Home > Blogs > 5 tips voor conversie optimalisatie Conversie optimalisatie 12 feb 2020 6 min. leestijd 5 tips voor conversie optimalisatie Michiel Teamlead Online advertising Conversie optimalisatie tips Er zijn wel honderden conversie optimalisatie tips en adviezen die we kunnen opschrijven. Je kunt je gemakkelijk verliezen in alle tips die er online te vinden zijn. Het echte conversie optimaliseren vereist aardig wat data, kennis en tijd. Bovendien moet je vervolgens ook nog de juiste lessen doorvertalen op je website. Zorg ervoor dat je eenvoudige en voor de hand liggende zaken gewoon goed op orde hebt. Check maar eens je website op de volgende elementen. Conversie tips: Vertrouwen Overtuigende voordelen Give-aways Reviews Conversie moment 1. Conversie begint bij vertrouwen Klanten kiezen vooral op vertrouwen. Prijs en voorwaarden spelen altijd een belangrijke rol, echter de vraag die vooraf beantwoord dient te worden is gekoppeld aan vertrouwen. Voorbeeld betrouwbaarheidsfactoren: Aantal FTE Jaren van ervaring Lidmaatschap van branchevereniging Aantal klanten/branches Certificeringen Namen van klanten/portfolio Namen van medewerkers/eigenaren Deze onderdelen zijn vaak her en der verwerkt op de website. Het is een goed idee om deze samen te vatten op de ‘over ons’ pagina. Zeker in de B2B sector staat deze pagina altijd in de top 5 meest bezochte pagina’s. 2. Overtuigende voordelen zorgen voor conversies Overtuigende voordelen zijn natuurlijk ook bekend als USP’s. Dit staat voor Unique Selling Points (USP’s). Vermeld je USP’s op (vrijwel) elke pagina. Vaak zie je deze lijst alleen op de homepage staan. Terwijl lang niet elke bezoeker je homepage ziet. Als bedrijf heb je vast wel 3 tot 5 of zelfs 7 onderscheidende elementen die je wilt benoemen. Zie een paar van de voorbeelden hieronder. USP voorbeeldlijst: Uitstekende klantenservice Laagste prijsgarantie Gratis retourneren Elke dag bereikbaar 20+ jaar ervaring Met deze USP lijst maak je een eenvoudige opsomming voor de bezoeker van je website. Deze moet onderscheidend zijn ten opzichte van concurrenten en kort en krachtig geformuleerd zijn. 3. Give-aways Voordat een klant daadwerkelijk beslist om een aankoop te doen is er tijd nodig. Tijd om te vergelijken, je oriëntatieproces te finetunen, prijzen te vergelijken en aanbieders te overwegen. Dit aankoopproces kan kortstondig zijn of tot wel enkele maanden duren. Door gebruik te maken van ‘give-aways’ creëer je al snel een band. Het werkt volgens een bekend psychologisch principe. Als je iets ontvangt van waarde, iets waar je echt wat aan hebt, dan wil je iets terug doen. Bovendien kun je give-aways gebruiken om toekomstig klanten alvast je product of service te laten ervaren. Dit werkt in de praktijk altijd erg goed. Voorbeelden van give-aways: Gratis inmeten 30-dagen proberen Start de online marketing scan Ontvang 5 voorbeelden gratis Download de expert gids Maak eens een lijstje van zaken die jij kunt inzetten om als give-away te gebruiken. Er is vaak meer mogelijk en voorhanden dan je denkt. 4. Reviews zorgen voor meer conversies Klantbeoordelingen werken bijzonder krachtig. Voor klanten in het oriëntatieproces zijn de reviews heel veel waard. Ze geven een goed beeld van het bedrijf. De resultaten zie je vaak terug in de vorm van sterren en een cijfer. Scoor je mooie reviews dan kun je deze prominent op je website laten zien. Voordelen van klantenreviews: Toont klanttevredenheid Wekt vertrouwen Aantal reviews Duidt op transparantie Geeft de mogelijkheid tot verbeteren van klantenservice Voordat je aan de slag gaat met klantenreviews is het slim om goed naar het hele proces te kijken. Er komt nog wel wat bij kijken wil je het van start tot optimalisatie helemaal goed inrichten. 5. Conversie moment optimaliseren Heb je de bezoeker helemaal overtuigd van een aanvraag of bestelling? Dan is het tijd om de bezoeker te converteren naar een klant. Dit proces wil je zo kort en soepel mogelijk afhandelen. De aanstaande klant heeft nu gekozen en je wil zo snel mogelijk naar de volgende stap in het proces. Zaken waar aanstaande klanten massaal bij afhaken zijn: lange formulieren, onduidelijkheid over bereikbaarheid per telefoon, niet functionerende bestelprocessen, onduidelijke levertijden, matige of zelfs slechte reviews, foutmeldingen tijdens bezoek op de website, etc. Conversie versterkers: Hou het zo kort mogelijk Zorg voor goede telefonische bereikbaarheid Let op dat ook mobiel alles goed werkt Herhaal je USP’s op je aanvraag-/bestelpagina Zorg voor een vriendelijke ‘bedankt’ pagina Meetbaarheid van conversie Zorg als allereerste voor een goed ingericht Google Analytics account. Als je goed zicht hebt op data dan kun je echt de effecten van bovenstaande acties meten. Aan de slag met conversie optimalisatie! Maak een lijst van punten die jij wilt gaan oppakken. Bepaal welke zaken van toepassing en realiseerbaar zijn. Heel veel succes met je aanpak! Meer weten over conversie optimalisatie? Wil je voor jouw bedrijf starten met conversie optimalisatie? Of wil je eens een frisse blik op je online marketing aanpak? Wij hebben veel ervaring met onder andere het opzetten van conversies. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt. Online marketing bureau Consigo is een resultaatgericht online marketing bureau. Vanuit Amersfoort werken wij met 15+ online marketing specialisten dagelijks samen met onze klanten. Bekijk onze specialismen op onze dienstenpagina. Wil je een keer vrijblijvend kennismaken en sparren over jouw online uitdaging? Plan dan een groeigesprek in. Blijf op de hoogte Wij schrijven regelmatig nieuwe blogs over online marketing. Bekijk onze website voor alle blogs of volg ons op Linkedin. Je kunt je ook direct aanmelden voor onze e-mail met online marketing updates. Zo blijf je eenvoudig op de hoogte. Neem contact op Heb je vragen over dit blog? Of wil je aan de slag met een resultaatgerichte online marketing campagne? Neem dan gerust contact op met onze online marketing specialisten. Mail naar info@consigo.nl of bel 085-888-2822. Wij helpen je graag verder.