog niet goed geladen is. Hierdoor wordt het voor gebruikers moeilijker ergens op te klikken of de content te begrijpen.

Relevantie van content blijft leidend

Hoewel de Page Experience belangrijker wordt na deze update, blijft relevante content de belangrijkste factor voor het ranken van webpagina’s. Je kan dus nog zo’n gebruiksvriendelijke pagina hebben, als de content niet relevant is, komt de pagina niet hoog in de zoekresultaten. Als er echter veel pagina’s zijn die qua relevantie vergelijkbaar zijn, kan de Page Experience de doorslag geven in de ranking in Google. 

Meer weten over de Google Page Experience update?

Wil je meer weten over hoe jij met jouw website hoger in de zoekresultaten van Google komt? Neem dan contact met ons op. Wij adviseren je graag.

Blijf op de hoogte

Wij schrijven regelmatig nieuwe blogs over online marketing. Bekijk onze website voor alle blogs of volg ons op LinkedIn. Je kunt je ook direct aanmelden voor onze email met online marketing updates. Zo blijf je eenvoudig op de hoogte.

Neem contact op

Heb je vragen over deze blogs? Of wil je aan de slag met online marketing? Neem dan gerust contact op met Jurgen via: jurgen@consigo.nl of 085-888-2822. Wij helpen je graag.

Nieuwste online marketing blogs

Gerelateerde blogs