Meest gemaakte SEO fouten
Zaken die wij vaak mis zien gaan bij een SEO aanpak, of wellicht het gebrek aan een aan aanpak, zijn de volgende ‘fouten’.
5 meeste voorkomende SEO fouten:
- Ontbreken van zoekwoordenonderzoek
- Vernieuwing van je website & migratie
- Te trage website
- Schrijven vanuit het bedrijf ipv voor de bezoeker
- Starten zonder plan
1) Ontbrekend zoekwoordenonderzoek
Helaas wordt dit nog wel eens overgeslagen. De basis van SEO is een zoekwoordenonderzoek, hiermee breng als het ware de vraag vanuit de markt in beeld. Start nooit een website zonder een zoekwoordenonderzoek. Een uitgebreid zoekwoordenonderzoek geeft een goed beeld waar mogelijke klanten exact naar zoeken.
Doe vooral een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Dit voorkomt verkeerde keuzes. Kijk vervolgens ook naar de concurrentie, hiermee krijg je een reëel beeld van mogelijk te behalen resultaten.
2) Vernieuwing website
Vaak wordt er bij vernieuwing van de website niet gedacht aan de oude URL’s en content. Zonder dat je het door hebt kan je op bepaalde zoekwoorden al hoge posities in Google hebben. Door het gebrek aan een migratieplan, kan dit resulteren in een behoorlijke verschuiving/daling van bezoekers en posities in Google zorgen.
Maak een migratieplan als je je website gaat vernieuwen. Welke content gaat vervallen? Welke URL’s? Waar moeten deze heen geleid worden?
3) Te trage website
Snelheid is cruciaal voor een verbeterde vindbaarheid. Google heeft meerdere malen aangegeven dat een (super)snelle website een pre is voor je positie.
Besteed tijd aan het monitoren van je snelheid. Steek ook daadwerkelijk tijd in het verbeteren. Meet je voortgang en blijft hier focus op houden. Elke seconde sneller gaat je veel opleveren.
4) Schrijven vanuit bedrijf
Veelgemaakte fout is het schrijven van teksten vanuit het bedrijf. Denk vanuit je doelgroep. Wat zoeken zij? Welke oplossing gaan ze herkennen en prefereren?
Het is ontzettend belangrijk dat je schrijft voor bezoekers. Als je je bezoekers goed kunt boeien, informeren, adviseren en verleiden tot meer pagina’s dan ziet Google dit.
5) Starten zonder plan
Als je gewoon begint dan gaat dat qua SEO waarschijnlijk niet zorgen voor de gewenste impact. Goede posities en vindbaarheid zijn dan meer geluk dan wijsheid.
Begin met een SEO plan en monitor voortgang en resultaten. Hou rekening met voldoende tijd voor uitvoering van alle SEO taken. Vooral het schrijven en creëren van content kan tijdrovend zijn.