Online marketing update
Home > Strategie > Campagnes en content voor uitverkochte events

Campagnes en content voor uitverkochte events

Wanneer je een event organiseert, wil je natuurlijk dat alles perfect is geregeld. Je wil dat de aanmeldingen binnenstromen. Dat de zaal op de dag zelf goed gevuld is met de juiste bezoekers en dat je ook na het event de juiste opvolging biedt. Bij Consigo hebben we hier al veel klanten succesvol mee geholpen.

uitverkochte events campagnes content

Deze serie van 3 blogs is geschreven om alle kennis en ervaring over online marketing voor events te delen.

Zoals je in mijn vorige blog kon lezen, is het bij de start van een campagne heel belangrijk dat je zorgt voor een goede basis. Wanneer je dat goed hebt geregeld, begint het leukste gedeelte: content en campagnes! 🙂 Want met alleen een website red je het natuurlijk niet.

In dit 2e deel van deze blogserie ga ik in op content en campagnes, kanalen aanpak én het optimaliseren van je campagnes.

En niet onbelangrijk: wat doe je tijdens en na het event? Juist! Opvolging van alle bezoekers! Daar ga ik in het laatste deel 3 op in.

 

Start van de campagnes

De voorbereiding is klaar, je campagneplan is af. Nu wil je jouw doelgroep laten weten dat je het event organiseert. Met andere woorden: je online zichtbaarheid moet vergroot worden!

De campagneperiode kun je onderverdelen in drie verschillende fases: het bereiken van je doelgroep, het boeien en het binden. Elke fase dient doorlopen te worden, om op meerdere momenten de interesse van jouw doelgroep te wekken.

Hou voor de gehele campagneperiode zo’n 12 tot 14 weken aan. Dan heb je voldoende tijd om te communiceren, te testen en te optimaliseren.

Funnel uitverkochte events

Bereiken

Het start dus met het bereiken van de juiste en voor jou relevante doelgroep. Je wil in deze fase dat jouw event bij een grote groep mensen in beeld komt. Ze moeten je advertenties zien, je bedrijf en je event in Google tegenkomen of je video ergens voorbij zien komen. Je (event) moet gezien worden.

Doelen voor deze fase van de campagne:

  • Het vinden van de juiste doelgroep
  • Het testen van de (juiste) boodschap
  • Het testen van verschillende platformen en kanalen
  • Zorgen voor maximale zichtbaarheid
  • Extra bezoek naar je website
  • Effectieve budget inzet

Boeien

Vervolgens wil je dat je doelgroep geboeid blijft bij het event. Het is in deze fase dus belangrijk om te zorgen voor meer inhoudelijke content. Waarom moet diegene écht komen? Wat gaat het hem of haar bieden?

Je probeert ze dus meer te sturen richting die oriëntatiefase. Het is een eerste of tweede kennismaking met jouw merk en de content die je aanbiedt. Je kunt op deze manier o.a. een lijst op gaan bouwen met geïnteresseerde bezoekers.

Binden

In de laatste fase, de contactfase, wil je dat de doelgroep zich gaat binden met jouw merk. Je wil dat ze zich gaan aanmelden voor jouw event.

 

Content – planning en kalender

Door te werken met een contentkalender en -planning kun je de drie fases goed uitwerken. Een contentkalender helpt je bij het plannen en organiseren van je content en alle acties. In deze kalender geef je aan wanneer er wat gepubliceerd moet worden. Wie ervoor verantwoordelijk is en in welke vorm het gepubliceerd moet worden.

Verschillende fases

In de eerste weken richt je je met name op bekendheid en zichtbaarheid. Je geeft duidelijk aan waar en wanneer het event is en je zegt wat over de inhoud. Doel hierbij is met name bezoek aan de website. Je richt je hierbij dus op bereik. Hou voor deze weken ongeveer wel

Daarna wil je de lezer steeds meer inhoudelijke content aanbieden. Komt er bijvoorbeeld een bekende spreker? Vermeld deze zeker in je content. Dit zorgt voor autoriteit en extra aantrekkingskracht rondom jouw event.

Urgentie!

In de laatste fase ga je zorgen voor meer urgentie, of wel schaarste. Het idee dat je een uniek event kunt bijwonen (of dat je dit juist kunt mislopen!), daar reageren mensen heel sterk op. Je kunt bijvoorbeeld termen benoemen als: laatste 50 kaarten, bijna uitverkocht, al xx marketeers of ondernemers gingen je voor.

