Van strategie en veelgemaakte fouten tot resultaten en trainingen
Als marketeer en ondernemer wil je natuurlijk dat jouw product of dienst gezien en gevonden wordt. Zoekmachines zijn het startpunt van vele zoektochten naar oplossingen of producten. Topposities in de zoekmachines helpen je bedrijf enorm met het bereiken van je doelgroep. Op deze pagina vind je een compleet overzicht van alle zaken die voorbij komen in het uitwerken of optimaliseren van een SEO aanpak.
Ondanks onze jarenlange ervaring met SEO, weten we inmiddels wel dat de ‘magic formule’ voor de #1 positie niet bestaat. Maar wat we wel weten is welke pijlers van belang zijn om een hoge toppositie in zoekmachines zoals Google en Bing te verkrijgen. Omdat wij onze online marketing kennis graag delen, delen we deze SEO-inzichten ook graag met jou!
Direct naar:
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Het is het proces waarbij je de content en technische aspecten van jouw website aanpast om deze beter vindbaar te maken in zoekmachines. Het doel? Zo hoog mogelijk scoren op relevante zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt.
Het hebben van een goed vindbare website heeft veel voordelen.
Voordelen van goede vindbaarheid:
Adverteren
SEO
Website
Klantvraag
Data
Social
Voor een goede uitgebreide aanpak is er veel nodig. Je hebt nu eenmaal niet morgen je website op 1 in Google staan. Helaas werkt het niet zo simpel.
wat wil je bereiken?
hoe ga je resultaten zien?
waar sta je nu?
waar zoeken je klanten naar?
wat ga je wanneer doen?
wie gaat content creëren, wat ga je creëren en hoe?
zorg dat techniek en snelheid op orde is
werken aan inkomende en uitgaande linkjes
zicht houden op resultaten
waar kun je verder verbeteren?
Dit is de hele korte samenvatting. Zet voor jezelf al deze punten en bijbehorende actiepunten in een plan. Hiermee kun je gestructureerd aan de slag met een solide SEO aanpak.
Er bestaan legio tools voor verschillende SEO doeleinden. Staat je niet blind op de professionele betaalde tools. Je kunt met een aantal gratis SEO tools al echt een heel eind komen.
Gratis SEO tools:
Aanbevolen SEO tools:
Het SEO vakgebied ontwikkelt zich razendsnel. Het is belangrijk om bij te blijven en te blijven leren. Wij bloggen regelmatig over SEO.
Wil je meer weten over de laatste SEO updates en praktische tips. Lees dan deze top SEO blogs.
Zoekmachine optimalisatie
5 min. leestijd, door Ruth
Lees artikel
Content marketing
5 min. leestijd, door Eva
4 min. leestijd, door Eva
Zaken die wij vaak mis zien gaan bij een SEO aanpak, of wellicht het gebrek aan een aan aanpak, zijn de volgende ‘fouten’.
5 meeste voorkomende SEO fouten:
Helaas wordt dit nog wel eens overgeslagen. De basis van SEO is een zoekwoordenonderzoek, hiermee breng als het ware de vraag vanuit de markt in beeld. Start nooit een website zonder een zoekwoordenonderzoek. Een uitgebreid zoekwoordenonderzoek geeft een goed beeld waar mogelijke klanten exact naar zoeken.
Doe vooral een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Dit voorkomt verkeerde keuzes. Kijk vervolgens ook naar de concurrentie, hiermee krijg je een reëel beeld van mogelijk te behalen resultaten.
Vaak wordt er bij vernieuwing van de website niet gedacht aan de oude URL’s en content. Zonder dat je het door hebt kan je op bepaalde zoekwoorden al hoge posities in Google hebben. Door het gebrek aan een migratieplan, kan dit resulteren in een behoorlijke verschuiving/daling van bezoekers en posities in Google zorgen.
Maak een migratieplan als je je website gaat vernieuwen. Welke content gaat vervallen? Welke URL’s? Waar moeten deze heen geleid worden?
Snelheid is cruciaal voor een verbeterde vindbaarheid. Google heeft meerdere malen aangegeven dat een (super)snelle website een pre is voor je positie.
Besteed tijd aan het monitoren van je snelheid. Steek ook daadwerkelijk tijd in het verbeteren. Meet je voortgang en blijft hier focus op houden. Elke seconde sneller gaat je veel opleveren.
Veelgemaakte fout is het schrijven van teksten vanuit het bedrijf. Denk vanuit je doelgroep. Wat zoeken zij? Welke oplossing gaan ze herkennen en prefereren?
Het is ontzettend belangrijk dat je schrijft voor bezoekers. Als je je bezoekers goed kunt boeien, informeren, adviseren en verleiden tot meer pagina’s dan ziet Google dit.
Als je gewoon begint dan gaat dat qua SEO waarschijnlijk niet zorgen voor de gewenste impact. Goede posities en vindbaarheid zijn dan meer geluk dan wijsheid.
