Verbeter je vindbaarheid met de juiste links

Vindbaarheid verbeteren juiste links

Verbeter je vindbaarheid met linkbuilding

Hoe verbeter je de vindbaarheid van je website met de juiste links? Het verzamelen van links noemen ze ook wel: linkbuilding. In deze blogpost leggen wij in eenvoudige stappen uit hoe je een goede basis opzet voor het verzamelen van de juiste links naar je website. 

Het principe is vrij eenvoudig. Hoe meer links je naar je website hebt hoe belangrijker je website zal zijn. Google gebruikt 200+ factoren om je website te ranken in de zoekmachine en links zijn hier een belangrijk onderdeel van. Kortom de juiste links verbeteren de vindbaarheid van je website.

In werkelijkheid spelen er nog veel meer factoren een rol en meer links is niet altijd beter. Echter het doel van dit blog is een eenvoudige uitleg, zonder teveel technische complexiteit.

3 belangrijke termen voor het linkbuilding

Er zijn heel veel zaken die een rol spelen bij het goed opbouwen van links naar je website.

Deze 3 termen kom je vaak tegen:

  1. Links
  2. Ankertekst
  3. Landingspagina’s

Links

Het internet staat er vol mee. Links. Verwijzingen naar andere plekken binnen een website of naar andere websites. Officieel heet het een hyperlink.

Deze link kan letterlijk een woord zijn maar ook een afbeelding of bijvoorbeeld een banner.

Meer weten over de hyperlink? Bekijk dan de Wikipedia pagina over de hyperlink.

Ankertekst

De term ankertekst of anchorteskt staat voor: de tekst die zichtbaar is als je een link naar een andere pagina maakt. Als je bijvoorbeeld een link maakt naar deze blogpagina over het verzamelen van links dan kan dit: “uitleg over links verzamelen” de ankertekst zijn.

Hoe herken je ankerteksten:

  • De link is klikbaar
  • In het algemeen heeft de link een andere kleur (op de Consigo website oranje)
  • De link kan onderstreept zijn (hoeft niet)


Waarom zijn ankerteksten belangrijk?

Het internet staat uiteraard vol met links. Veel voorkomende links zijn: klik hier of meer weten. Deze links zeggen niets over een onderwerp of een reden om door te klikken.

Een beschrijvende tekst geeft meer context aan de link. Hierin wordt bijvoorbeeld het onderwerp benoemd.  Zie de voorbeelden hieronder over Google Ads en Google Analytics.

Voorbeeld van een ankertekst:

Landingspagina’s verbeteren je vindbaarheid

Een landingspagina is 1 pagina binnen je website waarnaar je verwijst vanuit andere plekken. De opzet van deze pagina heeft 1 belangrijk doel namelijk focus op 1 onderwerp.

Normaliter kom je veelal op een homepage of andere pagina binnen waar veel afleiding te vinden is. Een landingspagina is zo ontworpen dat het volledig focust op 1 onderwerp.

Handig voor bezoekers vanuit bijvoorbeeld Google Ads of Facebook die net 1 specifieke boodschap hebben gezien. Vanuit deze interesse kun je de bezoekers het beste direct bedienen met het onderwerp waarover ze meer willen weten.

Voorbeelden van landingspagina’s:

vindbaarheid verbeteren links landingspagina

Afbeelding: Landingspagina’s schrijven

De juiste links verzamelen

Er zijn legio tools te vinden die je helpen bij het verzamelen van links. Het begint met een overzicht. Vaak heb je al meer links naar je website dan je zou verwachten.

Google Search Console is een gratis tool van Google die je helpt met het goed inrichten van je website. Deze tool rapporteert een duidelijk overzicht van links naar jouw website. Vaak is dit overzicht een goed startpunt.

 

Meer weten over het verzamelen van de juiste links?

Wil je zelf starten met het linkbuilden en heb je hier assistentie bij nodig? Neem dan contact met ons op. Wij adviseren je graag.

Blijf op de hoogte

 

Neem contact op

Heb je vragen over deze blogs? Of wil je aan de slag met online marketing? Neem dan gerust contact op met Jurgen via: jurgen@consigo.nl of 085-888-2822. Wij helpen je graag.

Nieuwste online marketing blogs

Gerelateerde blogs