Vul jouw opleiding met een online marketingplan!

Vul opleiding online marketingplan

Niet genoeg aanmeldingen?

Je bent schooldirecteur. Communicatie-, opleidings- of programmamanager. Het nieuwe schooljaar is begonnen en er zijn binnen jouw organisatie diverse opleidingen die jij (met je collega’s) vol wil krijgen.

Je hebt de opleidingen op je website staan, je post wel eens wat op social maar toch zie je nauwelijks dat er aanmeldingen binnenkomen.

Er is tijd, energie en geld in geïnvesteerd.  Als er niet voldoende aanmeldingen binnenkomen, zou het zelfs zo kunnen zijn dat je de opleiding, training of cursus moet annuleren omdat je niet voldoende aanmeldingen hebt. Eeuwig zonde toch?

Training geannuleerd!

Zelf heb ik dat deze zomer nog gehad. Ik had me bij bekend instituut aangemeld voor een training om mijn persoonlijke vaardigheden bij te spijkeren. Mooi moment om daar in de zomer eens mee aan de slag te gaan ?

Ongeveer een week voordat de training zou beginnen, kreeg ik een mailtje dat ik de enige aanmelding was…… Dus dat de training niet door zou gaan.

Echt ontzettend jammer, want ik keek er wel naar uit om deze training te gaan volgen. Daarnaast was het voor de opleider zelf natuurlijk ook zonde.

Door het annuleren van de training zijn ze niet alleen inkomsten misgelopen, ook hebben ze een kandidaat blij gemaakt met een dode mus…

Hoe kun je dan toch zorgen voor zorgen dat je jouw opleiding wél vol krijgt?

Online marketing plan

Het begint bij het maken van een doordacht (online marketing) plan.

Denk daarbij aan een aantal vragen:

1. Hoeveel aanmeldingen heb je nodig om  jouw opleiding te laten starten?

2. Wat is de deadline om die definitieve start te behalen?

3. Welk budget is er beschikbaar om bekendheid te geven aan jouw opleiding?

Zo kun je een rekensom maken wat je maximaal mag uitgeven per deelnemer.

Plannen maken én uitvoeren!

Vanuit Consigo werk ik voor een opleider centraal in Nederland met veel verschillende opleidingen. Ook zij hebben zoals elk jaar voldoende aanmeldingen nodig om de diverse opleidingen definitief door te laten gaan.

Omdat er elk jaar concurrenten bij komen (met dezelfde soort opleidingen), was het ook afgelopen studiejaar weer erg belangrijk om een goede online zichtbaarheid te creëren. Die uiteindelijk mede zou bijdragen aan voldoende aanmeldingen.

Vorig jaar augustus spraken we af om de plannen en acties voor het hele komende studiejaar te bespreken.

Wij werken vanuit Consigo met ons eigen eigen unieke model:

  • Strategie
  • Campagne
  • Content
  • Conversie
  • Community

Dit model zorgt voor richting, overzicht en structuur. Tijdens die sessie bespraken we met elkaar hoe we de 4C’s zouden gaan inzetten en met welk budget. De online marketingstrategie voor dat jaar was dus bepaald.

Mijn rol bestond ten eerste uit het bewaken van de strategie die was opgesteld. Denk hierbij aan het bijhouden van de campagneplanning, bewaken van budgetten en het bespreken van de campagneresultaten per kanaal.

Daarnaast focuste ik me op de inzet van content marketing voor deze organisatie. Qua zichtbaarheid was daar nog een hoop te winnen.

Want waarom moet de bezoeker nu juist bij deze opleider de opleiding volgen? Wat maakt hen zo speciaal? Dat zijn zaken die nog wel eens vergeten worden.

Ik heb daarnaast ook een LinkedIn workshop op locatie gegeven, om hen de kracht van dit kanaal te laten ontdekken. Mijn collega zorgde voor de campagnes via Google Ads en op social.

We hadden per opleiding een advertentiebudget en daar konden we per maand de campagnes voor draaien. Dat gaf ons veel flexibiliteit en dat was dus heel prettig werken.

Resultaatgerichte werkwijze

Verder zorgde ik dat ik elke maand na elke voorlichtingsavond bij hen op kantoor was om de aanmeldingen, voortgang, samenwerking en acties voor de komende maand te bespreken.

Liggen we nog op schema en hoe staat het met alle acties? Het bespreken van de belangrijkste cijfers en een laatste update mbt het aantal aanmeldingen waren zaken die ook aan bod kwamen.

Door de uitgezette acties en de aanmeldingen goed bij te houden en hierop te sturen, hebben we uiteindelijk 51% meer aanmeldingen weten te realiseren ten opzichte van het jaar daarvoor. Dat was een bijzonder goed resultaat!

Zorg voor een nauwe samenwerking

Wat heel belangrijk is in het slagen van campagnes: zorg voor een nauwe samenwerking!

Werk als een team samen. Als er interne veranderingen zijn, is het ook handig, dan wel essentieel dat wij dit weten. Denk aan een opleiding die achterloopt. Wij kunnen dan bijvoorbeeld het advertentiebudget verschuiven naar die opleiding of andere marketingacties opzetten.

Onze contactpersoon gaf tijdens de eindevaluatie aan dat hij een vrij ambitieuze doelstelling had bepaald in augustus, maar deze hebben we dus ruimschoots overschreden.

Uiteindelijk hadden ze een luxeprobleem: ze hadden waarschijnlijk zoveel aanmeldingen, dat ze nu twee lokalen en extra docenten moesten regelen ?

Meer weten over online marketing?

Ben jij bezig met het maken van een online marketing plan en heb je daar hulp bij nodig?Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van een online marketing plan. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt.

Blijf op de hoogte

 

Neem contact op

Heb je vragen over deze blogs? Of wil je aan de slag met online marketing? Neem dan gerust contact op met Jurgen via: jurgen@consigo.nl of 085-888-2822. Wij helpen je graag.

Nieuwste online marketing blogs

Gerelateerde blogs