Hoe schrijf je een landingspagina die converteert?
Een goed opgezette landingspagina is een krachtig middel om bezoekers aan te zetten tot actie. Verkoop je een product, wil je leads genereren of ben je op zoek naar nieuwe werknemers? Welk resultaat je ook wil behalen, door gebruik te maken van neuromarketing in teksten schrijf jij een landingspagina die converteert! In dit blog geven we je handige tips en een checklist.
Neuromarketing in teksten
Psychologisch beïnvloeden met tekst. Met de populaire e-learning én boek van Schrijven voor het brein ontdek je hoe het brein scant, leest en tekst verwerkt.
Sinds een maand mag Consigo zich Schrijven voor het Brein Certified Agency noemen. Aan de hand van de bewezen Cialdini-principes en de NeuromarketingCode kunnen de online marketing specialisten van Consigo jou helpen meer impact en conversie te genereren.
Herkenning in een landingspagina zorgt voor conversie
Voordat je een landingspagina publiceert, is het belangrijk om na te gaan of de lezer zich herkent. Op het moment dat een lezer op een landingspagina komt, stelt hij zichzelf gelijk een eerste vraag: Is deze tekst gericht op mij?
Schrijf dus niet voor meerdere doelgroepen en wees specifiek, zodat een lezer blijft hangen. Herkenning kan via segmenten, behoeften of relatie. Bijvoorbeeld per branche, wel of geen ervaring met het product of de soort relatie (klant of lead).
Ga in gesprek met je lezer
Herkent de lezer zich in de tekst? Dan blijft hij hangen. Jij wil echter niet dat de lezer de landingspagina blijft lezen, maar daadwerkelijk converteert. Als tekstschrijver voer je daarom echt een gesprek of dialoog met je lezer. Zorg ervoor dat je antwoord geeft op de vragen die jouw lezer heeft. Waar eindigt dit gesprek? Bij de conversie!
Wat motiveert mensen om te kopen?
Hoe zorg je er dan voor dat je lezer doet wat jij graag wil? Ten eerste dus herkenning, zodat de lezer op de landingspagina blijft. Maar maak het de lezer ook gemakkelijk, zet aan tot actie (met behulp van de beïnvloedingsprincipes van Cialdini) én neem alle onzekerheden weg.
Als je begint met het schrijven van een landingspagina is het goed om na te denken over wat mensen motiveert om te kopen. Cialdini beschrijft 4 basismotivatoren:
Hebzucht
Mensen willen graag besparen of ergens aan verdienen. Ze gaan ‘aan’ als producten gratis zijn of als ze kans hebben om iets te winnen.
Angst
Je kunt inspelen op angst, door aan te geven wat er mis kan gaan als mensen een product of dienst niet kopen. Door te benadrukken welke problemen jouw product of dienst oplost, kun je de lezer overtuigen om actie te ondernemen.
Status
Mensen vinden het belangrijk om ergens bij te horen. Ze willen niet afgewezen worden. Daar kun je dus ook zeker op inspelen.
Ontplooiing
Iedereen wil blijven leren, vaardigheden ontwikkelen en zichzelf verder ontplooien. Door te laten zien hoe jouw product of dienst bijdraagt aan persoonlijke groei, zelfontwikkeling of het bereiken van doelen, vergroot je de kans dat jouw lezer actie onderneemt.
Welke motivatie is bij jouw product of dienst van toepassing? Misschien passen er zelfs meerderen! Voordat je begint met het schrijven van een landingspagina, raden we aan om dit voor jou helder te hebben.
Psychologisch beïnvloeden met tekst
Sinds wij Schrijven voor het Brein gecertificeerd zijn, staat deze vraag nog meer centraal bij het helpen van onze klanten met online marketing. Wil je hier zelf ook effectief mee aan de slag? Geef dit vooral aan en we geven je meer inzichten vanuit Schrijven voor het Brein.
De 7 principes van beïnvloeding
Cialdini beschreef 7 principes van beïnvloeding. Maak hier dus gebruik van tijdens het schrijven van een landingspagina:
1. Sociale bewijskracht
70% vertrouwt de mening van een ander. Getallen zetten het brein in werking. Hoe je dit gebruikt op je landingspagina? Laat reviews zien en beschrijf klantcases die werken.
2. Autoriteit
Logo’s en meningen van experts scheppen vertrouwen. Toon ze dus op de juiste plek in alle stappen van de funnel.
3. Schaarste
Ons brein heeft een afkeer voor verlies. Zet schaarste dus in om uitstelgedrag te voorkomen, maar zet het wel oprecht in. Maak dus gebruik van tijdelijke acties, aanbiedingen of exclusiviteit.
4. Commitment en consistentie
Laat je bezoekers ‘ja’ zeggen op een klein verzoek. Het liefst zo snel mogelijk. Zorg er dus voor dat een lezer bijvoorbeeld jouw whitepaper download. Nu ben jij aan zet en maak jij van een lead een klant!
5. Sympathie
Laat zien wie je bent en waar je voor staat. Mensen of bedrijven die we sympathiek vinden, gunnen we een ‘ja’.
6. Wederkerigheid
Geef, zonder dat je er iets voor terug verwacht. Échte aandacht is de basis voor een waardevolle relatie met je klant. Wat? Extra informatie, tips of service, een handige checklist of bijvoorbeeld een gratis event.
7. Eenheid
Mensen zeggen eerder ‘ja’ tegen mensen waarmee ze zich identificeren. Herinner jouw lezer dus aan de gedeelde identiteit.
Checklist voor een landingspagina die converteert
De 7 principes van Cialdini vormen een basis voor de checklist van Schrijven voor het Brein. Ben je dus (bijna) klaar met schrijven? Leg de checklist naast je neer en vink af:
1. Herkenning
Herkent jouw doelgroep zich in de tekst?
2. Behoefte & urgentie
Is de primaire behoefte duidelijk zichtbaar?
3. Belofte
Zie je een glasheldere belofte?
4. Bewijs
Zie je bewijs voor die belofte?
5. Cialdini triggers
Gebruik je ook andere Cialdini triggers?
6. Call to action
Vraag je om een passende actie bij de lezer?
7. Leesbaarheid
Is de tekst scanbaar, vlot en actief?
Op naar conversies
Bij het schrijven van een landingspagina die converteert, is het begrijpen van de basismotivatoren en de principes essentieel. Door hier goed op in te spelen, kun jij de effectiviteit van je landingspagina vergroten als bezoekers converteren. Veel succes!
Heb je nog vragen over Schrijven voor het Brein of wil je hier effectief mee aan de slag? Neem vooral contact op met Christa via: christa@consigo.nl of 085-888-2822.
Meer weten over online marketing?
Wil je voor jouw bedrijf starten met resultaatgerichte online marketing? Of wil je eens een frisse blik op je online marketing aanpak? Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van online marketing strategieën. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt!