Waar komen je nieuwe klanten nu echt vandaan?

Gwen Content en social media specialist

Attributiemodel: Inzicht in Klantreizen en Conversies

De vraag waar nieuwe bezoekers en klanten vandaan komen, is essentieel in online marketing. Het helpt bepalen of je marketingstrategie werkt en of je kanalenmix effectief is.

Het beoordelen van een kanaal of campagne op alleen de aankoopfase is onvolledig. Klanten gebruiken vaak verschillende kanalen voordat ze tot aankoop overgaan. Het attributiemodel biedt inzicht in de bijdrage van elk kanaal en helpt bij het optimaliseren van je strategie.

Wat is het attributiemodel?

Het attributiemodel is een manier om waarde toe te kennen aan verschillende kanalen die bijdragen aan klantinteractie en aankoopbeslissingen. Belangrijke onderdelen zijn:

  • Conversies
  • Kanalen
  • Klantreizen

Conversies

Conversies zijn acties van bezoekers die waardevol zijn voor je bedrijf, zoals aankopen, accountaanmaak, downloads, of het invullen van een offerteformulier.

Kanalen

Online biedt vele kanalen om je doelgroep te bereiken: Direct, Organisch, Google Ads, Facebook, E-mail, Shopping platformen, Radio, en TV.

Tip: Gebruik Google Analytics voor een overzicht van jouw kanalenmix.

Veranderend shopping gedrag

De klantreis is complexer geworden door mobiele apparaten en verschillende kanalen die mensen gebruiken tijdens hun oriëntatie- en aankoopproces.

nieuwe klanten klantreis

Afbeelding: Klantreis nieuwe klanten

Klantreizen en Voorbeelden

Elke klant heeft een unieke klantreis. Hieronder zijn twee voorbeelden van aankooproutes.

Voorbeeld 1

Een klant klikt vanuit een nieuwsbrief naar een aanbieding. De volgende dag zoekt hij de website op via Google Ads en rondt de bestelling af. Hier wordt de conversie toegekend aan Google Ads, maar de eerste interesse kwam door de nieuwsbrief.

Voorbeeld 2

Een klant ziet een gesponsorde post op Facebook, zoekt daarna naar vergelijkbare producten op Google, ziet een remarketing-advertentie op Marktplaats, en voltooit de aankoop via haar mobiel.

Hoe werkt het attributiemodel?

Het attributiemodel helpt bepalen welke kanalen hebben bijgedragen aan een aankoop, of dat meerdere kanalen samen effectief waren. Er zijn verschillende attributiemodellen om uit te kiezen:

  • Laatste interactie
  • Laatste indirecte klik
  • Laatste Google Ads-klik
  • Eerste interactie
  • Lineair
  • Tijdsverval
  • Positie gebaseerd

attributiemodel google

Afbeelding: Attributiemodellen

Google Analytics en het attributiemodel

Gebruik de rapportagefunctie in Google Analytics om attributiemodellen te vergelijken:

  1. Open Google Analytics
  2. Ga naar Conversies
  3. Klik op Attributie
  4. Open Tool voor modelvergelijking

Google Analytics attributiemodel

Afbeelding: Google Analytics attributiemodel

Google Ads en het attributiemodel

In Google Ads kun je per conversie een attributiemodel kiezen. Het is aan te raden om hetzelfde model in zowel Google Analytics als Google Ads te gebruiken voor consistente conversiegegevens.

Meer weten over attributiemodellen? Lees dit Google Ads-artikel.

Welk attributiemodel is het juiste?

Gebruik de modelvergelijking in Google Analytics om verschillende modellen te testen. Let op de volgende tips:

  • Hanteer een minimum aantal conversies (bijv. 100-250)
  • Controleer de nauwkeurigheid van conversies
  • Gebruik een langere tijdsperiode (minimaal 3-6 maanden)
  • Houd rekening met extra invloeden, zoals campagnes en seizoenen
  • Focus op de belangrijkste conversies

Meer weten over slimme attributie en conversies?

Wil je voor jouw bedrijf starten met resultaatgerichte conversie optimalisatie? Of wil je eens een frisse blik op je online marketing aanpak? Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van online marketing data. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt.

Online marketing bureau

Consigo is een resultaatgericht online marketing bureau. Vanuit Amersfoort werken wij met 15+ online marketing specialisten dagelijks samen met onze klanten. Bekijk onze specialismen op onze dienstenpagina. Wil je een keer vrijblijvend kennismaken en sparren over jouw online uitdaging? Plan dan een groeigesprek in. 

Blijf op de hoogte

Wij schrijven regelmatig nieuwe blogs over online marketing. Bekijk onze website voor alle blogs of volg ons op Linkedin. Je kunt je ook direct aanmelden voor onze e-mail met online marketing updates. Zo blijf je eenvoudig op de hoogte.

Neem contact op

Heb je vragen over dit blog? Of wil je aan de slag met een resultaatgerichte online marketing campagne? Neem dan gerust contact op met onze online marketing specialisten. Mail naar info@consigo.nl of bel 085-888-2822. Wij helpen je graag verder. 

 

Wil je een vrijblijvend advies gesprek?

Vraag het onze online marketing expert

Jurgen

Digitale strategie, AI & data