5 tips om je local SEO te verbeteren

Online beter gevonden lokale klanten

Online gevonden worden door local SEO

Steeds meer mensen zoeken online naar lokale bedrijven. Ga maar eens na! Als consument heb jij het vast ook weleens gebruikt. Je hebt iets of iemand in de buurt nodig en zoekt via Google naar een aannemer, restaurant of bowlingbaan in de buurt.
Je lokale vindbaarheid, oftewel local SEO, is daarom belangrijker dan ooit. In deze blog leggen we uit wat local SEO precies is en geven we 5 tips om je local SEO te verbeteren.

Wat is local SEO?

Zoekmachine-optimalisatie is een breed vakgebied. Naast bijvoorbeeld technische SEO en linkbuilding is er ook local SEO, dat specifiek te maken heeft met het lokaal vindbaar maken van jouw website.

Local SEO is de optimalisatie van lokaal georiënteerde zoekwoorden. Denk bijvoorbeeld aan ‘dichtstbijzijnde bioscoop’, ‘restaurant Amersfoort’ of ‘supermarkt in de buurt’. Bovendien zoekt Google ook in de desbetreffende plaats. Als een gebruiker zoekt op ‘online marketing bureau’, wordt er gezocht naar online marketingbureau in die omgeving. Bij local SEO richt je je dus op het verbeteren van de vindbaarheid in de buurt.

Local SEO laptop cijfer

Waarom local SEO?

Uit cijfers van Google blijkt dat van alle zoekopdrachten in 2019, de helft een lokale zoekintentie had. Ondanks deze cijfers, besteden ondernemers niet of weinig aandacht aan local SEO. Zonde toch?

Met het toenemende gebruik van smartphones wordt lokale vindbaarheid bovendien steeds belangrijker. Daarnaast ligt de conversie van bezoeker uit jouw regio veel hoger, omdat lokale bedrijven veel interessanter zijn.

Genoeg redenen dus dat jouw onderneming aansluit bij de zoekopdracht van de gebruiker. Maar hoe kun je jouw local SEO verbeteren?

Tips voor het verbeteren van local SEO

1. Lokale vindbaarheid met Google Mijn Bedrijf

Het verbeteren van je local SEO, begint met Google Mijn Bedrijf. Maak een eigen bedrijfsprofiel aan vul de correcte gegevens in. Je adresgegevens, openingstijden, foto’s, website-URL, dienstverlening, noem maar op!

Vul zoveel mogelijk gegevens in. Op deze manier ben je altijd, met de juiste informatie, vindbaar op Google, Google Maps, Google Zoeken en Google+.

Bovendien kun je op deze manier ook gemakkelijk reviews verzamelen. Hoe meer beoordelingen je krijgt en hoger ze zijn, hoe hoger je door Google geplaatst zal worden in de lokale zoekresultaten.

2. Local SEO met social media

Voer alle belangrijke gegevens ook door op social media. Dus op LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram en/of TikTok. Zorg er ook voor dat je op je website goed kunt doorlinken naar je social mediakanalen en andersom. Hierdoor heb je vanuit andere pagina’s en platformen ook links naar jouw website.

Daarnaast kun je ook adverteren op social media, specifiek gericht op locatie. Combineer verschillende kanalen voor een optimaal effect.

3. Lokale zoekresultaten

Nu je lokaal goed te vinden bent, is het tijd om jouw content local-proof te maken. De methode is hetzelfde als bij een standaard SEO content aanpak, alleen leg je de focus op een bepaalde regio.

Voer een zoekwoordonderzoek uit en verwerk de uitkomst van de zoekwoorden in je pagina’s. Hierbij is het belangrijk om de content goed te structureren, zodat zoekmachines kunnen begrijpen wat voor soort informatie er op jouw website staat. Dit doe je in URL, titel, tussenkopjes, metatitel, metadescriptie en de naam van de foto’s.

4. Lokale pagina

Heeft jouw onderneming één vestiging? Maak dan een nieuwe pagina voor deze vestiging. Als voorbeeld hebben wij een local SEO pagina gemaakt over Consigo Online Marketing in Amersfoort.

Heeft jouw onderneming meerdere vestigingen? Maak dan voor iedere vestiging een aparte landingspagina of zelfs een website. Zorg er ook voor dat de content niet identiek is. Maak voor iedere pagina unieke teksten. Ook belangrijk is dat de gegevens op je ‘Google Mijn Bedrijf’ pagina overeenkomen. Als dit niet het geval is, kan dit van invloed zijn op de local SEO-ranking van je bedrijf.

5. Lokale externe links naar jouw pagina

Meld je aan bij lokale externe platformen, zoals Tripadvisor, Yelp klantenvertellen.nl of Tweakers.net en zorg voor externe links om jouw local SEO te verbeteren.

Zorg ervoor dat alle gegevens goed staan en mensen worden doorgelinkt naar jouw website. Hoe vaker de website van jouw onderneming genoemd wordt op andere websites, hoe hoger je wordt geplaatst in de zoekresultaten.

Bovendien zijn deze platformen ook ideaal voor reviews. En hoge scores hebben natuurlijk impact op jouw local SEO!

Hulp nodig bij jouw local SEO?

Nu je het belang weet van local SEO en hoe je hier het maximale uit kan halen, ben jij er klaar voor om jouw lokale vindbaarheid te verbeteren!

Besteed je het liever uit of wil je graag dat iemand met je meekijkt? Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van SEO. Neem gerust contact met ons op. Ons team denkt graag met je mee!

Blijf op de hoogte

 

Neem contact op

Heb je vragen over deze blogs? Of wil je aan de slag met online marketing? Neem dan gerust contact op met Jurgen via: jurgen@consigo.nl of 085-888-2822. Wij helpen je graag.

Nieuwste online marketing blogs

Gerelateerde blogs