Nieuw! Medewerkers werven via Google for Jobs
Het nieuwste Google platform
Afgelopen maand heeft Google een nieuw platform genaamd Google for Jobs gelanceerd in Nederland, dit moet hét nieuwe platform worden voor de werving en selectie van nieuwe medewerkers. In Amerika en grote Europese landen heeft Google for Jobs al mooie resultaten geboekt, en nu is dan ook eindelijk Nederland aan de beurt.
Wat is Google for Jobs?
Google for Jobs is een platform die de vacatures op het internet samenbrengt tot een duidelijk overzicht, zie het als een soort Google Shopping, maar dan voor vacatures. Zodat werkzoekenden gemakkelijker hun baan kunnen vinden via de zoekmachine van Google.
Hoe werkt het?
Google verzamelt, organiseert en geeft vacatures weer van verschillende grootte vacature- en carrieresites en je eigen website (mits deze goed is ingesteld). Zo wil Google de zoektocht naar een baan voor werkzoekende overzichtelijker en gemakkelijker maken.
Zoals verwacht stelt Google wel bepaalde eisen aan de vacatures. Hoe beter aan deze eisen wordt voldaan, des te hoger de vacature in het overzicht naar boven komt. Het is daarom de bedoeling dat vacatures op websites voorzien worden van zogenaamde ‘structured data’. Hier komen we straks op terug.
Waarom Google for Jobs?
- Google Jobs is nu het op een na grootste banen-platform in Google UK.
- Dankzij Google for Jobs heeft het farmaciebedrijf Johnson & Johnson 18% meer sollicitanten.
- ZipRecruiter kent een verdriedubbeling van de conversieratio sinds het gebruik van Google for Jobs.
Afbeelding: Jobs vacature overzicht SEO specialist
Wat is structured-data?
Structured-data is een manier van HTML-opmaak waardoor Google de data op je website beter kan lezen en indexeren. Heb je geen verstand van programmeerkennis, dan raden we je aan om dit over te laten aan een professional.
Gelukkig bestaat er voor WordPress wel een handige plugin om op een gestructureerde manier eenvoudig vacatures op de website van uw bedrijf kunt plaatsen.
Werven via je eigen vacaturepagina
Wanneer je personeel werft via je eigen vacaturepagina is het belangrijk om een aantal (verplichte) punten als structured data op te nemen in je vacature.
(Verplichte) punten:
Titel: de titel van de vacature
Omschrijving: de volledige vacaturetekst
Plaatsingsdatum: de dag vanaf wanneer de vacature actief is
Organisatie: contactinformatie over de aanbieder van de vacature
Locatie: de plaats waar de vacature zich bevindt (zo specifiek mogelijk)
Daarnaast zijn er ook nog een aantal aanbevolen punten die je kunt opnemen in je vacatures (dit verhoogt je positie in de zoekresultaten).
Aanbevolen punten:
- Dienstverband: het contracttype, bijvoorbeeld fulltime
- Salaris (range): wat de kandidaat gaat verdienen
- Einddatum: datum tot wanneer de vacature actief is
- Vacature ID: uniek nummer voor iedere vacature
Jobs via een externe vacaturepagina
Daarnaast werkt Google ook nauw samen met grote vacaturesites zoals Indeed, LinkedIn, GlassDoor etc. De vacatures op deze sites zijn automatisch voorzien van structured data en worden dus vanzelf al geïndexeerd door Google, zo verschijnt je vacature zonder al te veel moeite in de for Jobs widget.
Ook hier geldt, hoe meer je van de verplichte en aanbevolen velden invoert, des te hoger kom je in de ranking van Google for Jobs.
Afbeelding: Jobs externe vacature overzicht
Meer weten over werven via Google for Jobs?
Wil je stappen zetten in het werven van medewerkers via Google for Jobs? Wij hebben veel ervaring met recruitment en de nieuwste recruitment tools. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt.
Blijf op de hoogte
Neem contact op
Heb je vragen over deze blogs? Of wil je aan de slag met online marketing? Neem dan gerust contact op met Jurgen via: jurgen@consigo.nl of 085-888-2822. Wij helpen je graag.