5x andere doeleinden voor Google Analytics
Doeleinden Google Analytics
Vrijwel elke website heeft standaard Google Analytics draaien. Elke ondernemer of marketeer maakt gebruik van data om de website en het resultaat te verbeteren.
Veelal met de focus gericht op verkoop als doeleinde. Logisch. Hier hangen de belangrijkste resultaten binnen je bedrijf vanaf. Op dezelfde website heb je vaak te maken met andere gebruikersgroepen.
Denk aan:
- Bestaande klanten
- Potentiële sollicitanten
- Service vragen
- De mijn-omgeving
Al deze gebruikers strikt uit elkaar houden is onmogelijk. Wel kun je deze groepen zo goed mogelijk in beeld krijgen door aparte weergaven te maken.
Kortom je kunt dus meer met Google Analytics dan je wellicht zou denken. Lees in dit blog over deze mogelijkheden om je website en resultaten verder te verbeteren.
Focus op conversie en verkoop
De meeste accounts die wij tegenkomen zijn puur ingericht voor het conversie onderdeel.
Bekende sales doelen in analytics:
- Geplaatste bestellingen
- Aantal whitepaper downloads
- Demo aanvragen
- E-commerce
Focus op het businessdomein sales is heel logisch. Zeker als startpunt om echt te werken met data. Binnen je bedrijf of organisatie zijn er zeker meer onderdelen waar inzichten op basis van Google Analytics voor verdere verbeteringen kunnen zorgen.
Praktische tip
Voor het goed verzamelen van data en conversies voor 1 specifiek doeleinde kun je het beste een aparte weergave aanmaken. Via de beheeromgeving van Google Analytics kun je maximaal 25 weergaven aanmaken. Gebruik deze mogelijkheid om nog slimmer om te gaan met de data.
Binnen deze speciale weergave richt je alles in voor de inzichten die jij nodig hebt. Verder sluit je alle bezoekers uit die je juist weer niet nodig hebt. Hiermee optimaliseer je de inrichting maximaal.
Vanuit Consigo werken wij altijd met 3 standaard weergaven:
- Online marketing profiel
- Alle data (ongefilterd)
- Test profiel
Wat kun je nog meer met Google Analytics
Hieronder een 5-tal voorbeelden van doeleinden waarmee je als marketeer of ondernemer nog meer uit je online data kan gaan halen:
- Sales
- Service
- Recruitment
- Mobiele app
- Gebruikersomgeving
#1 Analytics inzetten voor sales
Wil je aan de slag met één van de volgende 4 doeleinden, dan is het een voorwaarde om speciaal voor het sales onderdeel een aparte weergave te maken. Hierdoor kun je ook voor verkoopdoeleinden beter naar de effectiviteit van je website kijken.
Vaak is het zo dat er één weergave is binnen Analytics die weliswaar goed ingericht is maar zich niet focust op één type bezoeker. Je kunt eenvoudig bezoekers uitsluiten die niet tot je doelgroep behoren. Hiermee krijg je nog scherper zicht op wat bezoekers doen (en niet doen) die echt voor jou relevant zijn.
Bezoekers uitsluiten:
- Service content
- Mijn omgeving
- Vacature omgeving
#2 Service als doeleinde
Veel websites hebben een behoorlijk aantal pagina’s met service content.
Service content voorbeelden:
- Contactgegevens en openingstijden
- Veelgestelde vragen
- Service video’s
- Handleidingen
Wil je ervoor zorgen dat klanten sneller en gemakkelijker vinden wat ze zoeken? Of dat er simpelweg minder klanten aan de telefoon komen met servicevragen? Dan is het handig om speciaal voor deze service content een apart profiel aan te maken.
#3 Recruitment data uit Analytics
De meeste bedrijven hebben momenteel enkele of meerdere vacatures openstaan. Het vinden en werven van nieuwe collega’s is van groot belang. Via je website kun je goed kijken hoe je je content en je proces verder kunt optimaliseren.
Vaak sneeuwt het onderdeel “werken bij” volledig onder in het algemene profiel. Daarom is het adviseerbaar hier een aparte weergave van te maken. Binnen deze weergave kun je dan goed kijken naar zaken die specifiek voor recruitment van belang zijn:
- Meest bekeken vacatures
- Meest relevante verwijzende recruitmentsites of jobboards
- Aantal sollicitaties
- Aantal gedeelde vacatures via social media
#4 Mobiele app interacties meten
Voor het meten van mobiele app interacties is Google Analytics zeer geschikt. Hiervoor maak je binnen Analytics een aparte property aan.
Aangezien de mobiele app qua doel en gebruik heel anders kan zijn dan de doelen in het salesprofiel, is het handig om hier een aparte meetomgeving voor in te richten.
Extra toepassingen voor Google Analytics
Uiteraard is deze lijst met 5 extra toepassingen voor Google Analytics niet volledig. Er zijn legio andere opties voor het gebruik van data die je binnen Google Analytics kunt verzamelen.
Het verder uitrollen van Google Analytics voor één of meerdere van bovenstaande doelen kan een uitdagend traject zijn. Als je hierbij hulp nodig hebt, dan helpen wij je graag op weg.
Heel veel succes met de stappen om meer inzichten binnen de verschillende businessdomeinen te verzamelen. Dit gaat je gegarandeerd veel inzichten opleveren voor nog betere gebruikerservaringen. Heb je zelf nog tips of ervaringen? Dan horen wij dat graag.