10 tips voor de ultieme backlink analyse

Tips ultieme backlink analyse

Goede backlinks kunnen een positief invloed hebben op jouw organische posities, daarentegen kunnen backlinks van slechte kwaliteit juist weer een negatieve invloed hebben op je positionering in zoekmachines zoals Google.

Daarom is het belangrijk om regelmatig de backlinks naar jouw website te analyseren

Template backlink analyse

Voor je start met de backlink analyse, download hier ons gratis template voor de backlink analyse. Dit template gaat je helpen om eenvoudiger jouw analyse te maken.

1. Backlink overzicht uitdraaien

Elke backlink analyse begint met het uitdraaien van een overzicht van alle backlinks. Wij maken gebruik van SE Ranking voor het uitdraaien van de backlinks.
Een gratis voor het uitdraaien van backlinks is Google Search Console.

2. Bezoek je backlink eens

Een goede backlink analyse begint bij het bezoeken van de backlinks waar je een contract mee hebt. Bezoek de pagina’s eens waar de backlink op hoort te staan, staat de backlink hier überhaupt nog? Of heb je inmiddels een pagina die beter aansluit bij deze backlink. Neem dan gerust contact op de website waarop de backlink staat, je betaalt hier immers voor.

Maar één ding is nog veel belangrijker; vind je de website waarop de backlink staat nog passen bij je bedrijf? Zo niet, zeg dan het contract op en ga opzoek naar een partij/website die beter bij jouw bedrijf past.

3. Achterhaal de Domain Trust van je backlinks

De volgende stap in de ultieme backlink analyse is het achterhalen van de Domain Trust van de backlinks. Domeinen (backlinks) met een lagere Domain Trust hebben namelijk niet per se een positieve invloed op jouw domeinscore, en dus positionering in Google.

De x-aantal backlinks met een hoge Domain Trust hebben veel invloed op jouw domeinscore, terwijl de backlinks met een lagere Domain Trust (vaak duizenden) minder invloed hebben op jouw domeinscore. Dit principe wordt ook wel de “Linkbuilding Piramide” genoemd.

De backlinks onderin de linkbuilding piramide -met een lagere score- kan je afstoten zonder al te veel risico. Terwijl het afstoten van de backlinks bovenin de piramide -de backlinks met een hogere score- meer risico vormt, wees hier dus voorzichtig mee.

4. Optimaliseer de anchortekst

Een belangrijk onderdeel van linkbuilding is instellen van de juist anchortekst (dit is de klikbare tekst op de site van je backlink). Zorg er altijd voor dat de anchortekst de naam van je bedrijf bevat of aansluit bij het thema van de landingspagina, bijvoorbeeld:

  • Ga naar Consigo.nl is beter dan Bekijk de website
  • Lees meer over SEO is beter dan Bekijk het blog

5. Stel de juiste doel-URL in

Bij tip 2 kwam dit al kort ter sprake, maar zorg ervoor dat backlink wordt ingesteld op de juiste landingspagina. Met andere woorden zorg voor relevantie, zorg ervoor dat het onderwerp van de backlink aansluit op het onderwerp van jouw landingspagina/website.

Als voorbeeld: een backlink vanaf “De top 10 online marketing bureau’s van Amersfoort” sluit beter aan op onze website dan een overzicht van alle bedrijven uit de provincie Amersfoort.

Daarnaast komt er waarschijnlijk regelmatig nieuwe content bij op jouw website, voorheen had je bijvoorbeeld geen specifieke voor een bepaalde dienst of onderwerp en stond de backlink ingesteld naar de homepage van jouw website. Heb je nu wel een specifieke pagina voor het desbetreffende onderwerp, zorg er dan voor dat de backlink wordt gewijzigd naar de juist pagina.

6. Analyseer de hoeveelheid verkeer vanaf je backlinks

De bovenstaande tips hadden vooral betrekking op de Domain Trust / domeinscore van jouw website. Maar een backlink is vaak meer, vooral voor de backlinks waarvoor je betaald zijn de prestaties van belang. Analyseer daarom eens de hoeveelheid verkeer van een specifiek domein (of backlink).

Deze analyse maak je eenvoudig door het Referral verkeer in Analytics te bekijken en te filteren op een specifieke backlink. En hoeveel verkeer heeft de backlink jouw opgeleverd tot nu toe?

7. Analyseer de waarde van het backlinks verkeer

Nu je de hoeveelheid verkeer vanaf je backlink geanalyseerd hebt, kan je ook de verdere prestaties van dit verkeer in kaart brengen. Bij het onderdeel Referral verkeer in Analytics kan je bijvoorbeeld ook analyseren:

  • Hoeveel doelen heeft het backlink verkeer behaald
  • Wat was het gemiddelde sessieduur
  • Hoeveel pagina’s per sessie zijn er bezocht
  • Wat was het bounce%
  • Etc.

Dit alles geeft je een nog beter beeld van de aanvullende waarde van je backlinks en biedt je meer informatie om jouw backlink analyse compleet te maken.

8. Worden de pagina’s waarop de backlink staat geïndexeerd

Voor deze stap is het wederom handig om een SEO tool (zoals SE Ranking) te gebruiken. Soms komt het namelijk voor dat je betaalt voor een backlink, dat deze backlink ook daadwerkelijk bestaat naar jouw website, maar dat de pagina waarop de backlink staat de status “no-index” (en soms ook “no-follow”) heeft.

In dat geval biedt de backlink geen waarde voor jouw website. Pagina’s die niet geïndexeerd worden hebben geen waarde in Google en zijn dus ook niet van meerwaarde op jouw website en pagina’s. Het afstoten van backlinks die niet geïndexeerd worden kan dus lonen voor jouw website.

9. Maak de kosten voor backlinks inzichtelijk

Om de backlink analyse compleet te maken is het belangrijk om als laatste stap de kosten van de backlinks in kaart te brengen. Haal je contracten met de backlink-partijen weer tevoorschijn en werk de kosten per jaar (of andere periode) uit.
Wegen de kosten op tegen de baten?

10. Maak de complete backlink analyse

Goed bezig! Je hebt alle elementen voor de ultieme backlink analyse in kaart gebracht en ingevuld in ons template. De laatste stap is nu om de volgende keuzes per backlink te maken:

  • Behouden: hoge domain trust, er komt (converterend) verkeer van je backlink, de pagina’s waarop de backlink staat wordt geïndexeerd en de website voelt nog goed.
  • Niet behouden: Soms heb je het gevoel gelijk bij een bepaald domein (informatie ontbreekt, dure backlinks, verouderde website, geen tot weinig verkeer) als het niet goed voelt en jij ziet de meerwaarde niet > niet behouden.

Twijfel je? Wij kijken graag met je mee

Meer weten over backlink analyses?

Wil je aan de slag met linkbuilding? Of ga je aan de slag met een analyse van je huidige backlinks? Wij helpen je graag.

Blijf op de hoogte

Neem contact op

Heb je vragen over dit blog? Neem dan gerust contact op met Timo via timo@consigo.nl of 085-88802822. Wij helpen je graag.

Nieuwste online marketing blogs

Gerelateerde blogs