Is jouw Analytics-account in goede handen?

Analytics-account in goede handen

Toegangsrechten tot je Analytics account in eigen hand houden

Het goed implementeren van Google Analytics op je website en het goed instellen van je account kost tijd. Daarom besteden veel bedrijven deze klus uit. Maar vaak vergeten ondernemers om zelf (volledige) toegang te houden tot hun Analytics-account.

Nadat de implementatie is afgerond gebeurt het maar al te vaak dat de ondernemer zelf niet meer kan werken met zijn eigen Analytics-account. Lees in dit blog hoe je dit kunt voorkomen en waarom je altijd moet controleren wie er toegang heeft tot jouw data.

 

Welke toegangsniveau’s zijn er in Google Analytics?

Google Analytics kent vier niveau’s voor accountrechten, van meest beperkt tot meest uitgebreid.

De vier niveau’s:

  • Lezen en analyseren
  • Samenwerken
  • Bewerken
  • Gebruikers beheren, bewerken, samenwerken, lezen en analyseren

Om onder andere filters en doelen in te stellen voor een account is het hoogste niveau nodig: die van gebruikers beheren. Als je de implementatie van Analytics uitbesteedt zal het online marketing bureau dus tijdelijk deze rechten nodig hebben over je account. Het is echter belangrijk dat je zelf altijd ook dit toegangsniveau behoudt!

 

Waarom moet ik zelf altijd volledige toegangsrechten hebben?

Ook al lees je alleen maar data uit je Analytics account en besteed je de rest uit, als eigenaar wil je altijd de volledige toegangsrechten hebben. Je geeft de enige sleutel van je kantoor ten slotte ook niet zomaar mee aan een ander. Maar ook vanuit praktisch oogpunt wil je altijd volledige controle hebben.

Stel dat je iemand anders toegang wil geven tot jouw data, dan kan dat alleen als je de volledige rechten hebt. Ook andere (kleine) dingen die je zelf kan doen met volledige rechten hoef je niet meer uit te besteden aan een externe partij. Zo bespaar je geld en tijd. En in het ergste geval: je wil niet dat de externe partij waar je mee samenwerkt jou verwijdert uit je eigen account!

Als online marketing bureau hebben we (helaas) vaker meegemaakt dat ondernemers niet alle rechten over hun eigen account hadden. Daardoor konden zij iemand anders geen toegang geven, wat zorgde voor veel vertraging of zelfs onwil bij de externe partij die als enige de volledige toegang heeft tot een account.

Ons advies: check regelmatig wie er toegang heeft tot jouw Analytics-data en met welke rechten, en pas dit indien nodig aan.

 

Meer weten over Google Analytics?

Heb je hulp nodig bij het aanpassen van toegangsrechten? Of heb je vragen over Google Analytics? Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van kennisontwikkeling. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt.

Blijf op de hoogte

 

Neem contact op

Heb je vragen over deze blogs? Of wil je aan de slag met online marketing? Neem dan gerust contact op met Jurgen via: jurgen@consigo.nl of 085-888-2822. Wij helpen je graag.

Nieuwste online marketing blogs

Gerelateerde blogs