Succesvol adverteren begint met een goede structuur

Succesvol adverteren met goede structuur

Goede structuur opbouwen

Met veel plezier geef ik al een aantal jaar Google Ads workshops aan klanten bij Consigo. Dit zijn workshops voor de echte beginners en ook voor de klanten die er nog meer van willen weten.

Wat mij opvalt bij het geven van deze workshops voor beginners is dat de meeste best weten wat Google Ads inhoudt, maar geen idee hebben waar te beginnen. Mijn antwoord is dan: Structuur.

In dit blog geef ik enkele praktische handvatten, zodat je zelf kunt beginnen met het bouwen van jouw account structuur. Hierbij gebruik ik als voorbeeld een opleidingsinstituut en een evenementenbureau.

Tip 1 om goed overzicht te creëren: gebruik Excel bij het opbouwen van de campagnestructuur.

 

1. Structuur op basis van producten/diensten

Praktische tip: bekijk jouw website structuur en maak van (bijna) elke aparte pagina een campagne.

Twee voorbeelden:

A. Een opleidingsinstituut biedt verschillende opleidingen aan. Maak voor elke opleiding een aparte campagne.

B. Je bent een evenementenbureau en biedt onder andere verschillende personeelsfeesten aan. Maak voor elk type personeelsfeest een aparte campagne.

 

2. Structuur advertentiegroepen

Jouw campagnes heb je op een rij. Nu is het zaak om na te denken over de verschillende soorten advertentiegroepen die onder een campagne vallen. Dit vormen de verschillende onderwerpen van zoekwoorden waarop je wilt adverteren.

Twee voorbeelden:

A. Bijvoorbeeld de opleiding ‘Rekencoördinator’. Hoe zouden potentiële deelnemers gaan zoeken naar deze opleiding? Welke zoekwoorden gebruiken ze hiervoor? Rekencoördinator basisonderwijs, rekenexpert, rekenspecialist zijn voorbeelden van relevante zoekopdrachten om op te adverteren. Deze kunnen worden ondergebracht in aparte advertentiegroepen.

B. Biedt jouw bedrijf personeelsfeesten aan met verschillende thema’s zoals Las Vegas? Dan zou je naast personeelsfeest ook kunnen denken aan synoniemen voor personeelsfeest zoals bedrijfsfeest. Maak hiervoor dan 2 advertentiegroepen aan. De eerste is dan ‘Personeelsfeest Las Vegas’ en de tweede ‘Bedrijfsfeest Las Vegas’.

Dit zijn belangrijke stappen voor het nadenken over een campagnestructuur. De volgende stappen is het ‘inkleuren’ van deze eerste stappen.

 

3. Zoekwoorden voor succesvolle advertenties

In iedere advertentiegroep worden zoekwoorden opgenomen rondom een bepaald onderwerp. Nu je al een aantal verschillende advertentiegroepen hebt bedacht, kun je gaan denken aan alle mogelijke combinaties van zoekwoorden.

Twee voorbeelden:

A. Bijvoorbeeld onder de advertentiegroep rekencoördinator basisonderwijs heb je deze mogelijkheden:  coördinator rekenen basisonderwijs, basisonderwijs rekenen coördinator, coördinator basisonderwijs rekenen.

B.Voor het voorbeeld van Las Vegas Personeelsfeest heb je de volgende zoekwoorden: personeelsfeest las vegas en las vegas personeelsfeest, enzovoort.

 

4. Succesvolle advertenties maken

Wanneer de bovenstaande stappen zijn doorlopen kun je gaan beginnen met het schrijven van creatieve advertentieteksten.

Denk hierbij aan de volgende zaken:

  • Maak een goede koppeling tussen de zoekwoorden uit de advertentiegroep en de advertenties. Zorg ervoor dat het zoekwoord bijvoorbeeld in de titel van de advertentietekst voorkomt.
  • Benoem een duidelijke call to action. Maak duidelijk welke actie personen kunnen verrichten op de website: Download een brochure, Neem contact op! Schrijf je in! .
adverteren structuur campagne

Afbeelding: Advertentiestructuur

Meer weten over succesvol adverteren?

Ben jij bezig met het maken van advertenties en heb je daar hulp bij nodig? Of zou je voor de zekerheid wellicht een korte controle willen laten uitvoeren op je bestaande structuur? Vanuit Consigo willen wij je graag helpen.

Blijf op de hoogte

Wij schrijven regelmatig nieuwe blogs over online marketing. Bekijk onze website voor alle blogs of volg ons op LinkedIn. Je kunt je ook direct aanmelden voor onze email met online marketing updates. Zo blijf je eenvoudig op de hoogte.

Neem contact op

Heb je vragen over deze blogs? Of wil je aan de slag met online marketing? Neem dan gerust contact op met Jurgen via: boudewijn@consigo.nl of 085-888-2822. Wij helpen je graag.

Nieuwste online marketing blogs

Gerelateerde blogs