Do’s en don’ts van personal branding op LinkedIn

online-marketeer-michiel

Michiel Teamlead Online advertising

Personal branding inzetten op LinkedIn is een slimme manier om meer zichtbaarheid en vertrouwen te creëren. Met 5 miljoen gebruikers in Nederland in 2022 staat het in de top 5 van social media platforms. Dagelijks zijn er op LinkedIn zelf al 1,15 miljoen gebruikers te vinden! Genoeg redenen dus om jouw LinkedIn te optimaliseren. Wij helpen je met de do’s en don’ts!

Personal branding Vs. LinkedIn bedrijfspagina

LinkedIn is een cruciaal onderdeel geworden voor ondernemers in hun marketingstrategie. Veel ondernemingen posten op hun bedrijfspagina, wat helpt om zichtbaarheid te vergroten en betrokkenheid van klanten te stimuleren.

Jouw tijd besteden aan de LinkedIn bedrijfspagina is dus een goede investering, maar je persoonlijke account mag je zeker niet vergeten!

Groter bereik met persoonlijk profiel

Met een persoonlijk profiel heb je vaak een groter bereik dan met een bedrijfspagina. Mensen vinden persoonlijke profielen vaak interessanter dan bedrijfsprofielen.

Mensen willen contact met mensen

Het is laagdrempeliger voor potentiële klanten, leads of werknemers om contact op te nemen met een persoon dan met een bedrijf.

Je onderscheidt jezelf in de markt

Personal branding op LinkedIn is nog niet door iedereen optimaal benut. Actieve berichten plaatsen kan je onderscheiden.

Don’ts van personal branding op LinkedIn

Wat moet je vooral niet doen op LinkedIn?

Posten om het posten

Post niets als je niet weet wat je wilt delen. Beter één keer per maand een doordachte post dan veel zonder inhoud.

Berichten van anderen delen zonder eigen toevoeging

Deel geen berichten zonder context. Leg uit waarom je het deelt en geef je eigen kijk erop.

Een link in een bericht plaatsen

LinkedIn houdt gebruikers graag op het platform. Vermijd links in berichten en voeg een andere call-to-action toe, zoals een vraag.

Een bericht plaatsen zonder oproep tot (inter)actie

Nodig mensen uit om te reageren door vragen te stellen of door polls toe te voegen. Interactie vergroot het bereik.

Do’s van personal branding op LinkedIn

Wat moet je vooral wel doen op LinkedIn?

Schrijf vanuit jezelf

Posts vanuit een persoonlijk profiel moeten ook persoonlijk aanvoelen. Deel je mening of visie om een discussie te starten.

Gebruik relevante hashtags en tag relevante personen/bedrijven

Tagging en relevante hashtags vergroten het bereik. Onderzoek welke hashtags werken en gebruik een Google Chrome-plugin zoals LinkedIn Hashtag Analytics om hashtag populariteit te ontdekken.

Voeg een relevante foto toe

Posts met relevante foto’s trekken aandacht. Gebruik alleen foto’s die aansluiten bij je verhaal.

Reageer op de comments

Krijg je reacties? Reageer snel om de interactie en betrokkenheid te behouden.

Maak connectie met relevante likers of reageerders

Kijk naar de mensen die jouw post liken of reageren. Stuur hen eventueel een connectieverzoek.

Personal branding op LinkedIn is een lange termijn strategie

Personal branding op LinkedIn is een lange termijn strategie. Het vergt tijd en toewijding. Houd rekening met het volgende:

  • Zorg dat je regelmatig actief bent
  • Reageer en like berichten van anderen
  • Zorg dat je netwerk blijft groeien
  • Houd je profiel up-to-date

Zet je LinkedIn in als personal branding kanaal

We merken bij verschillende klanten dat personal branding inzetten op LinkedIn echt werkt! Ga hier dus ook zelf mee aan de slag.

Heb je nog vragen over personal branding op LinkedIn of wil je hier effectief mee aan de slag? Neem contact op met Christa via: christa@consigo.nl of 085-888-2822.

Meer weten over online marketing?

Wil je voor jouw bedrijf starten met resultaatgerichte online marketing? Of wil je eens een frisse blik op je online marketing aanpak? Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van online marketing strategieën. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt!

Wil je een vrijblijvend advies gesprek?

Vraag het onze online marketing expert

Jurgen

Digitale strategie, AI & data