In 7 stappen naar een goede contentstrategie

Gwen Content en social media specialist

Een goede contentstrategie

Er wordt tegenwoordig ontzettend veel content gedeeld. Je wilt natuurlijk niet dat jouw content verdwijnt in de grote ‘massa’. Hoe zorg je als organisatie voor goede content die onderscheidend is en impact maakt?

Goede content zorgt ervoor dat mensen zich binden aan jouw merk. Hiervoor heb je een goede contentstrategie nodig. Het ontwikkelen van een goede contentstrategie is lastig en hier gaat veel tijd in zitten. Maar je zult merken als je deze contentstrategie hebt staan, het zeker gaat zorgen voor resultaten.

Een goede contentstrategie maak je in de volgende 7 stappen:

 

1. Bepaal de content doelstelling

Bij het opstellen van een contentstrategie begin je altijd met het bepalen van concrete doelstellingen. Welke problemen of uitdagingen ga je met jouw contentstrategie oplossen? Wat wil je ermee bereiken? Wil je bijvoorbeeld meer leads, naamsbekendheid of wil je als expert worden gezien in jouw markt?

Wanneer je dit voor jezelf duidelijk in beeld brengt, zie op den duur ook groei in deze doelstellingen. Belangrijk is dat je jouw doelstellingen SMART én meetbaar maakt.

 

2. Ontdek je content DNA

Wie zijn jullie als bedrijf? Ieder bedrijf, groot of klein, heeft een uniek DNA dat bepaalde klanten aanspreekt. Je moet op zoek gaan naar de kernwaarden van je dienst of product.

 

Je kunt het DNA van je organisatie bepalen door het management en anderen mensen binnen de organisatie twee vragen te stellen:

  • Wat antwoord je als iemand aan jou vraagt bij wat voor soort bedrijf je werkt?
  • Hoe zou je het bedrijf omschrijven als het een persoon was? Welke eigenschappen heeft het?

3. Leer je doelgroep beter kennen

De kenmerken van de doelgroep zijn bij veel bedrijven wel bekend. Meestal blijft dat bij man, vrouw, leeftijd en de interesses. Dit zegt alleen niet zoveel over de doelgroep.

 

Wanneer je je doelgroep echt wilt gaan leren kennen moet je met ze gaan praten. Geen enquêtes sturen, maar ze bellen en doorvragen. Op deze manier kom je tot de kern van je doelgroep.

Kies een aantal van je nieuwste of belangrijkste klanten en stel ze deze vragen:

  1. Hoe ziet de zoektocht eruit die je heb gehad naar onze dienst of product en welke kanalen heb je onder andere gebruikt?
  2. Wie of wat heeft een belangrijke invloed gehad op de keuze voor onze dienst en product?
  3. Wat zijn voor jou de belangrijkste wensen met betrekking tot onze dienst of product?

Nadat je jouw doelgroep in kaart hebt gebracht, stippel je de klantreis uit. Op welke momenten is iemand met jouw bedrijf in aanraking gekomen? Deze momenten noemen we touchpoints. Bepaal welke touchpoint belangrijk zijn voor jouw contentstrategie.

 

4. Bepaal de centrale boodschap

De belangrijkste input voor je contentstrategie heb je in de drie voorgaande punten beschreven. Nu kun je de centrale boodschap gaan bepalen. Belangrijk is dat je met de boodschap duidelijk maakt op welke manier je er voor je doelgroep bent. Een goed voorbeeld hiervan is de HEMA. Zij hebben als centrale boodschap: ’Hema maakt het dagelijks leven graag leuker en makkelijker met producten die uitblinken in bijzonder eenvoud.’

 

5. Doorvertaling naar de momenten

Je hebt nu duidelijk op welke manier je er voor je doelgroep bent. Nu maak je concreet wanneer dit is.

 

Vertaal jouw centrale boodschap door naar verschillende soort content voor de belangrijkste touchpoints. Komen jouw klanten voor het eerst in aanraking met je bedrijf? Dat kan bijvoorbeeld doordat iemand in Google zoekt op specifieke informatie en terecht bij content uit een SEO pagina of blog. Weten mensen al meer van jouw dienst of product af? Dan kun je ze bijvoorbeeld met inspirerende content in een mail het laatste zetje geven.

 

6. Bepaal goede content pijlers

Wanneer je merkverhaal staat kun je de content pijlers gaan uitwerken. Content pijlers zijn belangrijk omdat je in je contentstrategie toe wil werken naar concrete content. Bedenk inhoudelijke thema’s die volgen uit je verhaal. Op deze manier zorg je ervoor dat alle content past onder de ‘paraplu’ van je merk.

 

De HEMA heeft bijvoorbeeld content pijlers zoals: duurzaamheid, trends, inspiratie, zakelijk en de foundation. Alle content die de HEMA naar buiten brengt is te plaatsen in een van deze pijlers. Bedenk voor jouw merk zo’n vier tot zes pijlers.

 

7. Content creëren en het maken van een content kalender

Nu je jouw doelen, doelgroep, boodschap en content pijlers hebt geformuleerd kun je eindelijk content creëren. Dit kan in tekst, video, beeld of audio en doorvertalen naar interviews, blogs, columns, quotes, podcasts, social posts of infographics. Wanneer je weet welke soort content je wilt gaan delen bekijk je binnen welk format je dit plaatst. Belangrijk is dat de keuze van het format ervoor zorgt dat je je doelen behaalt.

 

Wanneer je de content wilt gaan plaatsen kun je dit het beste in een content kalender plaatsen. Op deze manier maak je overzichtelijk welke content je wanneer en waar gaat publiceren. Ook beslis je in de content kalender op welke kanalen je de content extra gaat delen om een groter bereik te creëren.

Veel succes met het maken van een goede contentstrategie!

 

Meer weten over online marketing?

Wil je voor jouw bedrijf starten met resultaatgerichte online marketing? Of wil je eens een frisse blik op je online marketing aanpak? Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van online marketing strategieën. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt!

Wil je een vrijblijvend advies gesprek?

Vraag het onze online marketing expert

Jurgen

Digitale strategie, AI & data