Campagnes en content voor uitverkochte events

online-marketeer-eva

Eva SEA, AI en online specialist

Event campagne & content

Wanneer je een event organiseert, wil je natuurlijk dat alles perfect is geregeld. Je wil dat de aanmeldingen binnenstromen, dat de zaal op de dag zelf goed gevuld is met de juiste bezoekers en dat je ook na het event de juiste opvolging biedt. Bij Consigo hebben we hier al veel klanten succesvol mee geholpen.

Deze serie van 3 blogs is geschreven om alle kennis en ervaring over online marketing voor events te delen.

Zoals je in mijn vorige blog kon lezen, is het bij de start van een campagne heel belangrijk dat je zorgt voor een goede basis. Wanneer je dat goed hebt geregeld, begint het leukste gedeelte: content en campagnes! Want met alleen een website red je het natuurlijk niet.

In dit 2e deel van deze blogserie ga ik in op content en campagnes, kanalen aanpak én het optimaliseren van je campagnes.

En niet onbelangrijk: wat doe je tijdens en na het event? Juist! Opvolging van alle bezoekers! Daar ga ik in het laatste deel 3 op in.

Start van de campagnes

De voorbereiding is klaar, je campagneplan is af. Nu wil je jouw doelgroep laten weten dat je het event organiseert. Met andere woorden: je online zichtbaarheid moet vergroot worden!

De campagneperiode kun je onderverdelen in drie verschillende fases: het bereiken van je doelgroep, het boeien en het binden. Elke fase dient doorlopen te worden, om op meerdere momenten de interesse van jouw doelgroep te wekken.

Hou voor de gehele campagneperiode zo’n 12 tot 14 weken aan. Dan heb je voldoende tijd om te communiceren, te testen en te optimaliseren.

Bereiken

Het start met het bereiken van de juiste en voor jou relevante doelgroep. Je wil in deze fase dat jouw event bij een grote groep mensen in beeld komt. Ze moeten je advertenties zien, je bedrijf en je event in Google tegenkomen of je video ergens voorbij zien komen. Je event moet gezien worden.

  • Het vinden van de juiste doelgroep
  • Het testen van de (juiste) boodschap
  • Het testen van verschillende platformen en kanalen
  • Zorgen voor maximale zichtbaarheid
  • Extra bezoek naar je website
  • Effectieve budget inzet

Boeien

Vervolgens wil je dat je doelgroep geboeid blijft bij het event. Het is in deze fase belangrijk om te zorgen voor meer inhoudelijke content. Waarom moet diegene écht komen? Wat gaat het hem of haar bieden?

Je probeert ze te sturen richting de oriëntatiefase. Het is een eerste of tweede kennismaking met jouw merk en de content die je aanbiedt. Je kunt op deze manier een lijst opbouwen met geïnteresseerde bezoekers.

Binden

In de laatste fase, de contactfase, wil je dat de doelgroep zich gaat binden met jouw merk. Je wil dat ze zich aanmelden voor jouw event.

Content – planning en kalender

Door te werken met een contentkalender en -planning kun je de drie fases goed uitwerken. Een contentkalender helpt je bij het plannen en organiseren van je content en alle acties. In deze kalender geef je aan wanneer er wat gepubliceerd moet worden, wie ervoor verantwoordelijk is en in welke vorm het gepubliceerd moet worden.

Verschillende fases

In de eerste weken richt je je met name op bekendheid en zichtbaarheid. Je geeft duidelijk aan waar en wanneer het event is en je zegt wat over de inhoud. Doel hierbij is met name bezoek aan de website. Daarna wil je de lezer steeds meer inhoudelijke content aanbieden. Komt er bijvoorbeeld een bekende spreker? Vermeld deze zeker in je content. Dit zorgt voor autoriteit en extra aantrekkingskracht rondom jouw event.

Urgentie!

In de laatste fase ga je zorgen voor meer urgentie, oftewel schaarste. Het idee dat je een uniek event kunt bijwonen (of dat je dit kunt mislopen!), daar reageren mensen sterk op. Je kunt bijvoorbeeld termen benoemen als: laatste 50 kaarten, bijna uitverkocht, al xx marketeers of ondernemers gingen je voor.

Extra zichtbaarheid

Vraag je collega’s, partners en bekenden om in de aanloop naar het event bepaalde berichten te delen, bijvoorbeeld op LinkedIn. Ook kun je denken aan het maken van een headerafbeelding voor je LinkedIn en Facebook bedrijfspagina of persoonlijke profiel.

Online kanalen voor jouw event campagne

1. Google Ads

Zoek naar zoekwoorden die aansluiten bij het thema van je event of spreek mensen aan die gericht zoeken naar een bepaald onderwerp. Retarget bezoekers die je eventwebsite hebben bezocht maar zich niet hebben ingeschreven, terwijl je degenen die zich al hebben aangemeld uitsluit.

2. Facebook en Instagram adverteren

Campagnes op social media inspireren door middel van video’s, waarbij data over de doelgroep wordt verzameld. Retarget mensen die langere tijd naar je video hebben gekeken met een call-to-action advertentie.

3. LinkedIn adverteren

Target gericht op onder andere doelgroep, leeftijd, bedrijfsgrootte en regio. Gebruik video in je campagnes om meer data te verzamelen en je budget efficiënt te gebruiken.

4. E-mail marketing & automation

E-mail is een belangrijk kanaal voor het verkrijgen van aanmeldingen. Gebruik tools zoals Mailchimp of Spotler en zet automatische mailflows in voor relevante communicatie, zoals bedankmails, inhoudelijke updates en een aftermovie na het event.

  • Bedanktmail na aanmelden
  • Inhoudelijke content en praktische info vooraf
  • Aftermovie na afloop
  • Specifieke mail voor niet-deelnemers

Campagne optimalisatie – A/B testen

Door je meetbaarheid goed in te richten, kun je de resultaten van je campagne bijhouden en optimaliseren. Experimenteer met verschillende doelgroepen, branches, regio’s en content om te ontdekken wat werkt. Stuur bij waar nodig en behoud regie over je budget.

Een uitverkocht event

In dit blog heb je meer kunnen lezen over de aanpak van jouw content en campagnes, kanalenaanpak en optimalisatie. In deel 3 van deze blogserie lees je wat je na het event als opvolging kunt doen.

Wil je een vrijblijvend advies gesprek?

Vraag het onze online marketing expert

Jurgen

Digitale strategie, AI & data