Hoe verandert Google Voice Search het online zoekgedrag?

Voice Search verandert zoekgedrag

Google Voice Search

Het gebruik van de mobiele telefoon is niet meer weg te denken uit de samenleving. En dat heeft Google ook al geruime tijd in de gaten.

De zoekmachine merkte in 2015 dat steeds meer zoekopdrachten met mobiel werden gedaan en zorgde ervoor dat websites mobielvriendelijk gemaakt moesten worden.

Zo heeft de zoekmachine de mobile first index geïntroduceerd. Hierbij gebruikt Google de mobiele versie van een website voor het indexeren en rangschikken van een website in de zoekresultaten.  

Met Google Voice Search kunnen er zoekopdrachten worden uitgevoerd in Google door te praten tegen je mobiel of computer, in plaats van de zoekopdrachten te typen.

Wie of wat is Google Voice Assistant?

De Google Assistant is je persoonlijke assistent die je helpt met dingen onthouden en met vragen die je hebt. De assistent kun je oproepen door “Oke Google” of “Hey Google” te zeggen gevolgd door je vraag, bijvoorbeeld: “Oke Google, hoe wordt het weer vandaag?”

Misschien kun je het nu nog niet geloven dat mensen echt tegen de mobiele telefoon praten en dat de telefoon dan ook antwoorden geeft, maar in Amerika wordt dit al volop gedaan. Je persoonlijke assistent wordt steeds slimmer en onthoudt de acties die je doet met als doel het leven gemakkelijker te maken.

Deze stap van Google is de eerste grote stap richting Google Voice Search en daarmee wordt de Google Assistant niet alleen je persoonlijke assistent maar ook je verkoopassistent.

Google Voice Search

Met Google Voice Search kunnen er zoekopdrachten worden uitgevoerd in Google door te praten tegen je mobiel in plaats van de zoekopdrachten typen. Dit kan door Google op te roepen of door de microfoon aan te klikken.

Google Voice Search

Afbeelding: Google Voice Search

Met Voice Search zullen de resultaten en de manier van zoeken verschillen ten opzichte van de getypte zoekresultaten.

Verandert de manier van zoeken?

Stel, je zoekt met Voice Search naar Mark Rutte in Google, en zonder dat je naar Wikipedia gaat zie je al informatie over Mark Rutte. Vervolgens kan je tegen Google zeggen: “Hoe oud is hij?” En Google snapt dat je het over Mark Rutte hebt, waarmee je het gewenste resultaat krijgt.

Wil je weten of je website al zoekopdrachten heeft ontvangen vanuit Voice Search? Draai dan een zoektermenrapport uit vanuit Google Ads. Kijk vervolgens of je zoektermen “Ok Google” of “Hey Google” bevatten. De zoektermen die hiermee beginnen zijn via Voice Search gezocht.

Voice Search & online marketing

Het is moeilijk te voorspellen of Google Voice Search echt gebruikt gaat worden in Nederland, maar er zijn al bedrijven die een dienst met Voice Search aanbieden. Feit is dat je gemiddeld maar 40 woorden per minuut kan typen terwijl dit aantal 150 wordt wanneer je praat. Als online marketeer kun je daarom maar beter voorbereid zijn.

Langere zoektermen door Voice Search

Zoals beschreven bij het eerdere voorbeeld van Mark Rutte kunnen mensen vervolgvragen stellen na een eerste zoekopdracht. De zoekopdrachten die mensen gebruiken zullen meer lijken op echte gesprekken, oftewel hele zinnen.

Wanneer je bijvoorbeeld zoekt naar een nieuwe broek dan type je “nieuwe broek *winkel*” in, maar zeg of vraag je dit dan zeg je “welke broeken zijn er bij de *winkel*. De focus ligt bij Voice Search daarom op langere zoekwoorden.

Vraag en antwoord

De langere zoektermen zullen voornamelijk vragen zijn. Met de tool answerthepublic typ je een zoekwoord in en vervolgens krijg je allerlei vragen wat betreft dat zoekwoord terug. Het is belangrijk om antwoord te geven op die vragen op je website, bijvoorbeeld met een pagina met FAQ’s of door het schrijven van een blog.

In de buurt

Het is ook belangrijk om te weten dat mensen vaak zoeken naar iets in de buurt. Wanneer iemand zoekt naar een kapper dan bedoelen ze vaak een kapper in de buurt en geen kapper op grote afstand. Meld daarom zoveel mogelijk informatie over je locatie op je website.

Daarnaast geeft Google graag zo snel mogelijk antwoord op de vraag die gesteld wordt, zoals te zien is in de Local Knowledge Graphs (zie de afbeelding hieronder). Dit wordt weergegeven wanneer je relevantie informatie over je bedrijf aan Google geeft. Dit haalt Google met name uit de Google My Business pagina en uit Google Maps. Voor lokale vindbaarheid is de informatie hier dus erg essentieel.

Voice Search Local Knowledge Graphs

Afbeelding: Local Knowledge Graphs

Denk hierbij ook aan de betaalde zoekopdrachten. De “in de buurt” zoektermen kunnen ook opgenomen worden in Google Ads, of het nu om spraak-zoekopdrachten gaat of normale zoekopdrachten.

Voice search nu

  • Voice search staat nog in de kinderschoenen en we weten nog niet alles hierover, maar het gebruik van voice search kan groeien en veranderingen met zich meebrengen.
  • Mensen zullen langere zoektermen gebruiken in de zoekopdrachten. Ook zullen mensen meer gaan zoeken met vragen en hopen daarop een antwoord te krijgen.
  • Locatie, oftewel “in de buurt”, wordt steeds belangrijker. Update daarom de bedrijfsgegevens en zorg dat de locatie duidelijk is. Dit kun je ook toepassen in de betaalde advertenties in Google Ads.

Heb jij vragen over Google Voice Search?

Met de informatie in dit blog kun je alvast aan de slag om een voorsprong te hebben op je concurrenten. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt.

Blijf op de hoogte

 

Neem contact op

Heb je vragen over deze blogs? Of wil je aan de slag met online marketing? Neem dan gerust contact op met Jurgen via: jurgen@consigo.nl of 085-888-2822. Wij helpen je graag.

Nieuwste online marketing blogs

Gerelateerde blogs