SEA

Advertenties in Google Ads Search: wat zijn de opties?

Ruth Content en AI specialist

Advertenties in Google Ads Search: Wat zijn de opties?

Google Ads Search Advertisements

Wat zijn de verschillende soorten advertenties in Google Ads Search?

Adverteer jij als bedrijf al in Google Ads? Het zorgt ervoor dat je meer opvalt en je website sneller gevonden wordt – een slimme zet dus. Maar Google Ads is een dynamisch platform met veel opties om je campagne in te stellen. Er zijn drie verschillende advertentiesoorten die je kunt gebruiken. Welke precies? Dat leggen we uit in dit blog.

Uitgebreide tekstadvertentie (traditioneel)

De meest traditionele vorm van een Google Ads Search-advertentie is de uitgebreide tekstadvertentie, ook wel ETA genoemd naar het Engelse “expanded text ad.”

Als je een Google Ads-advertentie ziet, bestaat deze vrijwel altijd uit drie koppen en twee beschrijvingen. De uitgebreide tekstadvertentie werkt op deze manier: je voert zelf de drie koppen en twee beschrijvingen in.

Voorbeeld van een uitgebreide tekstadvertentie
(Voorbeeld van een uitgebreide tekstadvertentie)

Responsieve zoekadvertenties

Een uitgebreider type tekstadvertentie in Google Ads zijn de responsieve zoekadvertenties. Anders dan bij de uitgebreide tekstadvertenties, bestaan deze uit vijftien koppen en vier beschrijvingen.

Deze vijftien koppen en vier beschrijvingen worden natuurlijk niet allemaal in één advertentie vertoond. De advertentie wordt op dezelfde manier weergegeven als de uitgebreide tekstadvertentie.

Verschil met uitgebreide tekstadvertenties

Het verschil met de uitgebreide tekstadvertentie is dat je meer input geeft aan het Google-algoritme. Dit algoritme combineert en beoordeelt de prestaties van elke individuele kop en beschrijving, en toont vervolgens de meest relevante combinaties bij een bepaalde zoekopdracht. Je laat bij deze advertentievorm de optimalisatie aan Google over. Dit geeft je minder vrijheid, maar wel meer gemak.

Uitgebreide dynamische zoekadvertenties

Een andere vorm van tekstadvertentie waarbij je Google nog meer vrijheid geeft is de uitgebreide dynamische zoekadvertentie. In tegenstelling tot responsieve en uitgebreide tekstadvertenties, hoef je hier geen koppen in te vullen. De koppen worden door Google gegenereerd.

Niet aanbevolen voor betaalde accounts

Bij de uitgebreide dynamische zoekadvertentie hoef je zelfs geen zoekwoorden in te voeren. Google bepaalt, op basis van je landingspagina, of de advertentie aan een gebruiker wordt vertoond. Deze advertentievorm is minder geschikt voor betaalde accounts, omdat je nauwelijks controle hebt over de prestaties. Wel raden we deze vorm aan voor Google Grants accounts.

Meer weten over Google Ads?

Wil je voor jouw bedrijf starten met Google Ads? Of wil je eens een frisse blik op je online marketing aanpak? Wij hebben veel ervaring met Google Ads. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt.

Online marketing bureau

Consigo is een resultaatgericht online marketing bureau. Vanuit Amersfoort werken wij met 15+ online marketing specialisten dagelijks samen met onze klanten. Bekijk onze specialismen op onze dienstenpagina. Wil je een keer vrijblijvend kennismaken en sparren over jouw online uitdaging? Plan dan een groeigesprek in.

Blijf op de hoogte

Wij schrijven regelmatig nieuwe blogs over online marketing. Bekijk onze website voor alle blogs of volg ons op Linkedin. Je kunt je ook direct aanmelden voor onze e-mail met online marketing updates. Zo blijf je eenvoudig op de hoogte.

Neem contact op

Heb je vragen over dit blog? Of wil je aan de slag met een resultaatgerichte online marketing campagne? Neem dan gerust contact op met onze online marketing specialisten. Mail naar info@consigo.nl of bel 085-888-2822. Wij helpen je graag verder.

Wil je een vrijblijvend advies gesprek?

Vraag het onze online marketing expert

Jurgen

Digitale strategie, AI & data