Een persona maken in 7 stappen

persona maken

Loop je vast met je marketingstrategie? Weet je niet precies wie je doelgroep is en wie er langs scrollt? Helemaal niet gek! Het is een probleem dat veel marketeers kennen. Goed nieuws: een persona kan je hierbij helpen! Maar wat is een persona precies en waarom moet je hiermee aan de slag? Lees snel verder en ontdek hoe je in 7 stappen een sterke persona creëert!

Wat is een persona?

Een persona is een gedetailleerde beschrijving van je ideale klant. Het is een fictief persoon, die je dichter bij je doelgroep brengt. En ook al is elke klant anders, met het creëren van een persona is het de bedoeling om de belangrijkste kenmerken van de doelgroep samen te voegen tot een gemiddelde, ideale klant. Naam, gezicht, leefstijl en bijvoorbeeld frustraties. Jij maakt hiermee een gedetailleerde schets van je ideale klant.

Waarom is een persona belangrijk?

Met een persona krijg je een helder beeld van wie je doelgroep eigenlijk is. Je weet wat ze wel en niet willen, hoe je hun aandacht krijgt en op welke manier je moet communiceren. Het is niet langer schieten met hagel!

Onderzoek toont zelfs aan dat bedrijven die persona’s gebruiken voor hun marketing en sales, meer rendement behalen.

Waarom meerdere persona’s?

Daarnaast kun je, afhankelijk van de grootte van je onderneming, meer persona’s creëren. Maak er bijvoorbeeld één per verschillende product, label of afdeling. Hierdoor spreek je daadwerkelijk de groep mensen aan voor wie het bedoeld is.

Hoe maak je een persona?

Waar begin je? Het lijkt misschien een flinke klus, maar eigenlijk is het vooral belangrijk om goed te luisteren naar je klanten. Of je nu een marketingpro bent of een beginner, deze handleiding is jouw routekaart naar een persona die werkt:

1 Verzamel data

Dompel jezelf onder in research. Haal informatie uit Google Analytics zodat je een beter beeld hebt van je websitebezoekers. Extra tip: kijk ook naar gedrag. Welke pagina’s worden het meest bezocht en waar vindt conversie plaats?

Bekijk daarnaast hoe er over je product of dienst wordt gesproken op andere plekken. Welke social posts worden het meest gedeeld? Bestaan er relevante LinkedIn groepen rondom je business? En welke vragen worden er gesteld in Google?

2 Ga in gesprek

Het creëren van een sterk persona gaat vooral om het achterhalen wie je beste klanten zijn. Met hen ga je in gesprek en stel je de juiste vragen. Ontdek hun wensen, vragen en problemen. De inzichten die je krijgt zijn goud waard!

3 Segmenteer je doelgroep

Nu je veel informatie hebt, kun je mogelijk segmenteren. Cluster je doelgroep op basis van gemeenschappelijke kenmerken, zoals motivatie of behoeften. Welke mensen lijken op elkaar als je kijkt naar hun onderliggende behoefte? Per segment maak je een apart persona.

4 Identificeer problemen

Bij deze stap ga je daadwerkelijk aan de slag met je persona. De meeste en grootste vragen en problemen van je doelgroep zijn het belangrijkst en vormen de basis. Is er een dringende behoefte die je product of dienst kan vervullen? Het is belangrijk dat hierin op te nemen.

5 Gewenst gedrag

In deze stap definieer je het gewenste gedrag van je persona. Wil je dat ze een aankoop doen, contact opnemen of zich abonneren op je nieuwsbrief? Identificeer ook secundair gewenst gedrag.

Met wie word je vergeleken? Dit zijn jouw directe concurrenten vanuit je klant? Wat motiveert hen om uiteindelijk voor jou te kiezen of wat houdt hen tegen?

6 Geef je persona een gezicht

Zodra je de belangrijkste informatie hebt, maak je daadwerkelijk een beeld bij je persona. Een naam en gezicht helpen om je persona als een echt persoon te zien. 

Bovendien voeg je details toe, zoals leeftijd, beroep en locatie. Blijf niet hangen in clichés en denk aan persoonlijke voorkeuren zoals favoriete merken en hobby’s. Deze details maken jouw persona uniek. Zo raak je emotioneel betrokken bij je doelgroep.

7 Testen

Heb je je persona gecreëerd? Test het dan uit! Leg je persona voor aan je team, vrienden en mogelijk een paar klanten. Vraag om feedback. Wat klopt er en wat mist er nog? Gebruik deze feedback om je persona te verfijnen. Extra tip: print je persona uit en hang het op aan de muur. Zo word je dagelijks herinnerd aan je doelgroep!

Aan de slag met een persona

Je hebt nu een prachtige persona. Tijd om hem of haar te gebruiken. Pas nu je content, kanalen en boodschap hierop aan Vraag je bij elke stap af wat hij of zij zou doen. Dit helpt je om sturing te geven. Nu je weet wat een persona is en waarom het onmisbaar is, is het jouw beurt. Volg deze 7 stappen en verbeter je online marketing!

Heb je extra hulp nodig met het uitdenken van je persona? Neem contact op met Jurgen via: jurgen@consigo.nl of 085-888-2822

Meer weten over online marketing?

Wil je voor jouw bedrijf starten met resultaatgerichte online marketing? Of wil je eens een frisse blik op je online marketing aanpak? Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van online marketing strategieën. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt!

Blijf op de hoogte

Wij schrijven regelmatig online marketing blogs over of volg ons op LinkedIn. Je kunt je ook direct aanmelden voor onze email met online marketing updates. Zo blijf je eenvoudig op de hoogte.

Neem contact op

Heb je vragen over deze blogs? Of wil je aan de slag met online marketing? Neem dan gerust contact op met Jurgen via: jurgen@consigo.nl of 085-888-2822. Wij helpen je graag.

Nieuwste online marketing blogs

Gerelateerde blogs