3 tips om je Google Ads campagnes te onderhouden

Het opzetten van een Google Ads campagne kan een grote en complexe onderneming zijn. Als je deze campagne eenmaal online hebt staan, is het meeste werk gedaan. Maar een Google Ads account heeft ook onderhoud nodig. Hoe pak je dit aan? In dit blog geven we je 3 tips voor het onderhouden van je Google Ads campagnes.

1.  Houd je budget in de gaten

Niemand wil teveel geld uitgeven aan Google Ads. Waarschijnlijk heb je al een maximaal budget in gedachten wat je uit wil geven. Gelukkig kun je in Google Ads je budget instellen op een vastgesteld bedrag voor de gehele looptijd of een budget per dag. Bij deze laatste optie is het belangrijk om het budget goed in de gaten te houden. Bekijk in het campagne overzicht (Campagnes > Campagnes) per campagne wat de huidige budgetten per dag zijn en stel deze waar nodig bij.

‘Beperkt door budget’ betekent dat de campagnes het ingestelde budget gegarandeerd uitgeven en dat er dus ruimte is om het budget te verhogen.

Let er ook op dat Google Ads campagnes meer uit kunnen geven dan het ingestelde budget. Dit kan maximaal het dubbele van het ingestelde budget zijn om voor eerder in de maand niet vertoonde weergaven te compenseren. Lees er hier meer over.

2. Houd biedingen op zoekwoorden in de gaten

Binnen het vastgestelde budget van je campagne, is het belangrijk om te kijken hoe je zoekwoorden presteren. Deze prestaties zijn in te zien via Zoekwoorden > Zoekwoorden. Het is hierbij belangrijk dat je let op conversies en biedingen.

Het is aan te raden om meer te bieden op zoekwoorden die meer conversies behalen (en dus meer opleveren). Importeer hierbij de volgende kolommen (via “Kolommen > Kolommen aanpassen”:

  • Geschat bod voor bovenaan de pagina
  • Geschat bod voor eerste positie
  • Geschat bod voor eerste pagina

     

Deze kolommen geven aan wat de geschatte biedingen zijn voor de eerste pagina (dus ook onderaan de pagina), het geschatte bod voor bovenaan de pagina (top 5 advertenties bovenaan de pagina), en het bod voor de eerste positie (hoogste positie).

Houd deze biedingen in de gaten, want de markt verandert ook regelmatig. Stel biedingen voor zoekwoorden naar beneden bij als ze weinig opleveren, en stel ze hoger in als ze meer opleveren.

3. Werk je negatieve zoekwoorden bij in Ads

In de opstartfase van een nieuw account is het belangrijk om de negatieve zoekwoorden bij te houden. De negatieve zoekwoorden (ook wel uitsluitingszoekwoorden) zijn woorden waarvan jij aangeeft dat je er niet op gevonden wil worden.

In het zoektermen rapport (Zoekwoorden > Zoektermen) kun je per campagne zien op welke zoektermen (oftewel: zoekopdrachten van gebruikers) je gevonden wordt.

Hier zullen ook zoekopdrachten tussen staan waar je niet op gevonden wilt worden. Het is dus handig om bij Google aan te geven wat deze termen, oftewel negatieve zoekwoorden, zijn. Deze kun je invoeren onder Zoekwoorden > Uitsluitingszoekwoorden. Het is belangrijk om bij het invoeren van de negatieve zoekwoorden te letten op de verschillende match types van deze zoekwoorden.

Meer weten over Google Ads campagnes?

Wil jij aan de slag met Google Ads campagnes? Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van campagnes. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt!

Blijf op de hoogte

Wij schrijven regelmatig nieuwe blogs over online marketing. Bekijk onze website voor alle blogs of volg ons op LinkedIn. Je kunt je ook direct aanmelden voor onze e-mail met online marketing updates. Zo blijf je eenvoudig op de hoogte.

Neem contact op

Heb je vragen over deze blogs? Of wil je aan de slag met online marketing? Neem dan gerust contact op met Boudewijn via: boudewijn@consigo.nl of 085-888-2822. Wij helpen je graag.

Nieuwste online marketing blogs