Digitale toegankelijkheid, hoe verbeter ik mijn website?

Digitale toegankelijkheid aanpakken

Digitale toegankelijkheid

Vanaf 2025 komt er een Europese toegankelijkheidswet, waardoor alle online diensten digitaal toegankelijk moeten zijn voor financiële diensten en e-commerce bedrijven. Maar hoe pak je dat precies aan? In dit blog lees je meer informatie over digitale toegankelijkheid en geven we je 5 tips voor het verbeteren van je website.

Digitale toegankelijkheid: hoe goed lukt het?

Digitale toegankelijkheid wil zeggen dat iedereen digitale informatie kan waarnemen, begrijpen, ermee navigeren en omgaan. Het betreft digitale inclusie. Maak kennis met digitale toegankelijkheid in onze andere blog.

Het blijkt erg moeilijk te zijn om je website voor iedereen een toegankelijk aan te bieden. Uit het Digimonitor 2021 van 200 OK bleek dat slecht 4% van de websites  van de Nederlandse overheid is digitaal toegankelijk voor mensen met een beperking. Hoog tijd om hier verandering aan te brengen!

Wet digitale toegankelijkheid

Alle besluiten worden vastgelegd in de Web Content Accessibility Guidelines, ook wel de WCAG genoemd. Deze richtlijnen komen allemaal voort uit wetten en verdragen die betrekking hebben op de rechten van mensen met een beperking.

Om digitale toegankelijkheid te kunnen borgen heeft het W3C een set richtlijnen ontwikkeld. Deze richtlijnen zijn gebaseerd op 4 principes:

  • Waarneembaar
  • Bedienbaar
  • Begrijpelijk
  • Robuust

Principe 1: Waarneembaarheid

Om te voldoen aan de principe Waarneembaarheid moeten mensen de website kunnen ervaren en gebruiken met de zintuigen die voor hen beschikbaar zijn. Het moet dus voor alle zintuigen van een gebruiker waarneembaar zijn. Niet slechts beeld, maar ook tekst alternatief.

Principe 2: Bedienbaar

Gebruikers moeten de interface zelf kunnen bedienen. De navigatie moet bijvoorbeeld goed te gebruiken zijn en elke gebruiker moet een formulier kunnen invullen en versturen. Ongeacht de manier waarop ze er gebruik van maken

Principe 3: Begrijpelijk

Gebruikers en software moeten de content kunnen begrijpen en snappen hoe de website werkt. De content en bediening moeten logisch, consistent, goed leesbaar en begrijpelijk zijn.

Principe 4: Robuust

Om te voldoen aan de principe Robuust moet de content betrouwbaar worden geïnterpreteerd door bijvoorbeeld verschillende browsers en hulpapparatuur. Ben je anderstalig of wil je de VoiceOver inschakelen? Dan blijken er toch fouten te zitten.

Richtlijnen, succescriteria en niveaus

De vier principes zijn onderverdeeld in richtlijnen en succescriteria op verschillende niveaus: A, AA en AAA. Deze niveaus zijn ingedeeld op basis van de impact die ze hebben op digitale toegankelijkheid. Een website van niveau AA is voldoende digitaal toegankelijk en van niveau AAA maximaal toegankelijk.

5 tips om de digitale toegankelijkheid van jouw website te verbeteren

1. Zorg voor voldoende kleurcontrast

Voldoende kleurcontrast tussen tekst en achtergrond zorgt ervoor dat de inhoud gemakkelijk leesbaar is voor gebruikers met een visuele beperking.

2. Gebruik beschrijvende alt-teksten

Voorzie je afbeeldingen van alt-teksten die de afbeelding beschrijven. Dit helpt gebruikers om de inhoud van je website te begrijpen.

3. Zorg voor een toetsenbord vriendelijke navigatie

Maak je website volledig te navigeren met het toetsenbord. Dit betekent dat alle interactieve elementen, zoals knoppen, links en formulieren, bereikbaar en bruikbaar moeten zijn zonder gebruik te maken van een muis.

4. Gebruik duidelijke en eenvoudige taal

Schrijf in duidelijke en eenvoudige taal, zodat het gemakkelijk te begrijpen is voor alle gebruikers, ongeacht hun cognitieve vaardigheden. Maak gebruik van koppen en lijsten om de tekst overzichtelijk en scanbaar te maken.

5. Zorg voor ondertiteling en transcripties bij alle media

Heb je video- of audio op je website? Zorg er dan voor dat deze toegankelijk is voor gebruikers met een gehoorbeperking. Hoe? Ondertitel je video’s en bied transcripties aan voor audiocontent.

Andere tips voor het aanpakken van je digitale toegankelijkheid:

Zorg dat iedereen zich verantwoordelijk voelt om de toegankelijkheid aan te pakken!

Beoordeel of je website of app voldoet aan de toegankelijkheidsnorm. Is dat niet haalbaar met jouw huidige omgeving? Maak dan een planning voor de complete vernieuwing.

Download de plugin Accessibility Insights for Web in je Chrome-browser. Hierdoor zie je een duidelijk overzicht van de verbeteringen die je kunt doorvoeren op je website.

Test je omgeving met iemand die bijvoorbeeld blind is. Kan hij goed navigeren? Is alles wel duidelijk? Waar loopt hij tegenaan? Je krijgt met zo’n sessie veel bruikbare informatie en actiepunten.

Aan de slag!

Het is een hoop werk maar wel noodzakelijk om jouw omgeving digitaal toegankelijk te maken. Ga dus aan de slag en zorg dat je op tijd bent voor de Europese toegankelijkheidswet. Veel succes!

Meer weten?

Wil jij aan de slag met de toegankelijkheid van jouw website of app? Of  heb je een online marketing vraagstuk? Laat ons weten welke uitdaging jij hebt! We denken graag met je mee.

Blijf op de hoogte

 

Neem contact op

Heb je vragen over deze blogs? Of wil je aan de slag met online marketing? Neem dan gerust contact op met Jurgen via: jurgen@consigo.nl of 085-888-2822. Wij helpen je graag.

Nieuwste online marketing blogs

Gerelateerde blogs