5 tips voor het optimaliseren van jouw nieuwsbrief

eva

Je herkent het vast wel, je besteed elke maand vele uren aan het bedenken, uitwerken en versturen van een nieuwsbrief. Maar uiteindelijk vallen de resultaten toch weer tegen.

Daarom geven we je in dit blog 5 tips voor het optimaliseren van jouw nieuwsbrief

1. Nieuwsbrief optimaliseren door personalisatie

Met een nieuwsbrief wil je naast informeren (of direct verkopen) ook de afstand tussen jou en je klant verkleinen. Gebruik daarom de naam van een (fictieve) collega als afzender van de nieuwsbrief, bijvoorbeeld “Timo van Consigo”. Dit maakt het persoonlijker en daarnaast is het ook leuker om berichten te krijgen van een persoon dan van een bedrijf.

Andersom werkt dit ook, met het personaliseren van de nieuwsbrief maak je het contact ook persoonlijker. Een mail openen die begint met “Hoi Esmee” is nou eenmaal leuker dan een mail die begint met “Beste relatie”.

2. Actieve nieuwsbrief titels

Een belangrijk onderdeel van het optimaliseren van een nieuwsbrief is het verbeteren van de titels. Nieuwsbrieven met een aantrekkelijke titel die een deel van de inhoud vertelt worden vaker geopend door de ontvangers. Als voorbeeld “5 heerlijke BBQ recepten” klinkt aantrekkelijker dan “nieuwsbrief juli 2022″. Probeer met de titel, de ontvangers over te halen om op de nieuwsbrief te openen.

3. Preview tekst invullen

Naast een aantrekkelijke titel kan je ook de preview tekst gebruiken om de ontvanger over te halen om op de nieuwsbrief te klikken. Probeer de preview tekst van een nieuwsbrief zo kort en bondig te houden, maar verwerk hierin altijd een Call To Action (CTA). Gebruik als preview tekst bijvoorbeeld. “SEO trends in 2023. Bekijk de trends >“. Kort en bondig, maar het daagt de ontvanger wel uit om de nieuwsbrief te openen en de trends te lezen.

💡 Tip: benoem in de preview tekst & titels alleen zaken die ook daadwerkelijk terugkomen, anders kan dit negatieve gevolgen hebben voor de spamscore van je nieuwsbrief

4. Contrasterende kleuren

De bovenstaande tips helpen je vooral om de openratio van de nieuwsbrief te verhogen. Deze tip gaat je helpen om het click through percentage van de nieuwsbrief te verhogen en wordt in de neuromarketing al langer toegepast.

Gebruik voortaan de contrasterende kleur van je huisstijl voor de CTA’s in je nieuwsbrief (in ons geval is dat een blauwe kleur voor de CTA). Het is namelijk bekend dat het brein eerder en meer aandacht geeft aan een kleur dat in contrast staat ten opzichte van de huisstijl kleur.

Met behulp van de tool “Color Conversion Wheel” kan je eenvoudig de contrasterende kleur van jouw huisstijl achterhalen.

5. Optimaliseer de leesbaarheid

De laatste tip van deze reeks helpt je bij het verbeteren van de leesbaarheid van de nieuwsbrief. Of eigenlijk moeten we zeggen, het verbeteren van de scanbaarheid. Mensen lezen tegenwoordig namelijk niet meer, maar scannen teksten alleen nog maar. De laatste tip is daarom, maak de belangrijkste woorden uit je tekst dikgedrukt. Je hebt wellicht in dit blog al een aantal dikgedrukte woorden voorbij zien komen en waarschijnlijk trokken deze woorden gelijk je aandacht, zo heb je direct het bewijs dat deze tip werkt ;).

💡 Tip: overdrijf hier niet mee, wanneer je te veel dikgedrukte woorden gebruikt werkt dit juist weer negatief

Testen, testen en testen

Testen, testen en testen is uiteindelijke de allerbelangrijkste tip voor het optimaliseren van jouw nieuwsbrief. Er bestaat namelijk geen kant-en-klaar format dat voor iedereen werkt, iedereen is anders en elke doelgroep is ook anders.

Maak daarom gebruik van A/B testen waarin je verschillende titels, preview teksten en content elementen (blogs, tips, collega’s aan het woord, recepten, win acties etc.) test. Door veel te testen ontdek je uiteindelijk de gouden formule voor jouw doelgroep.

 

 

Wil je een vrijblijvend advies gesprek?

Vraag het onze online marketing expert

Jurgen

Digitale strategie, AI & data