Door een contentkalender te maken (en natuurlijk ook te gebruiken :)), weet je precies wanneer je wat moet publiceren. Zorg dat je alle beelden, teksten, video’s en andere zaken alvast zoveel mogelijk klaar hebt staan. Het is handig (of essentieel!) om vooruit te werken door het maken van een goede planning. Zo kom je in de toch al drukke weken voor het event niet voor (vervelende) verrassingen te staan.

 

Extra zichtbaarheid

Wat je daarnaast nog kunt doen is je collega’s, partners en bekenden vragen om in de aanloop naar het event bepaalde berichten te delen. Op LinkedIn bijvoorbeeld, dat is een zakelijk platform dus dat doen de meeste mensen wel. Voor hen een kleine moeite, voor jouw event zorgt dit weer voor wat extra zichtbaarheid.

Ook kun je denken aan het maken van een headerafbeelding voor je LinkedIn en Facebook bedrijfspagina. Of je persoonlijke profiel.

betere service online service

Contentkalender – praktische tips

Google Drive document
Wanneer je werkt met collega’s of bijvoorbeeld een extern bureau, is het handig om te werken met een Google Drive document. Zo heeft iedereen toegang, kan iedereen in het document werken en werk je altijd met een laatste versie.
Hieronder zie je een voorbeeld van een kalender die wij bij Consigo gebruiken. Je kunt hier veel variaties in aanbrengen. Maak er vooral een die voor jou werkt.

Content kalender Evenementen

Organisch vs. betaald

In de contentkalender maak je vervolgens een verdeling. Berichten die je organisch op bijvoorbeeld je Facebook en LinkedIn bedrijfspagina’s plaatst en de berichten die als advertentie online moeten komen.

Je kunt hierin ook de geplande e-mails/nieuwsbrieven en bijvoorbeeld extra landingspagina’s in verwerken. Zo heb je alle content in een handig document. Dit zorgt voor structuur, rust en overzicht.

 

 

Online kanalen voor jouw event campagne

Als ondernemer of marketeer weet je waar jouw doelgroep zich bevindt. Toch is het goed (en leuk!) om ook andere kanalen te testen. Je weet nooit wat het kan opleveren.

Reserveer dus een bepaald gedeelte van je budget voor andere kanalen. Test en kijk wat het doet. Werkt het niet? Richt je dan op de kanalen die wel wat opleveren.

In dit blog ga ik in op een aantal van de meest voorkomende kanalen: Google Ads, Facebook/Instagram, LinkedIn en e-mail. Uiteraard zijn er nog meer kanalen die je kunt inzetten, maar voor dit blog heb ik me tot deze kanalen beperkt.

 

 

1. Google Ads

Binnen Google Ads zoeken we bij een event enerzijds naar de zoekwoorden die aansluiten bij het thema van het event. Anderzijds naar mensen die gericht zoeken naar een bepaald onderwerp. Zo spreken we een doelgroep aan die gericht op zoek is naar datgene wat er op jouw event wordt gepresenteerd.

Wat daarnaast vaak goed werkt is iedereen die op je event website is geweest, maar zich niet heeft ingeschreven, nogmaals benaderen met een banner. Zo heb je grote kans dat de bezoeker toch verleid wordt om zich aan te melden.

Uiteraard zorgen we er dan voor dat iedereen die al in is geschreven, niet nogmaals benaderd wordt. Niets is zo irritant om nog weken erna die ‘vervelende’ banners te zien 😉

 

 

2. Facebook en Instagram adverteren

Naast Google Ads kun je ook campagnes draaien op Facebook en Instagram. Op de social kanalen zoeken mensen niet gericht, maar moet je mensen inspireren. Dat doen we vaak door middel van een video van een minuut. De persoon in de video vertelt iets over het event en nodigt de kijker aan om zich aan te melden.

Belangrijk voor ons is dat dit data oplevert over de doelgroep. Over het algemeen geldt dat mensen die langer naar een video kijken, geïnteresseerd zijn in de boodschap. We gebruiken deze informatie dus om mensen te retargetten. Kijkt iemand langer dan 75% van de video? Dan worden ze geretarget op Facebook, Instagram en partnerkanalen met een call to action advertentie. Doel hiervan is om deze mensen te verleiden.

