De 4 verschillende soorten zoekintenties

laptop met google voor verschillende zoekintenties

In de wereld van zoekmachine optimalisatie (SEO), is het belangrijk dat je begrijpt wat de intentie is van bezoekers bij het uitvoeren van zoekopdrachten. Weet jij op welke informatie wordt gezocht en waarom, dan kun je jouw SEO afstemmen om aan die behoefte voldoen. In dit blog gaan we daarom in op de vier verschillende soorten zoekintenties.

Waarom is het van belang om de zoekintentie te achterhalen?

Schrijf je verschillende SEO (landings)pagina’s om ervoor te zorgen dat jij hoger in Google komt? Dan is het van belang dat je weet waar je over schrijft en dit overeenkomt met de zoekintentie.
Er zijn verschillende soorten intenties waarmee de gebruiker in Google een zoekopdracht uitvoert:

  • Informationele zoekintentie > zoeken informatie
  • Navigatie zoekintentie > bezoek website/merk
  • Commerciële zoekintentie > oriëntatie tot koop
  • Transactionele zoekintentie > intentie tot koop

Informationele zoekintentie

Een informationele zoekintentie is gericht op het verkrijgen van informatie of het beantwoorden van vragen. Mensen zijn op zoek naar een bepaalde behoefte aan kennis. Een informationele zoekintentie zou bijvoorbeeld kunnen zijn: “Hoe lang moet bloemkool koken?” of “Het aanmaken van een Google Search Console account.”

Navigatie zoekintentie

Een navigatie zoekintentie houdt in dat gebruikers op zoek zijn naar een specifieke website of merk. Ze kennen de naam en gebruiken Google om snel toegang te krijgen tot de juiste website.

Als je zoekt op Google Analytics, wil je 9 van de 10 keer hiernaartoe. Een pagina op Frankwatching over Google Analytics past goed bij de zoekopdracht, maar daar ben je hoogstwaarschijnlijk niet naar op zoek.

Commerciële zoekintentie

De commerciële zoekintentie zit meer richting de orientatie tot koop. Iemand is nog niet specifiek op zoek naar een product of dienst. Hij zoekt op een bepaalde categorie, zoals bijvoorbeeld “Bed” of “Kinderopvang”.

Je wil extra informatie, maar ook kunnen navigeren naar de verschillende producten of diensten die aangeboden worden. Het helpt als je de bezoeker van extra informatie voorziet, zodat hij uiteindelijk door kan gaan richting de transactionele fase.

Transactionele zoekintentie

Als je het hebt over een transactionele zoekintentie, dan heb je de intentie om te kopen. Iemand zoekt dus specifiek naar een bepaald product of dienst, zoals bijvoorbeeld “PVC vloer” of “Macbook pro”.

Klantcase

Met een klant gingen we in gesprek over een pagina over PVC vloeren. Daar wordt op de pagina vertelt over de showroom met PVC vloeren, die je kunt bezoeken. Toch zoekt iemand op PVC vloeren juist naar verschillende producten. Hij wil dat inzichtelijk hebben en niet alleen teksten lezen. Door de pagina aan te passen en daadwerkelijk de producten te zien, sluit de pagina beter aan op de zoekintentie.

Leer van de struikelblokken van GA4

Overkoepelend het grootste struikelblok is dat GA4 veel meer stappen nodig heeft tijdens het opzetten. Het vergt dus even wat inspanning, maar zodra het eenmaal staat, loopt GA4 goed en kun je alle data goed inzien. Heb je vragen over het instellen van GA4 of heb je andere struikelblokken? Neem contact op met Anouk via: anouk@consigo.nl of 085-888-2822

Meer weten over online marketing?

Wil je voor jouw bedrijf starten met resultaatgerichte online marketing? Of wil je eens een frisse blik op je online marketing aanpak? Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van online marketing strategieën. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt!

Blijf op de hoogte

 

Neem contact op

Heb je vragen over deze blogs? Of wil je aan de slag met online marketing? Neem dan gerust contact op met Jurgen via: jurgen@consigo.nl of 085-888-2822. Wij helpen je graag.

Nieuwste online marketing blogs

Gerelateerde blogs