5 toptaken voor de vakantieperiode

Toptaken vakantie marketeer

Zomer TO-DO’s voor elke marketeer

De vakantieperiode is voor veel marketeers net een tandje rustiger. Collega’s die op vakantie zijn, klanten die ook op het strand liggen.

Kortom je agenda is leger dan normaal en je mailbox stroomt niet meer dagelijks vol. Als je deze “slow” zomerdagen goed wilt gebruiken, maak dan een zomer toptaken lijst.

Hieronder een paar voorbeelden van taken die (vaak) al lang in je hoofd zitten en waar je (mogelijk) nog geen tijd voor hebt kunnen vinden. Of die je al heel lang aan het uitstellen bent!

Plan deze in de agenda en gebruik de tijd deze zomerweken om deze of andere toptaken goed uit te werken. De rest van het jaar zul je hier voordeel van hebben.

1. Maak (eindelijk) het marketing dashboard

Het ultieme marketing dashboard staat bij veel marketeers nog op de “to do” lijst. Onderstaande status zal bij een aantal bedrijven nog zeker het geval zijn:

  • Rapportages die “copy-paste” bij elkaar gezet worden
  • Handmatige data verzameling
  • Weinig historische vergelijkingsmogelijkheden
  • Actuele cijfers en doelstellingen in afzonderlijke overzichten
  • Ontbrekende KPI’s: bv klanttevredenheid of leadscoring

Gebruik dan deze periode om “data-op-zaken” te stellen. Maak een lijst met data en KPI’s voor je eerste marketing dashboard en ga aan de slag. Heb je al een dashboard? Kijk dan of je een versie 2.0 kunt ontwikkelen waarmee je nog mee datagedreven kunt gaan werken.

 

2. Check je concurrentie

Typische opdracht waar je normaliter vrij weinig aan toe komt. Toch is het van belang om met enige regelmaat een rondje langs de bekende of (nog onbekende) concurrente te maken. Start eens een zoektocht via Google en bekijk de websites of social kanalen van andere aanbieders.

 

3. Update je marketingstrategie en marketingplan

Met een half leeg kantoor heb je tijd om rustig te werken aan zaken zoals je marketingstrategie of je marketingplan. Ben je het jaar begonnen met een goed plan van aanpak? Dan is de zomer een goede gelegenheid om een check te doen op de status hiervan.

De resultaten en voortgang zijn, neem ik aan bekend, en de zomerperiode kun je de goed gebruiken om naar de hoofdlijnen te kijken. Kloppen alle aannames nog? Welke acties waren het meest succesvol? Hoe kan de samenwerking verder verbeterd worden? Hoe ontwikkelt de concurrent zich? Hoeveel budget heb ik nog beschikbaar (of nodig)?

 

4. Organiseer je templates en je F-schijf (of de cloud)

De klus waar je nooit tijd voor maakt. Hoe herkenbaar? In de waan van de dag pluk je nog net even het oude template of rapportage van de schijf. Een goed georganiseerd digitale marketing omgeving (op de F-schijf of in de cloud) helpt enorm qua efficiency.

Vragen die je jezelf kunt stellen:

  • Heb je hier vaste formats voor?
  • Gebruikt iedereen deze structureel?
  • Kunnen ze mooier gemaakt worden?
  • Of sneller en/of makkelijker in gebruik?

Maak een lijstje met templates voor presentaties of documenten die je het meest gebruikt.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Sales presentatie
  • Offerte voorstellen
  • Rapportage presentaties
  • etc, etc.

Jaarlijks zou de zomerperiode goed gebruikt kunnen worden voor de grote marketing-schoonmaak. Elk bedrijf zou minimaal 1x per jaar de verschillende mappen en met name organisatiestructuur hiervan tegen het licht moeten houden.

5. Drink koffie of ga lunchen met collega’s en partners op een terras

Hoe vaak komt het voor dat je in de reguliere weken niet toekomt aan een kop koffie of lunch met collega’s of partners? Deze zomerweken zijn bij veel bedrijven toch net wat rustiger en dus een ideaal moment om een terras te pakken en bij te praten.

Zo’n afspraak buiten de deur is het updaten van elkaar over de laatste ontwikkelingen en plannen. En tevens voor een goede kop koffie en marketing inspiratie!

 

Meer weten over online marketing strategie?

Wil je stappen zetten om je online marketing strategie up-to-date te houden? Wil je zoveel mogelijk op de hoogte blijven van de dagelijkse ontwikkelingen? Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van een online marketing strategie. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt.

Blijf op de hoogte

 

Neem contact op

Heb je vragen over deze blogs? Of wil je aan de slag met online marketing? Neem dan gerust contact op met Jurgen via: jurgen@consigo.nl of 085-888-2822. Wij helpen je graag.

Nieuwste online marketing blogs

Gerelateerde blogs