De AVG is er bijna > hoe kan ik me voorbereiden?

AVG algemene vordering gegevensbescherming

Wat is de AVG?

Er is al heel veel geschreven en gezegd over de komst van de AVG: de algemene vordering gegevensbescherming. Of, als Europese term: GDPR: General Data Protection Regulation. Deze nieuwe wetgeving gaat in per 25 mei 2018.

Dat er een hoop gaat veranderen is wel duidelijk. Boetes gaan uitgedeeld worden aan bedrijven die de verwerking van persoonsgegevens niet goed op orde hebben. Die boetes kunnen oplopen tot 4% van de omzet en dat wil je natuurlijk voorkomen.

Doel van de AVG

Het doel van de AVG is meer transparantie bieden aan burgers, wat er met hun gegevens wordt gedaan. Organisaties verzamelen, gebruiken en slaan namelijk (vaak ongemerkt) veel data van je op. Door de komst van de AVG krijg je veel meer inzicht, duidelijkheid én zeggenschap over je data.

Verwerk jij met jouw organisatie persoonsgegevens? Denk bijvoorbeeld aan gebruik van e-mail, huisadres, IP-adres en cookies. Dan gaat er ook voor jou(w organisatie) wat veranderen.

Meer recht voor burgers rondom privacy

Burgers hebben straks meer rechten rondom privacy. Belangrijk hierbij is dat de rechten van betrokkenen zijn gewaarborgd. Burgers hebben straks:

  • Recht om geïnformeerd te worden
  • Recht van inzage
  • Recht op rectificatie
  • Recht op gegevenswissing (recht op vergetelheid)
  • Recht op beperking van de verwerking
  • Recht op overdraagbaarheid van gegevens
  • Recht van bezwaar
  • Rechten inzake geautomatiseerde individuele besluitvorming, waaronder profilering

Hoe borg je dit?

Zorg ervoor dat je een register van persoonsgegevens maakt waarin je:

  • de verantwoordelijke
  • het doeleinde
  • de betrokkene
  • de ontvangers
  • de bewaartermijn
  • de manier van beveiligen beschrijft.

Let er vooral op dat je niet meer gegevens van bezoekers vraagt dan noodzakelijk. Denk bij alles wat je van een bezoeker vraagt of je de info écht nodig hebt. Zorg dus voor zo min mogelijk data. Gebruik je de data niet (meer)? Verwijder het dan.

AVG en online marketing – wat is de impact?

Ook op online marketing vlak gaat er veel veranderen. Al jarenlang slaat vrijwel iedere organisatie nu persoonlijke gegevens op: e-mailadressen, het gebruik van die website door bezoekers,   en er wordt steeds meer toegewerkt naar persoonlijke customer journeys. Soms met verkregen toestemming, maar veelal ook niet.

Situatie NU

Let maar eens op: vaak als je nu op een website komt, krijg je een melding dat die website gebruikt maakt van cookies. Je geeft zo dus eigenlijk automatisch al akkoord voor het gebruik van verschillende soorten cookies. Dat mag straks niet meer.

Situatie STRAKS (na 18 mei)

Straks moet je als organisatie toestemming vragen voor het gebruik van cookies en het opslaan van persoonlijke data.

Daarnaast zijn er nog een paar zaken belangrijk om rekening mee te houden:

  • Privacyverklaring
  • Cookieverklaring
  • Cookie toestemming

Privacyverklaring

Je bent verplicht om een duidelijke privacyverklaring op je website te zetten.

Wat hier in elk geval in moet staan:

  • Welke persoonsgegevens je verwerkt
  • Hoe je dat doet en voor welk doeleinde
  • Je moet de bezoeker informeren over hun rechten
  • Hoe lang je de gegevens bewaar
  • Of data eventueel aan derden wordt doorgegeven.

Cookieverklaring

Ook rondom cookies gaat het het een en ander veranderen. Bezoekers moeten straks zelf kunnen bepalen of zij privacygevoelige tracking-cookies accepteren of weigeren. In je cookieverklaring beschrijf je dus hoe je als organisatie omgaat met de privacy van jouw bezoekers.

Cookie toestemming

Je hoeft echter niet voor alle cookies toestemming te vragen. Gebruik jij alleen functionele cookies om je website technisch te laten werken? Dan hoef je geen toestemming te vragen en hoef je niet bijzonder veel te wijzigen in je (huidige) cookieverklaring.

Gebruik je ook analytische en/of marketing cookies? Dan verandert er wel degelijk wat. Belangrijk in elk geval is om te vermelden welke cookies je gebruikt, hoe lang en met welk doeleinde. En, niet geheel onbelangrijk, zorg daarnaast ook dat het technisch werkt. Dit kun je vaak met een webbouwer of je online marketing bureau regelen.

Meer weten over de AVG?

Heb je hulp nodig bij met de cookies? Hulp nodig bij de implementatie van bepaalde zaken rondom de AVG? Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van de AVG. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt.

Blijf op de hoogte

 

Neem contact op

Heb je vragen over deze blogs? Of wil je aan de slag met online marketing? Neem dan gerust contact op met Jurgen via: jurgen@consigo.nl of 085-888-2822. Wij helpen je graag.

Nieuwste online marketing blogs

Gerelateerde blogs