Doelen – hoe stel je ze?

online-marketeer-lois

Loïs Office manager

Marketing doelen stellen

Het stellen van doelen en doelstellingen leidt geregeld tot interessante discussies. Hoe komen ze tot stand? Waar zijn ze op gebaseerd? Zijn ze wel of niet haalbaar? Heb ik er wel voldoende invloed op?

Vaak is het strategische doel of onderscheid van een bedrijf wel duidelijk. Maar hoe vertaal je dit naar concrete online marketing doelen? Waar kun je op sturen? Welke doelen zijn relevant? Wat is realistisch? Hoe maak je dit meetbaar?

Het wel of niet behalen van deze doelen is van veel factoren afhankelijk. Op enkele heb je zelf, als ondernemer of marketeer, direct invloed. Focus je op deze doelen. Uit diverse onderzoeken blijkt telkens weer dat bedrijven die sturen op doelen betere resultaten boeken.

Kortom, tijd om aan de slag te gaan met duidelijke doelen.

Belangrijke online marketing doelen

Als overzicht hebben we een aantal doelen die veel gebruikt worden voor je op een rijtje gezet.

  • Bereik
  • Groei in bezoekers
  • Groei in leads
  • Groei in klanten
  • Aanmeldingen voor events
  • Downloads van whitepapers
  • Conversie stijging
  • Bestelwaarde verhoging
  • Omzet en groei
  • Klantwaarde
  • Klantbehoud

Bij het stellen van doelen is het belangrijk dat je deze SMART maakt:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdgebonden

Voordat je SMART doelen kunt formuleren heb je wel een eerste idee nodig. Waar baseer je de doelen op? Wat heb je nodig om tot een eerste doel te kunnen komen?

Methoden om doelen te stellen

Hieronder een aantal manieren om tot een paar eerste ideeën van doelen en doelstellingen te komen.

  1. Op gevoel
  2. Historische cijfers
  3. Benchmarks uit markt
  4. Progressief
  5. Exponentieel

1. Op gevoel

Dit klinkt natuurlijk niet logisch in eerste instantie. Doelen kies je idealiter niet op gevoel. Maar het is wel een prima stap om mee te beginnen. Dit kunnen eenvoudige doelen zijn als: hoeveel klanten wil je nieuw binnenhalen? Of hoeveel bezoekers wil je nu per maand op je website hebben?

2. Historische cijfers

Kijk goed naar cijfers uit het verleden. Vele websites draaien intussen al enige jaren. Wat zijn de ontwikkelingen over deze perioden? Welke doelstellingen zijn in het verleden gehanteerd en wat waren hier de resultaten? Op basis van deze historische cijfers kun je goed een voorspelling maken voor een nieuwe aankomende periode.

3. Benchmarks uit markt

In veel sectoren zijn er cijfers bekend. Deze worden met enige regelmaat gepubliceerd en online beschikbaar gesteld. Denk aan: trendrapporten, cases, marktrapportages, etc. Met wat goed online speurwerk is er meer te vinden dan je zou denken. Vanuit deze marktcijfers kun je afleiden of je doelen kunt stellen die in lijn zijn met de gemiddelden of trends.

4. Progressief

Voor het opstellen van doelen kun je ook een progressieve methode gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijfsgroei van 5%, 10% of 20%. Stel dat je een bedrijfsgroei wil realiseren van 20%. Wat moet je dan extra gaan doen om dit te bereiken? Dit kun je terugrekenen naar diverse doelen en vertalen in de juiste actieplannen.

5. Exponentieel

“Aim for the stars and reach the moon”. Soms helpt het bij het stellen van doelen om ze exponentieel te bekijken. Neem een flinke dosis groei voor ogen, bijvoorbeeld: mijn bedrijf gaat met 100% groeien, een stevige ambitie.

Reken vervolgens terug wat je dan nodig hebt. Hoeveel contacten met nieuwe leads? Hoeveel omzet bij bestaande klanten? Hoeveel capaciteit heb ik nodig om dit daadwerkelijk te realiseren? Deze aanpak zal niet voor elk bedrijf realistisch zijn maar het zorgt wel voor relevante vragen en nieuwe inzichten. Probeer het maar eens!

Doelen stellen – aan de slag

Kies uit de methoden de best passende mogelijkheid of combineer ze als dit beter uitkomt.

  1. Formuleer de doelen SMART
  2. Maak ze meetbaar
  3. Monitor de ontwikkeling
  4. Bespreek ze frequent
  5. Stuur op verbeteringen

Het stellen van goede doelen geeft richting en zorgt voor betere resultaten.

Hoe meet je resultaten?

Het meten van online resultaten hoeft in de basis niet heel veel tijd te kosten. Je website geeft vaak genoeg aanknopingspunten om deze resultaten inzichtelijk in kaart te brengen.

Een goed ingericht Google Analytics profiel en een basis dashboard helpt je als ondernemer of marketeer al enorm om inzichten te verkrijgen en hierop te gaan sturen.

Wil je meer uit een dashboard halen? Kijk dan eens naar Google Data Studio. Al deze doelen kun je met diverse online marketing tactieken beïnvloeden en optimaliseren. Op basis van data kun je betere beslissingen nemen.

Voorkom het doelen doolhof

Waak in elk geval voor het bekende doelen doolhof. Bij sommige bedrijven hanteren ze dermate veel doelen dat het totaal onoverzichtelijk is. Kies de doelen waar je invloed op hebt, die impact hebben op je bedrijf en je te realiseren strategie. Minder is in dit geval zeker beter!

Vier je successen!

Nu heb je je doelen bedacht, SMART uitgewerkt, meetbaar gemaakt, ingesteld in een dashboard, bijgehouden en gestuurd op basis van tussentijdse inzichten. Heb je na al dit harde werken resultaat? Vier dan deze successen!

In de praktijk gebeurt dit altijd te weinig. Bij het behalen van doelen hoort een moment van aandacht (en wellicht champagne). Sta stil bij wat je gepresteerd hebt en deel dit met je team en collega’s. Het werkt motiverend!

Meer weten over online marketing?

Wil jij aan de slag met online marketing en wil je stappen zetten om je online positie te optimaliseren? Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van online marketing strategieën. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt!

Wil je een vrijblijvend advies gesprek?

Vraag het onze online marketing expert

Jurgen

Digitale strategie, AI & data