Do’s en don’ts van personal branding op LinkedIn

blog linkedin personal branding

Personal branding inzetten op LinkedIn

Personal branding inzetten op LinkedIn is een slimme manier om meer zichtbaarheid en vertrouwen te creëren. Met 5 miljoen gebruikers in Nederland in 2022 staat het in de top 5 van social media platforms. Dagelijks zijn er op LinkedIn zelf al 1,15 miljoen gebruikers te vinden! Genoeg redenen dus om jouw LinkedIn te optimaliseren. Wij helpen je met de do’s en don’ts!

Personal branding Vs. LinkedIn bedrijfspagina

LinkedIn is een cruciaal onderdeel geworden voor ondernemers in hun marketingstrategie. Veel ondernemingen posten op hun bedrijfspagina. En terecht! Het vergroot je zichtbaarheid, je bouwt autoriteit op en het regelmatig posten stimuleert de betrokkenheid van klanten.

Jouw tijd besteden aan de LinkedIn bedrijfspagina is dus een goede investering, maar je focus leggen op jouw persoonlijke account moet je zeker niet vergeten! Waarom niet? ⤵️

Groter bereik met persoonlijk profiel

Wat wij vooral in de praktijk zien is dat je vanuit een persoonlijk profiel een groter bereik hebt dan met een bedrijfspagina. Bedrijfspagina’s worden door minder mensen gevolgd want ze vinden dit minder interessant.

Mensen willen contact met mensen

De beste manier om je netwerk uit te breiden is door vanuit je persoonlijke account connecties op te bouwen. Heb je inmiddels veel connecties gelegd? Dan heb je ook een groter bereik dan een bedrijfspagina.
Daarnaast is het voor potentiële klanten, leads of werknemers laagdrempeliger om contact op te nemen met een persoon dan met een bedrijf.

Je onderscheidt jezelf in de markt

Er zijn toch nog weinig mensen die personal branding op de juiste manier inzetten op LinkedIn. Veel mensen zijn wel actief op LinkedIn maar kijken vooral bij anderen of reageren alleen. Er zijn dus nog veel mogelijkheden als jij dus wel actief berichten plaatst en dingen deelt!

Don’ts van personal branding op LinkedIn

Wat moet je vooral niet doen op LinkedIn?

Posten om het posten

Heb je het gevoel dat je wat wil laten zien maar weet je eigenlijk niet wat? Post dan niks! Je kan beter één keer per maand wat plaatsen waar je goed over na hebt gedacht, dan dat je maar een bericht post zonder inhoud of waar geen strategie achter zit.

Berichten van andere pagina’s of mensen delen zonder eigen toevoeging

Veel mensen delen berichten van een bedrijfspagina en geven hier verder geen context bij. Het is makkelijk omdat je een bericht doorzet, maar het is niet aan te raden. Zo’n post zegt eigenlijk niks over waarom jij dit deelt en wat jouw kijk hierop is.

Een link in een bericht plaatsen

Het lijkt wellicht gek, want je wil mensen naar jouw website of een interessant artikel leiden. Toch heeft LinkedIn het liefst dat mensen op het platform blijven. Als je dus een bericht hebt met geen link, heb je een groter bereik.
Hoe je dit kunt oplossen? Een andere call-to-action toevoegen. Stel bijvoorbeeld een vraag in je post zodat mensen reageren. Of geef aan dat ze via LinkedIn contact met je op kunnen nemen!

Een bericht plaatsen zonder oproep tot (inter)actie

Geef duidelijk in je bericht aan wat je mensen wil meegeven of wat ze moeten doen. “Hoe denk jij hierover?” of “Geef je mening in de reacties!” Nodig mensen uit om op je te reageren. Op die manier ontstaat er interactie en hoe meer mensen erop reageren hoe groter het bereik van je bericht wordt.
Je zou bijvoorbeeld ook een poll kunnen toevoegen aan je bericht. Dan kunnen mensen ook stemmen. Een leuke manier om interactie te krijgen!

 

Do’s van personal branding op LinkedIn

Wat moet je vooral wel doen op LinkedIn en draagt bij aan het vergroten van je bereik en succes?

Schrijf vanuit jezelf

Je schrijft vanuit een persoonlijk profiel. Dan is het wel belangrijk dat je posts een persoonlijke touch hebben.
Schrijf je bijvoorbeeld over een ontwikkeling in de markt waarin je werkt? Maak het dan persoonlijk door te vertellen wat jouw visie hierop is. Deel je mening, zodat er mogelijk een discussie ontstaat of mensen je mening versterken over een bepaald onderwerp.

Gebruik relevante hashtags en tag relevante personen/bedrijven

Heb je een bepaalde samenwerking met iemand of een bedrijf? Tag ze dan altijd! Dit zorgt ervoor dat het ook weer op hun tijdlijn komt waardoor het bereik mogelijk wordt vergroot.
Hetzelfde geldt voor hashtags. Ga op zoek naar welke hashtags relevant zijn. Dit werkt namelijk op dezelfde manier als zoekwoorden. Twijfel je over welke hashtags je moet gebruiken? Maak een lijstje van een paar opties en zoek dan binnen LinkedIn hoe vaak ze gebruikt worden.

Tip! Door de gratis Google Chrome-plugin LinkedIn Hashtag Analytics ontdek je hoeveel volgers een hashtag heeft.

Voeg een relevante foto toe

Posts met foto’s doen het goed, mits het een relevante foto is. Een foto toevoegen om het feit dat er een foto bij moet is overbodig. Het moet natuurlijk wel aansluiten bij je verhaal.

Reageer op de comments

Krijg je reacties op je bericht? Zorg dan ook dat jij hier weer op reageert en wacht daar niet te lang mee. Blijf actief onder jouw post.

Maak connectie met relevante likers of reageerders

Kijk eens naar de mensen die jouw bericht liken of reageren. Zitten zij al in je netwerk? Zo niet, dan kun je ze zeker een bericht sturen voor een connectie. Wie weet wat daar weer uit komt!

LinkedIn personal branding resultaat
LinkedIn personal branding resultaat 2
Behaalde resultaat voor een LinkedIn personal branding post van een klant

Personal branding op LinkedIn is een lange termijn strategie

Als je hiermee aan de slag gaat is het goed om in je achterhoofd te houden dat het niet direct succesvol is. Personal branding op LinkedIn is een lange termijn strategie. Het vergt inspanning en tijd en het is iets wat je op moet bouwen. Wat hierbij helpt is:

  • Zorg dat je regelmatig actief bent
  • Reageer en like ook op berichten van anderen
  • Zorg dat je netwerk blijft groeien
  • Je profiel moet up-to-date zijn en blijven

 

Zet je LinkedIn in als personal branding kanaal

We merken bij verschillende klanten dat personal branding inzetten op LinkedIn echt werkt! Ga hier dus ook zelf mee aan de slag.

Heb je nog vragen over personal branding op LinkedIn of wil je hier effectief mee aan de slag? Neem vooral contact op met Christa via: christa@consigo.nl of 085-888-2822

Meer weten over online marketing?

Wil je voor jouw bedrijf starten met resultaatgerichte online marketing? Of wil je eens een frisse blik op je online marketing aanpak? Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van online marketing strategieën. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt!

Blijf op de hoogte

 

Neem contact op

Heb je vragen over deze blogs? Of wil je aan de slag met online marketing? Neem dan gerust contact op met Jurgen via: jurgen@consigo.nl of 085-888-2822. Wij helpen je graag.

Nieuwste online marketing blogs

Gerelateerde blogs