5x andere doeleinden voor Google Analytics

andere doeleinden google analytics

Doeleinden Google Analytics

Vrijwel elke website heeft standaard Google Analytics draaien. Elke ondernemer of marketeer maakt gebruik van data om de website en het resultaat te verbeteren.

Veelal met de focus gericht op verkoop als doeleinde. Logisch. Hier hangen de belangrijkste resultaten binnen je bedrijf vanaf. Op dezelfde website heb je vaak te maken met andere gebruikersgroepen.

Denk aan:

  • Bestaande klanten
  • Potentiële sollicitanten
  • Service vragen
  • De mijn-omgeving

Al deze gebruikers strikt uit elkaar houden is onmogelijk. Wel kun je deze groepen zo goed mogelijk in beeld krijgen door aparte weergaven te maken.

Kortom je kunt dus meer met Google Analytics dan je wellicht zou denken. Lees in dit blog over deze mogelijkheden om je website en resultaten verder te verbeteren.

Focus op conversie en verkoop

De meeste accounts die wij tegenkomen zijn puur ingericht voor het conversie onderdeel.

Bekende sales doelen in analytics:

  • Geplaatste bestellingen
  • Aantal whitepaper downloads
  • Demo aanvragen
  • E-commerce

Focus op het businessdomein sales is heel logisch. Zeker als startpunt om echt te werken met data. Binnen je bedrijf of organisatie zijn er zeker meer onderdelen waar inzichten op basis van Google Analytics voor verdere verbeteringen kunnen zorgen.

doeleinden analytics conversie verkoop

Afbeelding: Analytics focus op verkoop & conversie

Praktisch tip

Voor het goed verzamelen van data en conversies voor 1 specifiek doeleinde kun je het beste een aparte weergave aanmaken. Via de beheeromgeving van Google Analytics kun je maximaal 25 weergaven aanmaken. Gebruik deze mogelijkheid om nog slimmer om te gaan met de data.

Binnen deze speciale weergave richt je alles in voor de inzichten die jij nodig hebt. Verder sluit je alle bezoekers uit die je juist weer niet nodig hebt. Hiermee optimaliseer je de inrichting maximaal.

Vanuit Consigo werken wij altijd met 3 standaard weergaven.

Weergaven in Google Analytics:

#1 Online marketing profiel
#2 Alle data (ongefilterd)
#3 Test profiel

Wat kun je nog meer met Google Analytics

Hieronder een 5-tal voorbeelden van doeleinden waarmee je als marketeer of ondernemer nog meer uit je online data kan gaan halen.

#1 Sales
#2 Service
#3 Recruitment
#4 Mobiele app
#5 Gebruikersomgeving

#1 Analytics inzetten voor sales

Wil je aan de slag met 1 van de volgende 4 doeleinden dan is het een voorwaarde om speciaal voor het sales onderdeel een aparte weergave te maken. Hierdoor kun je ook voor verkoop doeleinden beter naar de effectiviteit van je website kijken.

Vaak is het zo dat er 1 weergave is binnen Analytics die weliswaar goed ingericht is maar zich niet focust op 1 type bezoeker. Je kunt eenvoudig bezoekers uitsluiten die niet tot je doelgroep behoren. Hiermee krijg je nog scherper zicht op wat bezoekers doen (en niet doen) die echt voor jou relevant zijn.

Bezoekers uitsluiten:

  • Service content
  • Mijn omgeving
  • Vacature omgeving
google analytics doeleinden vacature

Afbeelding: Service op je website

#2 Service als doeleinde

Veel websites hebben een behoorlijk aantal pagina’s op de website staan met service content.

Service content voorbeelden:

  • Contactgegevens en openingstijden
  • Veelgestelde vragen
  • Service video’s
  • handleidingen

Wil je ervoor gaan zorgen dat klanten sneller en gemakkelijker vinden wat ze zoeken? Of dat er simpelweg minder klanten aan de telefoon krijgt over service vragen dan is het handig om speciaal voor deze service content een apart profiel aan te maken.

#3 Recruitment data uit Analytics

De meeste bedrijven hebben momenteel enkele of meerdere vacatures open staan. Het vinden en werven van nieuwe collega’s is van groot belang. Via je website kun je goed kijken hoe je je content en je proces verder kunt optimaliseren.

Vaak sneeuwt het onderdeel “werken bij” volledig onder in het algemene profiel. Daarom is het adviseerbaar hier een aparte weergave van te maken. Binnen deze weergave kun je dan goed kijken naar zaken die voor specifiek voor recruitment van belang zijn.

Denk aan zaken als:

  • Meest bekeken vacatures
  • Meest relevante verwijzende recruitmentsites of jobboards
  • Aantal sollicitaties
  • Aantal gedeelde vacatures via social media

Ongetwijfeld zijn hier nog meer KPI’s voor te bedenken in samenspraak met HR. Begin in elk geval met een aparte weergave voor de eerste inzichten. Dit zal je zeker veel opleveren.

#4 Mobiele app interacties meten

Voor het meten van mobiele app interacties is Google Analytics zeer geschikt. Hiervoor maak je binnen Analytics een aparte property aan.

Aangezien de mobiele app qua doel en gebruik weer heel anders kan zijn dan de doelen in het sales profiel is het handig om hier een aparte meetomgeving voor in te richten.

google analytics doeleinden mobiele app

Afbeelding: Mobiele Analytics app

Extra toepassingen voor Google Analytics

Uiteraard is deze lijst met deze 5 extra toepassingen voor Google Analytics niet volledig. Er zijn legio andere opties voor gebruik van data die je binnen Google Analytics kunt verzamelen.

Het verder uitrollen van Google Analytics voor 1 of meerdere van bovenstaande doelen kan een uitdagend traject zijn. Als je hierbij hulp nodig hebt dan helpen wij je graag op weg.

Heel veel succes met de stappen om meer inzichten binnen de verschillende business domeinen te verzamelen. Dit gaat je gegarandeerd veel inzichten opleveren voor nog betere gebruikerservaringen. Heb je zelf nog tips of ervaringen dan horen wij dat graag.

Blijf op de hoogte

 

Neem contact op

Heb je vragen over deze blogs? Of wil je aan de slag met online marketing? Neem dan gerust contact op met Jurgen via: jurgen@consigo.nl of 085-888-2822. Wij helpen je graag.

Nieuwste online marketing blogs

Gerelateerde blogs