Google Ads scripts: 3 handige scripts voor beginners
Google Ads scripts: 3 handige scripts voor beginners
Google Ads scripts?
Ja! Maar wat zijn Google Ads scripts precies? In feite zijn Google Ads scripts stukken code waarmee je instructies geeft aan Google Ads. Hiermee is het mogelijk om optimalisatietaken te automatiseren en om snel analyses samen te stellen.
Is dit waardevol om te gebruiken? We zetten drie handige (en makkelijke) Google Ads scripts voor je op een rij.
Populaire Google Ads scripts
1. Het heatmap script van Brainlabs
Één van de meest populaire scripts is het heatmap script. Met dit script kun je per uur de prestaties van verschillende metrics inzien (klikken, vertoningen en conversies).
Als dit script expliciet toestemming gekregen heeft, gaat het per uur meten vanaf het moment dat je het script hebt ingesteld in Google Ads. Vervolgens exporteert dit script deze data naar een Google Docs-sheet (zie afbeelding 1.)
Afbeelding 1. Google Heatmaps resultaten (bron: https://www.brainlabsdigital.com/marketing-library/heat-maps-script/)
2. Duplicate query checker
Je kunt een Google Ads account heel zorgvuldig opzetten, maar toch kan het voorkomen dat je binnen verschillende advertentiegroepen dezelfde zoektermen opvangt.
Als je zeker wilt zijn dat dit niet het geval is, kun je het duplicate query checker script gebruiken. Dit script gaat in je account op zoek naar overeenkomende zoektermen die je opvangt in verschillende advertentiegroepen.
Het script maakt bovendien inzichtelijk wat er is uitgegeven aan deze dubbel opgevangen zoektermen, en hoeveel vertoningen de zoekterm heeft gegenereerd. Dit doet het script op basis van data van de laatste 30 dagen.
Zo kun je bepalen naar welke advertentiegroep de zoekterm moet leiden. De zoekterm kan dan uitgesloten worden in advertentiegroepen waar deze minder goed presteert.
Afbeelding 2. Voorbeeld van output van het duplicate query checker script (bron: https://www.brainlabsdigital.com/marketing-library/duplicate-query-checker-script/)
3. Account summary report
Het Account summary report geeft een korte samenvatting van KPI’s binnen een account, van de voorgaande dag.
Ook kan het script een dagelijkse update sturen van de prestaties van het account. Het script kan ook direct naar klanten gestuurd worden.
Het is dus een handige manier om, bijvoorbeeld buiten Data Studio, snel en effectief je klanten op de hoogte te houden van de prestaties van je account.
Afbeelding 3. Output van het account summary report (bron: https://developers.google.com/google-ads/scripts/docs/solutions/account-summary)
Het account summary report is in de basis beperkt tot de metrics die we hierboven zien, maar je kunt zelf nog metrics toevoegen. Helaas kun je geen aangepaste kolommen toevoegen, maar wel verdere standaard Google Metrics (zoals vertoningspercentage).
Zie voor een volledige uitleg van hoe je dit kunt doen de volgende pagina van Google: https://developers.google.com/google-ads/scripts/docs/solutions/account-summary
Meer weten over Google Ads?
Neem contact op
Wil jij meer weten over Google Ads of heb je vragen over wat er allemaal mogelijk? Neem dan gerust contact op met Jurgen via: jurgen@consigo.nl.
Blijf op de hoogte
Nieuwste online marketing blogs
Gerelateerde blogs