Advertenties in Google Ads Search: wat zijn de opties?
Wat zijn de verschillende soorten advertenties in Google Ads Search?
Adverteer jij als bedrijf al in Google Ads? Het zorgt ervoor dat je meer opvalt en je website sneller gevonden wordt. Een slimme zet dus. Maar Google Ads is een dynamisch platform met veel opties om je campagne in te stellen. Er zijn drie verschillende advertentiesoorten die je kunt gebruiken. Welke precies, dat leggen we uit in dit blog.
Uitgebreide tekstadvertentie (traditioneel)
De meest traditionele vorm van een Google Ads Search advertentie is de uitgebreide tekstadvertentie, ook wel ETA genoemd naar het Engelse expanded text ad.
Als je een Google Ads advertentie ziet, bestaat deze vrijwel altijd uit 3 koppen en 2 beschrijvingen. Zo direct is de opzet van de uitgebreide tekstadvertentie: je voert zelf 3 koppen en 2 beschrijvingen in.
(Voorbeeld van een uitgebreide tekstadvertentie)
Responsieve zoekadvertenties
Een uitgebreidere vorm van tekstadvertenties binnen Google Ads zijn de responsieve zoekadvertenties. Deze advertenties bestaan, anders dan de uitgebreide tekstadvertenties, niet uit de traditionele 3 koppen en 2 beschrijvingen maar uit 15 koppen en 4 beschrijvingen.
Natuurlijk worden deze 15 koppen en 4 beschrijvingen niet als één advertentie vertoond. Sterker nog, de responsieve zoekadvertentie wordt op dezelfde manier vertoond als de uitgebreide tekstadvertentie.
Verschil uitgebreide tekstadvertentie
Het verschil met de uitgebreide tekstadvertentie is dat je meer input geeft aan het algoritme van Google. Dit algoritme zal je koppen en beschrijvingen combineren en de prestaties van elke individuele kop en beschrijving beoordelen. Vervolgens worden de meeste relevante koppen en beschrijvingen getoond bij een bepaalde zoekopdracht (vandaar de naam – responsieve zoekadvertenties). Je laat bij deze advertentievorm de optimalisatie aan Google over.Dit geeft je minder vrijheid, maar wel meer gemak.
Uitgebreide dynamische zoekadvertenties
Er is nog een andere vorm van een tekstadvertentie waarbij je Google nog meer de vrijheid geeft om je advertentie in te richten: de uitgebreide dynamische zoekadvertentie. In tegenstelling tot de responsieve zoekadvertenties en de uitgebreide tekstadvertenties, hoef je hier geen koppen op te geven. De koppen vult Google bij deze advertentie zelf in.
Niet voor betaalde accounts
Bij de uitgebreide dynamische zoekadvertentie hoef je zelfs geen zoekwoorden op te geven. Je laat Google zelf bepalen (op basis van je landingspagina) of de advertentie aan een gebruiker wordt vertoond. Deze advertentievorm is niet aan te raden voor betaalde accounts, aangezien je bij deze vorm nauwelijks controle hebt over de prestaties. We raden deze vorm wél aan voor Google Grants accounts.
Meer weten over Google Ads Search?
Wil jij met Google Ads Search aan de slag, maar weet je niet goed welke advertentie soort bij jou past? We denken graag met je mee. Neem contact op met Boudewijn via: boudewijn@consigo.nl of 085-888-2822. We helpen je graag.
Blijf op de hoogte