Blijf je concurrentie voor > Volg ze, like ze, scan ze!

Blijf je concurrentie voor

Concurrentie scan of monitoring?

Concurrentie monitoring; typisch een marketingtaak waar het belang duidelijk van is. Helaas komen de meeste marketeers en ondernemers hier maar weinig aan toe. Laat staan dat er een slim standaard format voor is.

Een concurrentiescan komt vaak voort uit een spontane noodzaak. Denk aan: opmerkingen van klanten, tegenvallende resultaten, nieuwe marketingacties van concurrenten of nieuwe opvallende advertentiecampagnes.

Toch is het belangrijk om structureel een concurrentie monitoring te doen. Hierdoor leer je de markt en jouw concurrenten beter kennen. Op deze manier blijf je goed geïnformeerd en weet je in te spelen op ontwikkelingen in de markt.

Hoe pak je concurrentie monitoring slim aan?

In dit blog een paar aspecten en tips om het monitoren van je concurrenten slim aan te pakken.

  • Wie zijn je concurrenten?
  • Wie zijn je mogelijk nieuwe concurrenten?
  • Structurele aanpak
  • Volg je concurrentie
  • Monitoring tools

Wie zijn je concurrenten?

Start met maken van een lijst van 10 van je belangrijkste concurrenten.

  • Welke bedrijven zitten bij jouw in de buurt of regio?
  • Welke bedrijven hebben een soortgelijk product of dienstenaanbod?
  • Wie zie je vaak terugkomen in de Google resultaten?
  • Welke bedrijven hoor je van je klanten voorbij komen?

Extra lijst met concurrenten

Naast je directe concurrenten, in de buurt of regio, kun je ook een extra lijstje maken. Zet hier bijvoorbeeld de namen van grotere spelers of landelijke A-merken op. Misschien zie je deze niet direct als concurrent maar is het wel goed om deze bedrijven te volgen.

Zo hou je zicht op trends en ontwikkelingen in de marketingcommunicatie aanpak van deze grote bedrijven. Vaak zijn zij de voorlopers of trendsetters. Het zorgt op zijn minst voor ideeën en inspiratie.

Structurele aanpak concurrentie scan

Zorg ervoor dat je minimaal 1x per jaar (liefst wat vaker) je concurrentie bekijkt. In de praktijk gebeurt dit bekijken wel met enige regelmaat. Wat je echter gaat helpen om je nog een beter beeld te vormen van de ontwikkelingen is het structuren van je concurrentie monitoring.

Om het monitoren van je concurrenten structureel aan te pakken kun je een eigen format creëren. Hierbij let je op onder andere de volgende aspecten:

  • Wat is de propositie van mijn concurrentie?
  • Wat is hun prijs en service positionering?
  • Welke vernieuwingen voeren mijn concurrenten door?
  • Welke marketingmix hanteren ze?
  • Hoe ziet hun website eruit?
  • Wat doet mijn concurrentie op social media?
  • Wat communiceren ze in hun nieuwsbrieven?

Je kunt dit op verschillende manieren organiseren. Denk aan een sheet met numerieke overzichten of een presentatie met daarin screenshots. Zodra je een goed format hebt, gebruik dit dan consequent en werk dit bij.

Volg je concurrentie actief

In plaats van ad hoc je concurrentie volgen, op basis van een spontane noodzaak, volg je idealiter op regelmatige basis de inspanningen van je belangrijkste concurrenten. Schrijf je bijvoorbeeld in op nieuwsbrieven en volg ze op social media.

Scan de nieuwsbrieven

Een van de meest eenvoudige acties is het inschrijven op nieuwsbrieven. Gebruik eventueel een privé account. Of beter nog, maak 1 centraal e-mailadres waar je alle nieuwsbrieven centraal laat binnenkomen.

Je kunt deze automatisch doorsturen naar je eigen werkmail. Anders loop je het risico dat je ze wel ontvangt maar ze vervolgens niet doorneemt. Emails genoeg nietwaar?

Scan de Social media

Volg je concurrenten op diverse social media kanalen. Hoe gaan ze met hiermee om? Door welke gebruikers worden ze gevolgd? Wat posten ze en met welke frequentie? Laat je inspireren door jouw concurrenten of ontdek juist wat je niet wil.

Monitoring tools

Zeker in de online marketing zijn er voldoende tools waarmee je een goed inzicht kan krijgen in de concurrentie. Voorbeelden zijn:

  • Google Alerts
  • Prijs monitoring tools, zoals OptiPrice of Dealavo
  • YouTube abonnementen
  • Rankcheckers zoals Google Search Console of SEMrush
  • SE ranking

Aan de slag met concurrentie monitoring

Heb jij jouw concurrenten bij elkaar en een eigen format gecreëerd? De ervaring leert dat zodra je een goed format hebt, het eenvoudiger is om dit periodiek bij te werken.

Bespreek je analyse en overzicht ook met collega’s. Vaak zorgt dit voor extra inzichten en ideeën. Door het goed bijhouden van alle concurrenten kun je nog beter werken aan je eigen marketing voorsprong!

Meer weten over hoe je concurrentie scannen?

Wil je stappen zetten om je concurrentie monitoring bij te houden? Wil je zoveel mogelijk op de hoogte blijven van je concurrentie ontwikkelingen? Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van concurrentie monitoring. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt. We denken graag met je mee.

Blijf op de hoogte

 

Neem contact op

Heb je vragen over deze blogs? Of wil je aan de slag met online marketing? Neem dan gerust contact op met Jurgen via: jurgen@consigo.nl of 085-888-2822. Wij helpen je graag.

Nieuwste online marketing blogs

Gerelateerde blogs