5 tips voor conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie tips

Conversie optimalisatie tips

Er zijn wel honderden conversie optimalisatie tips en adviezen die we kunnen opschrijven. Je kunt je gemakkelijk verliezen in alle tips die er online te vinden zijn.

Het echte conversie optimaliseren vereist aardig wat data, kennis en tijd. Bovendien moet je vervolgens ook nog de juiste lessen doorvertalen op je website.

Zorg ervoor dat je eenvoudige en voor de hand liggende zaken gewoon goed op orde hebt. Check maar eens je website op de volgende elementen.

Conversie tips:

  1. Vertrouwen
  2. Overtuigende voordelen
  3. Give-aways
  4. Reviews
  5. Conversie moment

1. Conversie begint bij vertrouwen

Klanten kiezen vooral op vertrouwen. Prijs en voorwaarden spelen altijd een belangrijke rol, echter de vraag die vooraf beantwoord dient te worden is gekoppeld aan vertrouwen.

Voorbeeld betrouwbaarheidsfactoren:

  • Aantal FTE
  • Jaren van ervaring
  • Lidmaatschap van branchevereniging
  • Aantal klanten/branches
  • Certificeringen
  • Namen van klanten/portfolio
  • Namen van medewerkers/eigenaren

Deze onderdelen zijn vaak her en der verwerkt op de website. Het is een goed idee om deze samen te vatten op de ‘over ons’ pagina. Zeker in de B2B sector staat deze pagina altijd in de top 5 meest bezochte pagina’s.

2. Overtuigende voordelen zorgen voor conversies

Overtuigende voordelen zijn natuurlijk ook bekend als USP’s. Dit staat voor Unique Selling Points (USP’s). Vermeld je USP’s op (vrijwel) elke pagina. Vaak zie je deze lijst alleen op de homepage staan. Terwijl lang niet elke bezoeker je homepage ziet.

Als bedrijf heb je vast wel 3 tot 5 of zelfs 7 onderscheidende elementen die je wilt benoemen. Zie een paar van de voorbeelden hieronder.

USP voorbeeldlijst:

  • Uitstekende klantenservice
  • Laagste prijsgarantie
  • Gratis retourneren
  • Elke dag bereikbaar
  • 20+ jaar ervaring

Met deze USP lijst maak je een eenvoudige opsomming voor de bezoeker van je website. Deze moet onderscheidend zijn ten opzichte van concurrenten en kort en krachtig geformuleerd zijn.

Conversie optimalisatie USP's

Afbeelding: Overtuigende voordelen

3. Give-aways

Voordat een klant daadwerkelijk beslist om een aankoop te doen is er tijd nodig. Tijd om te vergelijken, je oriëntatieproces te finetunen, prijzen te vergelijken en aanbieders te overwegen. Dit aankoopproces kan kortstondig zijn of tot wel enkele maanden duren.

Door gebruik te maken van ‘give-aways’ creëer je al snel een band. Het werkt volgens een bekend psychologisch principe. Als je iets ontvangt van waarde, iets waar je echt wat aan hebt, dan wil je iets terug doen.

Bovendien kun je give-aways gebruiken om toekomstig klanten alvast je product of service te laten ervaren. Dit werkt in de praktijk altijd erg goed.

Voorbeelden van give-aways:

  • Gratis inmeten
  • 30-dagen proberen
  • Start de online marketing scan
  • Ontvang 5 voorbeelden gratis
  • Download de expert gids

Maak eens een lijstje van zaken die jij kunt inzetten om als give-away te gebruiken. Er is vaak meer mogelijk en voorhanden dan je denkt.

4. Reviews zorgen voor meer conversies

Klantbeoordelingen werken bijzonder krachtig. Voor klanten in het oriëntatieproces zijn de reviews heel veel waard. Ze geven een goed beeld van het bedrijf.

De resultaten zie je vaak terug in de vorm van sterren en een cijfer. Scoor je mooie reviews dan kun je deze prominent op je website laten zien.

Voordelen van klantenreviews:

  • Toont klanttevredenheid
  • Wekt vertrouwen
  • Aantal reviews
  • Duidt op transparantie
  • Geeft de mogelijkheid tot verbeteren van klantenservice

Voordat je linea recta aan de slag gaat met klantenreviews is het slim om goed naar het hele proces te kijken. Er komt nog wel wat bij kijken wil je het van start tot optimalisatie helemaal goed inrichten.

5. Conversie moment optimaliseren

Heb je de bezoeker helemaal overtuigd van een aanvraag of bestelling? Dan is het tijd om de bezoeker te converteren naar een klant.

Dit proces wil je zo kort en soepel mogelijk afhandelen. De aanstaande klant heeft nu gekozen en je wil zo snel mogelijk naar de volgende stap in het proces.

Zaken waar aanstaande klanten massaal bij afhaken zijn; lange formulieren, onduidelijkheid over bereikbaarheid per telefoon, niet functionerende bestel processen, onduidelijke levertijden, matige of zelfs slechte reviews, foutmeldingen tijdens bezoek op de website, etc.

Je ziet; er zijn nogal wat afhakers. De concurrentie zit nog volop in het hoofd van de bezoeker en is ook maar één klik verwijderd. Zorg er dus voor dat je het aanvraag en bestel proces optimaal hebt ingericht. Gebruik hiervoor conversie versterkers.

Conversie versterkers:

  • Hou het zo kort mogelijk
  • Zorg voor goede telefonische bereikbaarheid
  • Let op dat ook mobiel alles goed werkt
  • Herhaal je USP’s op je aanvraag-/bestelpagina
  • Zorg voor een vriendelijke ‘bedankt’ pagina
Conversie optimalisatie versterkers

Afbeelding: Conversie versterkers

Meetbaarheid van conversie

Zorg als allereerste voor een goed ingericht Google Analytics account. Als je goed zicht heb op data dan kun je echt de effecten van bovenstaande acties meten.

 

Aan de slag met conversie optimalisatie!

Maak een lijst van punten die jij wilt gaan oppakken. Bepaal welke zaken van toepassing en realiseerbaar zijn. Heel veel succes met je aanpak!

 

Meer weten over conversie optimalisatie?

Wil je voor jouw bedrijf je conversie in kaart brengen? Of wil je het verbeteren?. Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van online conversie. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt.

Blijf op de hoogte

 

Neem contact op

Heb je vragen over deze blogs? Of wil je aan de slag met online marketing? Neem dan gerust contact op met Jurgen via: jurgen@consigo.nl of 085-888-2822. Wij helpen je graag.

Nieuwste online marketing blogs

Gerelateerde blogs