Verbeter je vindbaarheid met de juiste links
Verbeter je vindbaarheid met linkbuilding
Hoe verbeter je de vindbaarheid van je website met de juiste links? Het verzamelen van links noemen ze ook wel: linkbuilding. In deze blogpost leggen wij in eenvoudige stappen uit hoe je een goede basis opzet voor het verzamelen van de juiste links naar je website.
Het principe is vrij eenvoudig. Hoe meer links je naar je website hebt, hoe belangrijker je website zal zijn. Google gebruikt 200+ factoren om je website te ranken in de zoekmachine en links zijn hier een belangrijk onderdeel van. Kortom, de juiste links verbeteren de vindbaarheid van je website.
In werkelijkheid spelen er nog veel meer factoren een rol en meer links is niet altijd beter. Echter, het doel van dit blog is een eenvoudige uitleg, zonder teveel technische complexiteit.
3 belangrijke termen voor het linkbuilding
Er zijn veel zaken die een rol spelen bij het goed opbouwen van links naar je website.
Deze 3 termen kom je vaak tegen:
- Links
- Ankertekst
- Landingspagina’s
Links
Het internet staat er vol mee: links. Verwijzingen naar andere plekken binnen een website of naar andere websites. Officieel heet het een hyperlink. Deze link kan letterlijk een woord zijn maar ook een afbeelding of bijvoorbeeld een banner.
Meer weten over de hyperlink? Bekijk dan de Wikipedia pagina over de hyperlink.
Ankertekst
De term ankertekst of anchor text staat voor de tekst die zichtbaar is als je een link naar een andere pagina maakt. Als je bijvoorbeeld een link maakt naar deze blogpagina over het verzamelen van links, dan kan dit: “uitleg over links verzamelen” de ankertekst zijn.
Hoe herken je ankerteksten:
- De link is klikbaar
- In het algemeen heeft de link een andere kleur (op de Consigo website oranje)
- De link kan onderstreept zijn (hoeft niet)
Waarom zijn ankerteksten belangrijk?
Het internet staat uiteraard vol met links. Veel voorkomende links zijn: klik hier of meer weten. Deze links zeggen niets over een onderwerp of een reden om door te klikken.
Een beschrijvende tekst geeft meer context aan de link. Hierin wordt bijvoorbeeld het onderwerp benoemd. Zie de voorbeelden hieronder over Google Ads en Google Analytics.
Voorbeeld van een ankertekst:
- Meer weten over slimme Google Ads campagnes voor bedrijven?
Landingspagina’s verbeteren je vindbaarheid
Een landingspagina is één pagina binnen je website waarnaar je verwijst vanuit andere plekken. De opzet van deze pagina heeft één belangrijk doel, namelijk focus op één onderwerp.
Handig voor bezoekers vanuit bijvoorbeeld Google Ads of Facebook die net één specifieke boodschap hebben gezien. Vanuit deze interesse kun je de bezoekers het beste direct bedienen met het onderwerp waarover ze meer willen weten.
Voorbeelden van landingspagina’s:
De juiste links verzamelen
Er zijn legio tools te vinden die je helpen bij het verzamelen van links. Het begint met een overzicht. Vaak heb je al meer links naar je website dan je zou verwachten.
Google Search Console is een gratis tool van Google die je helpt met het goed inrichten van je website. Deze tool rapporteert een duidelijk overzicht van links naar jouw website. Vaak is dit overzicht een goed startpunt.
Meer weten over het verzamelen van de juiste links?
Wil je voor jouw bedrijf starten met linkbuilden? Of wil je eens een frisse blik op je online marketing aanpak? Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van online marketing campagnes en zoekmachine optimalisatie. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt.
Online marketing bureau
Consigo is een resultaatgericht online marketing bureau. Vanuit Amersfoort werken wij met 15+ online marketing specialisten dagelijks samen met onze klanten. Bekijk onze specialismen op onze dienstenpagina. Wil je een keer vrijblijvend kennismaken en sparren over jouw online uitdaging? Plan dan een groeigesprek in.
Blijf op de hoogte
Wij schrijven regelmatig nieuwe blogs over online marketing. Bekijk onze website voor alle blogs of volg ons op Linkedin. Je kunt je ook direct aanmelden voor onze e-mail met online marketing updates. Zo blijf je eenvoudig op de hoogte.
Neem contact op
Heb je vragen over dit blog? Of wil je aan de slag met een resultaatgerichte online marketing campagne? Neem dan gerust contact op met onze online marketing specialisten. Mail naar info@consigo.nl of bel 085-888-2822. Wij helpen je graag verder.