Begin met een SEO plan en monitor voortgang en resultaten. Hou rekening met voldoende tijd voor uitvoering van alle SEO taken. Vooral het schrijven en creëren van content kan tijdrovend zijn.
Benieuwd hoe jouw website presteert? Vraag nu onze gratis SEO scan aan en ontvang een gedetailleerd rapport met praktische aanbevelingen. Begin direct met optimaliseren en zet stappen richting betere online zichtbaarheid.
Wil je meer weten, vragen stellen, leren van experts? Volg dan een SEO training. In een korte periode kun je ontzettend veel leren. Uiteraard is er online veel te vinden, echter een training kan voor een echte impuls in je aanpak zorgen.
Je komt vaak gemotiveerd en met veel extra kennis, tools en inzichten weer op je werk. Maak gebruik van deze inspiratie en ga er zo snel mogelijk mee aan de slag.
In de praktische workshop nemen we je mee in de wereld van SEO/zoekmachine optimalisatie. Om goed te scoren is het van belang om drie onderdelen op elkaar af te stemmen: content, techniek en autoriteit. Wij leren je in deze gratis workshop over deze strategie en geeft je tips hoe je dit in fases het beste kunt aanpakken.
Wil je goed starten met je eigen SEO aanpak. Kom dan naar een training. Hier leer je in een ochtend of middag alle ins & outs van een goede SEO aanpak.
Wij geven regelmatig SEO trainingen. Kijk voor de eerstvolgende SEO trainingen hier.
Wellicht is een training op maat een beter idee. Hier krijg je speciaal voor jouw bedrijf en website een SEO training op maat. Wij kunnen goed inspelen op je exacte SEO vraagstuk en gelijk adviseren.
Meer weten? Bekijk onze maatwerk trainingen!
Online is er heel veel informatie over SEO, zoekmachines, algoritmes, tips, trainingen etc. Vanuit onze jarenlange en actuele SEO ervaring, hebben we een overzicht gemaakt van nog meer kennis en inspiratie voor jou.
Lees je liever boeken, dan dat trainingen of workshops volgt? Dan adviseren wij om een van de volgende boeken te lezen:
Boeken zijn een mooie toevoeging aan je kennis, maar onthoud dat de ontwikkelingen rondom SEO snel gaan. Het is daarom altijd handig om online, in webinars, artikelen en dergelijke op de hoogte te blijven van de laatste trends en updates.
Wij schrijven regelmatig nieuwe blogs over SEO en online marketing. Bekijk onze website voor alle blogs of volg ons op LinkedIn. Je kunt je ook direct aanmelden voor onze e-mail met online marketing updates. Zo blijf je eenvoudig op de hoogte.
Wil je zelf starten met een effectieve SEO aanpak en heb hier assistentie bij nodig? Bekijk onze aanpak en zie hoe wij jou verder kunnen helpen!
Benieuwd wat jouw SEO-groeimogelijkheden zijn? We denken graag met je mee!
Business Developer
Controleer eerst of alle redirects goed werken en of de indexatie correct verloopt. Kijk ook of de nieuwe website technisch geoptimaliseerd is. Bij structurele problemen kan een SEO-expert helpen met verdere analyse.
Gebruik tools zoals Screaming Frog of Google Search Console om redirects te testen en 404-fouten te detecteren.
Dit hangt af van hoe goed de migratie wordt uitgevoerd. Bij een goed geplande migratie kan je binnen enkele weken herstel zien, maar het kan ook enkele maanden duren voordat alle rankings weer stabiel zijn.
Dit hangt af van verschillende factoren. SEO zelf is laag in kosten. Doordat je organische bezoekers trekt, hoef je geen geld uit te geven aan advertenties. Het kostenplaatje is afhankelijk van jouw doelstelling.
On-page SEO verwijst naar optimalisaties op jouw eigen website, zoals content en meta-tags. Off-page SEO verwijst naar acties buiten jouw website, zoals linkbuilding en social media marketing.
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. SEO richt zich op de organische zoekresultaten, wat betekent dat het onbetaald is. SEA staat voor Search Engine Advertising en betreft betaalde zoekresultaten.
Bij Consigo werken we met verschillende tools die jou kunnen helpen om zoekwoorden onderzoek te doen. Met deze tools kunnen we zoekwoorden vinden die relevant zijn voor jouw branche en doelgroep.
Google kijkt naar meer dan 200 factoren, waaronder content kwaliteit, backlinks, mobielvriendelijkheid, laadsnelheid van de pagina en gebruiksvriendelijkheid.
Je website of pagina wordt hoger in Google weergegeven door kwalitatieve content te creëren, relevante zoekwoorden te gebruiken, een goede gebruikerservaring te bieden en backlinks te verkrijgen van betrouwbare websites.
Zoekmachine optimalisatie is belangrijk voor je bedrijf om de volgende redenen:
Met een SEO scan ontdek je technische problemen en kansen om je website te verbeteren. Het helpt je hoger te ranken in zoekmachines en meer bezoekers aan te trekken.