5 tips voor Google Ads bij laag zoekvolume

Timo Teamlead SEO en SEA specialist

Wat te doen bij een laag zoekvolume?

Zijn er (nog) niet zoveel mensen die jouw product of dienst kennen? Of ben je een starter met een niche? Dat is natuurlijk een uitdagende positie om in te beginnen als bedrijf. Veel zoekvolume op relevante zoekwoorden, voor hetgeen dat je aanbiedt, zal er dan nog niet zijn. Aan de andere kant weet je wel dat je iets aanbiedt wat nog niet bestaat of (nog) niet zo bekend is.

Google Ads staat bekend als hét kanaal dat gericht is op biedingen op zoekwoorden en op de advertenties in Google. Als jouw bedrijf bijvoorbeeld CV ketels aanbiedt zul je ongetwijfeld Search campagnes hebben waarbij het woord ‘CV-ketel’ in voorkomt. Want mensen die zoeken naar een CV- ketel, komen dan op jouw advertentie terecht.

Maar stel, je biedt iets aan wat nog niet bekend is en waar je niet zo gemakkelijk een gerichte search campagne voor kan inrichten. Hoe kun je dan het beste Google Ads inzetten? Misschien wist je dit nog niet, maar er zijn tal van mogelijkheden. Hieronder de 5 belangrijkste Tips & Tricks voor het inzetten van Google Ads bij een laag zoekvolume van zoekwoorden.

1. Inzet van Display campagnes

Ken je de banners op de websites van nu.nl of markplaats.nl? Wil je daar ook met zo’n indrukwekkende banner staan? Dat kan via Google Ads. Je maakt een Display campagne aan, je stelt de plaatsingen in van specifieke websites (bv nu.nl of marktplaats) of je target op relevante onderwerpen en interesses van jouw doelgroep en Google Ads zorgt voor de rest!

Een Display campagne hebben wij onder andere ingezet om Amersfoort meer op de kaart te zetten.  We hadden er zelfs een conversie bij ingesteld: het downloaden van de vestigingsgids van Amersfoort als bedrijf. Het bereik was enorm met als resultaat dat de vestigingsgids in vele getalen gedownload werd. Nog een extra pluspunt.

Een Display campagne is voornamelijk goed voor het opbouwen van naamsbekendheid en voor het aantrekken van nieuwe bezoekers op jouw website. Dit komt door het enorme bereik, doordat de targeting breed kan worden ingesteld.

2. Inzet van Video campagnes

Je klikt op een youtube video die je wilt bekijken en dan is er altijd eerst even een korte reclame video. Deze hebben veel impact, want deze video loopt  sowieso voor minimaal 5 seconden. Perfect voor het voorstellen van jouw product of dienst op een inhoudelijke en kort maar krachtige manier!

Deze vorm van video-adverteren heet ‘in-stream’ in Google Ads . Qua targeting werkt het ongeveer hetzelfde als Display campagnes, met targeting op interesses, onderwerpen of zelfgemaakte doelgroepen. Een goede manier om een groot publiek te bereiken met jouw product of dienst.

3. Inspelen op Google Trends

Een mooi voorbeeld is de Paid search campagne van Max Havelaar. Het doel van deze campagne was om zoveel mogelijk awareness te creëren voor Fairtrade boeren. Maar het zoekvolume van het zoekwoord ‘fairtrade boer’ is lang niet al te hoog.

Dus bedacht Max Havelaar om met het zoekwoord met een groot dagelijks zoekvolume, ‘Boer zoekt vrouw’, een paid search campagne te starten met als campagnetitel ‘Boer zoekt jou’. Een fantastische link tussen het onderwerp en de trend. Deze campagne heeft ontzettend veel awareness opgeleverd waardoor veel Nederlanders de boeren van Max Havelaar hebben leren kennen.

4. Onderzoek de zoekwoorden

OK, een search campagne is misschien niet helemaal voor jouw product of dienst weggelegd want het zoekvolume blijft steken en levert niet genoeg op. Heb je dan al eens geprobeerd om de zoekwoorden heel breed in te zetten? Probeer algemene zoekwoorden waar sowieso zoekverkeer op is en zet daar een scherpe advertentie tegenover. Het grote voordeel hiervan is dat je snel waardevolle zoekwoord-data opbouwt.

Dus bekijk de zoektermen in Google Ads en zie via welk zoekwoord mensen hebben gezocht en via welk zoekwoord ze uiteindelijk op jouw advertentie geklikt hebben. Hier kun je dan weer op voortborduren en heb je binnen no-time een helder beeld van de relevante zoekwoorden voor jouw dienst of product.

5. Remarketing Google Ads

En last but not least: Remarketing. Met de nieuwe regels van de AVG is remarketing misschien iets uitdagender geworden, maar zeker niet onmogelijk. Als jij de bezoekers van jouw website weet op te vangen in een doelgroepen lijst, heb je waardevolle data te pakken.

Maak hier dan vooral gebruik van en richt voor deze groep een Google Ads campagne in. Je zult zien dat je ongetwijfeld een goede CTR (click-through-rate: de mate waarin mensen op jouw advertentie klikken wanneer deze getoond wordt) hebt voor deze campagne.

Naast deze 5 tips & tricks voor het inzetten van Google Ads bij een laag zoekvolume van zoekwoorden zijn er ook andere online overwegingen die je kunt maken. Bijvoorbeeld Facebook en LinkedIn kunnen met hun manier van targeting ook een groot publiek aanspreken.

Meer weten over Google Ads?

Wil je stappen zetten om het zoekvolume te verbeteren? Binnenkort publiceren we een volgend blog: ‘Succesvol Adwords adverteren begint met een goede structuur’.

Blijf op de hoogte

Wil je een vrijblijvend advies gesprek?

Vraag het onze online marketing expert

Jurgen

Digitale strategie, AI & data