Alles wat je moet weten over de nieuwe Google Page Experience update

Sandra Administratie

Wat is de Google Page Experience update?

Binnenkort komt er een nieuwe Google update aan: de Google Page Experience update. De gebruikerservaring gaat een belangrijke rol spelen bij hoe goed een pagina op je website scoort. In dit blog vertellen we je alles wat je moet weten over deze nieuwe update.

De gebruikerservaring wordt steeds belangrijker

In de Google Page Experience update, die halverwege juni 2021 uitkomt, draait alles om de gebruikerservaring. Een goede gebruikerservaring wordt steeds belangrijker voor websitebezoekers, en dit gaat een grotere rol spelen bij het ranken van je pagina’s in de zoekresultaten van Google.

Een voorbeeld: als een webpagina snel laadt, verbetert dit de gebruikerservaring, waardoor Google de pagina beter beoordeelt. Dit kan ervoor zorgen dat de pagina hoger rankt in Google’s algoritme.

Met deze update is het dus interessant om eens goed naar de snelheid van de pagina’s op jouw website te kijken. Bekijk hier meer tips over het meten en verbeteren van je websitesnelheid.

Andere factoren die nog belangrijker worden met deze update zijn:

  • Mobielvriendelijkheid
  • De website draait op HTTPS
  • Afwezigheid van storende elementen, zoals content die verspringt tijdens het laden

Het verschil met User Experience

Wat is nu het verschil tussen Page Experience en User Experience? User Experience betreft de algehele gebruikerservaring van een website, terwijl Page Experience specifiek kijkt naar de ervaring op een bepaalde pagina. De gebruikerservaring op je website kan dus per pagina verschillen.

Waar moet een goede Page Experience aan voldoen?

Google beoordeelt de Page Experience van een pagina op basis van verschillende factoren, waarvan drie de belangrijkste zijn, ook wel Core Web Vitals genoemd:

Laadtijd

De eerste is de laadtijd van je pagina, oftewel de snelheid. De laadtijd moet onder de 2,5 seconden liggen.

Interactie

De tweede factor betreft de interactiviteit van de pagina: hoe snel leidt een actie tot een reactie in de browser? Als een gebruiker bijvoorbeeld op een interne link klikt, moet de reactie binnen 100 milliseconden zijn.

Storende elementen

Als derde wordt er gekeken naar storende elementen op de pagina, zoals verschuivingen tijdens het laden. Deze kunnen het moeilijker maken voor gebruikers om ergens op te klikken of de content te begrijpen.

Relevantie van content blijft leidend

Hoewel de Page Experience belangrijker wordt, blijft relevante content de belangrijkste factor voor het ranken van webpagina’s. Een gebruiksvriendelijke pagina met onrelevante content zal niet hoog ranken. Maar als pagina’s vergelijkbaar zijn qua relevantie, kan de Page Experience de doorslag geven in de ranking.

Wil je een vrijblijvend advies gesprek?

Vraag het onze online marketing expert

Jurgen

Digitale strategie, AI & data