Online kennis bijhouden > hoe pak je dit aan?

Online kennis bijhouden aanpak

Kennis actueel houden

Het is de uitdaging van elke vooruitstrevende marketeer en ondernemer; je kennis actueel houden. Welke onderwerpen zijn van belang? Waar haal je de juiste kennis vandaan? Welke opleiding, training of workshop wil je nog volgen? Naast deze vragen is vaak de allerbelangrijkste vraag: Waar haal je de tijd vandaan?

In dit blog een praktisch overzicht van ideeën en ervaringen die wij hebben opgedaan.

Strategische kennisontwikkeling

Als je werkzaam bent in een continu ontwikkelende markt waarin technologie een belangrijke rol speelt volgen de innovaties, inzichten en mogelijkheden elkaar snel op. Elk bedrijf en team zal zich structureel moeten afvragen welke kennis en skills nodig zijn. Op dit moment maar ook in de toekomst.

Per team en individu wil je vooruit kijken; waar liggen de ontwikkelingen die kansrijk zijn voor beide partijen – het bedrijf en de collega. Hier zo maar een greep uit de onderwerpen die steeds meer aandacht krijgen:

Enkele nieuwe ontwikkelingen:

  • Growth hacking
  • Marketing automation
  • Artificiële intelligentie en big data
  • Privacy en beveiliging

Hoeveel kennis is er op deze onderwerpen in huis en hoeveel zou je hier als ondernemer of marketeer van moeten weten? Het goed in kaart brengen van deze materie is belangrijk zodat je de ontwikkeling van kennis goed kunt sturen.

Als je een lijst hebt gemaakt voor jouw bedrijf of vakgebied, kijk dan per collega wie waarvoor de meeste interesse heeft en stimuleer kennisontwikkeling in deze richting. Laat het niet vrijblijvend of “open staan” maar maak goede afspraken en reserveer tijd om ook daadwerkelijk aan nieuwe kennis te kunnen gaan werken.

Team uitwisseling

Samen leer je natuurlijk sneller en meer. Bij Consigo delen wij op regelmatige basis onze kennis.

Denk hierbij aan:

  • Online artikelen – actief delen van goede blog/vlog items
  • Nieuws en updates – nieuwe mogelijkheden en hoe deze slim toe te passen
  • Cases – resultaten van samenwerkingen met klanten (positief en negatief)
  • Trainingen – terugkoppeling van trainingen of workshops aan het hele team
  • Events – update van belangrijkste highlights en trends

Hiernaast halen wij ook specialisten in huis voor trainingen voor het hele team. Een paar van de onderwerpen die wij hebben aangepakt afgelopen jaar:

Aangepakte onderwerpen

  • Copywriting
  • Conversie optimalisatie
  • Facebook advertising
  • Zoekmachine optimalisatie

In een zeer kennisintensief vakgebied als online marketing is het cruciaal om voorop te blijven lopen. Bovendien werkt het delen van ontwikkelingen altijd inspirerend en stimuleert het iedereen om vooral nieuwsgierig te blijven.

Trainingen en opleidingen

In de marketing wereld zijn er legio trainingen en workshops te vinden die je qua kennis snel naar een nieuw niveau kunnen brengen. Naast de klassikale wijze zijn er ook online veel trainingen te vinden die je vanaf thuis of je werkplek kunt volgen. Op veel bekende platforms zijn er genoeg beschikbare trainingen:

Enkele bekende platformen:

  • Springest
  • YouTube
  • LinkedIn trainingen
  • Coursera.org
  • Udemy

Dagelijkse updates

Blijf ook dagelijks/wekelijks op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Maak een selectief lijstje van blogs, platformen en personen die voor jou relevant en inspirerend zijn. Volg deze via je social platform of met een “old skool” nieuwsbrief. Schroom ook vooral niet om met enige regelmaat kritisch naar deze lijst te kijken en hier zaken weg te strepen en nieuwe onderwerpen toe te voegen. Hiermee hou je je eigen content stroom slim up-to-date.

Organiseer het slim – tools en platformen die hierbij helpen

Een paar bekende tools die wij gebruiken:

  • Notities of Evernote – tool om notities in te maken (ook makkelijk te delen)
  • Google Drive – maak een map met alle presentaties/whitepapers/trainingen/etc
  • Pocket – verzamel de “later” te lezen artikelen (en lees ze dan ook :))
  • YouTube – voor elk onderwerp is er wel een goede video te vinden
  • (Tip) Zeef – gecureerde content over elk denkbaar onderwerp
    (soort doordachte startpagina voor links naar waardevolle kennis en tools)

Hoe pak jij dit aan?

Wij zijn heel nieuwsgierig hoe andere marketeers en ondernemers dit organiseren? Bovenstaande genoemde aanpak, platformen en tools zijn zeker niet volledig. Hoe pak jij dit aan?

Meer weten over hoe online kennis bij te houden?

Wil je stappen zetten om je kennis up-to-date te houden? Moet je zoveel mogelijk op de hoogte blijven van de dagelijkse ontwikkelingen? Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van kennisontwikkeling. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt.

Blijf op de hoogte

 

Neem contact op

Heb je vragen over deze blogs? Of wil je aan de slag met online marketing? Neem dan gerust contact op met Jurgen via: jurgen@consigo.nl of 085-888-2822. Wij helpen je graag.

Nieuwste online marketing blogs

Gerelateerde blogs