Starten met remarketing via Google Ads

Google Ads remarketing starten

Ads remarketing campagne starten

Met veel plezier geef ik al een aantal jaar Google Ads workshops aan klanten bij Consigo. Deze workshops geven we aan zowel beginners als aan mensen die wat meer gevorderd zijn. Remarketing kan een succesvolle aanpak zijn binnen Google Ads. Deze blog is bedoeld voor iedereen die graag zijn of haar eerste remarketing campagne in Google Ads wilt starten.

Wat is remarketing?

Een bezoeker komt op je website, oriënteert zich en navigeert door verschillende pagina’s van je website. Zodra de bezoeker de cookies heeft geaccepteerd, wordt deze persoon opgeslagen in de zogenaamde doelgroepenlijst. Je kunt bepalen voor hoe lang deze persoon in die lijst blijft opgeslagen. Bijvoorbeeld; 30-60-90 dagen, tot een maximum van 240 dagen.

Tip: bij een goedkoper product of dienst is het handiger om de bezoekers voor minder dagen op te slaan. Bij een duurder product of dienst, waar men langer over moet nadenken bij de aanschaf, kan je de bezoekers langer opslaan in de remarketinglijst.

Wanneer de bezoeker jouw website verlaat, is deze persoon al opgeslagen in de aangemaakte doelgroepenlijst. Dit kan je zowel in Google Analytics doen of in Google Ads. De websitebezoeker gaat later verder met surfen op het internet. Bij websites waar banners te zien zijn (bijvoorbeeld nu.nl) is een paar dagen later jouw advertentie zichtbaar voor deze persoon.

Deze bezoeker van jouw website wordt eraan herinnerd dat hij eerder met jouw product of dienst in aanraking is gekomen. En wie weet is het deze keer raak: de oude bezoeker besluit door jouw advertentie terug te komen en nu wel jouw product of dienst aan te schaffen.

In het onderstaande schema wordt dit nogmaals weergeven.

Remarketing Ads

Afbeelding: Remarketing schema Google Ads

Voorbeeld:

Met behulp van Google ben je op zoek gegaan naar een bepaald soort tapijt. Je komt terecht op een website waarop een tapijt te koop staat dat je aanspreekt. Je wilt er nog even over nadenken.

Een week later ben je aan het surfen op het internet. Ineens zie je op de website nu.nl een banner van het tapijt wat jouw aansprak. Je klikt op de advertentie en komt terecht op precies dezelfde website waar je eerder op terecht was gekomen. Je besluit het product nu wel aan te schaffen, omdat je hem toch wel erg mooi vindt en er voldoende over na hebt gedacht.

 

Wat voor Remarketing mogelijkheden heb je?

Je kunt op alle manieren die Google Ads aanbiedt remarketing instellen. Alle soort advertenties kun je verbinden aan de doelgroepenlijst die je aan de achterkant opbouwt.

Hieronder zijn er 2 specifieke manieren van remarketing uitgelicht.

1. Remarketing via Search: 

Mensen die al eerder op jouw website zijn geweest en vervolgens zoeken op bepaalde zoekwoorden die relevant zijn voor je product of dienst, krijgen dan als eerste een advertentie van jouw product of dienst te zien. Voordeel is dat je hierop kan inspelen in de advertentie, omdat de mensen die deze advertentie te zien krijgen al meer van jouw website weten. 

2. Remarketing via Display:

Bezoekers van je website surfen op het internet op verschillende websites voor verschillende zaken. Onder andere komen ze op de populaire websites als nu.nl of marktplaats.nl terecht. Google weet dit en laat op 1 van die websites de banner zien van jouw merk. Een banner heeft als voordeel dat het veel ruimte in beslag neemt en dat je de kans hebt om jouw look & feel van jouw merk erin te verwerken. Dan is het voor bezoekers van jouw website snel herkenbaar en dus opvallend.

Je kunt ook de doelgroepenlijst verbinden aan bijvoorbeeld een Video campagne of een Shopping campagne. Het belangrijkste is dat de ‘target group’ moet worden ingesteld op jouw opgebouwde doelgroepenlijst.

Tip: Je kunt ook de frequentie instellen van jouw advertentie. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat jouw advertentie maar 2 keer per week zichtbaar is. Het is niet onverstandig om dit in te stellen, gezien je bezoekers verzadigd kunnen raken doordat jouw advertentie te vaak te zien is. Bezoekers kunnen dan hun interesse verliezen.

 

Waarom is Remarketing belangrijk voor je ROI?  

Begin meteen met het instellen van de doelgroepenlijsten. Na een maand genoeg data verzameld te hebben in Google Ads kun je alvast de eerste remarketing campagne gaan aanmaken. Een grote kans dat de kosten per conversies veel lager liggen dan reguliere campagnes.  Daarom is dit strategisch erg goed voor je ROI!

Tip: Je kunt bezoekers die al eerder hebben geconverteerd op jouw website uitsluiten. Dit is voor bepaalde producten handig om te doen. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld een CV ketel, die je eens in de zoveel jaar aanschaft. Weinig mensen willen twee CV ketels in hun huis. Je maakt naast de doelgroepenlijst van een bepaalde (product)pagina nog een doelgroepenlijst van de bedankpagina (na de aanschaf van product). Deze lijst sluit je vervolgens uit. Dan houd je alleen de potentiële nieuwe klanten over.

 

Meer weten over starten met remarketing?

Ben jij bezig met het maken van een remarketing campagne en heb je daar hulp bij nodig? Of wil je meer weten over Google Ads? Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van Google Ads. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt.

Blijf op de hoogte

 

Neem contact op

Heb je vragen over deze blogs? Of wil je aan de slag met online marketing? Neem dan gerust contact op met Boudewijn via: boudewijn@consigo.nl of 085-888-2822. Wij helpen je graag.

Nieuwste online marketing blogs

Gerelateerde blogs