Nieuw! Medewerkers werven via Google for Jobs

Timo Teamlead SEO en SEA specialist

Het nieuwste Google platform

Afgelopen maand heeft Google een nieuw platform genaamd Google for Jobs gelanceerd in Nederland. Dit moet hét nieuwe platform worden voor de werving en selectie van nieuwe medewerkers. In Amerika en grote Europese landen heeft Google for Jobs al mooie resultaten geboekt, en nu is dan ook eindelijk Nederland aan de beurt.

Wat is Google for Jobs?

Google for Jobs is een platform dat vacatures op het internet samenbrengt tot een duidelijk overzicht. Zie het als een soort Google Shopping, maar dan voor vacatures, zodat werkzoekenden gemakkelijker hun baan kunnen vinden via de zoekmachine van Google.

Hoe werkt het?

Google verzamelt, organiseert en geeft vacatures weer van verschillende vacature- en carrièresites en je eigen website (mits deze goed is ingesteld). Zo wil Google de zoektocht naar een baan voor werkzoekenden overzichtelijker en gemakkelijker maken.

Zoals verwacht stelt Google wel bepaalde eisen aan de vacatures. Hoe beter aan deze eisen wordt voldaan, des te hoger de vacature in het overzicht naar boven komt. Het is daarom de bedoeling dat vacatures op websites voorzien worden van zogenaamde ‘structured data’.

Waarom Google for Jobs?

Wat is structured-data?

Structured-data is een manier van HTML-opmaak waardoor Google de data op je website beter kan lezen en indexeren. Heb je geen verstand van programmeerkennis, dan raden we je aan om dit over te laten aan een professional. Gelukkig bestaat er voor WordPress wel een handige plugin om eenvoudig vacatures op de website van je bedrijf te plaatsen.

Werven via je eigen vacaturepagina

Wanneer je personeel werft via je eigen vacaturepagina, is het belangrijk om een aantal (verplichte) punten als structured data op te nemen in je vacature.

(Verplichte punten):

  • Titel: de titel van de vacature
  • Omschrijving: de volledige vacaturetekst
  • Plaatsingsdatum: de dag vanaf wanneer de vacature actief is
  • Organisatie: contactinformatie over de aanbieder van de vacature
  • Locatie: de plaats waar de vacature zich bevindt (zo specifiek mogelijk)

(Aanbevolen punten):

  • Dienstverband: het contracttype, bijvoorbeeld fulltime
  • Salaris (range): wat de kandidaat gaat verdienen
  • Einddatum: datum tot wanneer de vacature actief is
  • Vacature ID: uniek nummer voor iedere vacature

Jobs via een externe vacaturepagina

Daarnaast werkt Google ook nauw samen met grote vacaturesites zoals Indeed, LinkedIn en GlassDoor. De vacatures op deze sites zijn automatisch voorzien van structured data en worden dus vanzelf al geïndexeerd door Google. Zo verschijnt je vacature zonder al te veel moeite in de Google for Jobs widget.

Ook hier geldt, hoe meer je van de verplichte en aanbevolen velden invoert, des te hoger kom je in de ranking van Google for Jobs.

Wil je een vrijblijvend advies gesprek?

Vraag het onze online marketing expert

Jurgen

Digitale strategie, AI & data