Dit doen we bijvoorbeeld in een A/B test vorm met 4 verschillende visuals. We kunnen zo goed zien welke van de 4 visuals het meeste aanspreekt. De winnaar gaan we vervolgens gebruiken. Aan het einde van de campagne loopt in de meeste gevallen de frequentie op, dat wil zeggen: mensen zien de call to action advertentie vaker voorbij komen. Daarom kiezen we er vaak aan het einde van de periode voor om een nieuwe call to action video te maken, om mensen te verleiden zich aan te melden.

advertentie uitverkochte events

3. LinkedIn adverteren

Het mooie aan LinkedIn advertising is dat je heel gericht kunt targeten. Op onder andere doelgroep, leeftijd, bedrijfsgrootte en regio.

Binnen Linkedin kun je een zelfde soort campagne inzetten met vergelijkbare advertenties, onder verschillende doelgroepen. Ook bij dit kanaal is het advies om video te gebruiken in je campagnes, om op die manier veel meer data te verzamelen over de doelgroep.

Door per doelgroep een aparte campagne te maken, kun je heel goed zien welke doelgroep goed reageert op de advertentie. Door op deze manier je campagnes in te zetten, kun je goed sturen op je budget.

 

 

4. E-mail marketing & automation

E-mail is een heel belangrijk kanaal voor het verkrijgen van aanmeldingen.

Heb je een adressenbestand met mensen die je mag mailen? Doen! Je kunt heel eenvoudig via tools als Mailchimp of Spotler een uitnodiging versturen.

Wil je het nog beter aanpakken? Zorg dan voor automatisch mailflows d.m.v. e-mailmarketing automation. Zo kun je tijdens de gehele campagne relevante content aanbieden.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Bedanktmail na aanmelden
  • xx weken/dagen voor het event diverse mails met inhoudelijke content + praktische info
  • Na afloop van het event naar iedereen die er was > een after movie
  • Iedereen die niet is geweest kun je een andere mail sturen

Dit zijn slechts een paar voorbeelden. Je kunt deze campagne vorm helemaal zelf inrichten, mede afhankelijk van hoe groot je het wilt aanpakken.

e-mail marketing uitverkochte events

Campagne optimalisatie – A/B testen

Als je je meetbaarheid goed hebt geregeld, kun je per dag of per week bijhouden hoeveel mensen zich aanmelden. Het grote voordeel is dat je kunt bepalen of je de campagnes kunt terugschroeven of juist moet uitbreiden. Hoe eerder je event vol zit, hoe beter natuurlijk.

Je hebt bij de start van de campagne een budget bepaald, inclusief de kanaalkeuze. Het kan echter zo zijn dat dit tijdens de campagneperiode afwijkt. Soms kan een kanaal verrassende resultaten geven.

Testen, testen, testen

Tijdens de campagneperiode kun je heel veel uitproberen. Je kunt verschillende testen uitvoeren, denk aan: doelgroepen, branches, regio en content. Zo krijg je tijdens de campagneperiode een steeds beter beeld van hoe jouw doelgroep reageert op de advertenties.

Daarom is het dus belangrijk om een campagneperiode aan te houden van zeker wel 12 tot 14 weken. Om genoeg te testen, uit te proberen en te optimaliseren. Om er uiteindelijk voor te zorgen dat een zo relevant mogelijk publiek in jouw zaal zit.

Door je data goed te analyseren en te monitoren, kun je tijdens de campagneperiode goed bijsturen en optimaliseren. Zo behoud je de regie over je budget.

Een uitverkocht event

In dit blog heb je meer kunnen lezen over de aanpak van jouw content en campagnes. De kanalen aanpak én het optimaliseren van je campagnes. Om zo te zorgen voor een uitverkocht event.

 

In deze blogserie kun je meer kunnen lezen over ‘online marketing voor events’.

  • Deel 1: Het maken van een gestructureerd campagneplan voor jouw event
  • Deel 2: Heb je kunnen lezen over de inzet van campagnes en content voor jouw event
  • Deel 3: En als afsluiting kun je in de laatste blog lezen wat je na het event als opvolging kunt doen

Meer weten over content en campagnes voor jouw event?

Wil je in de tussentijd alvast meer weten over het maken van een content kalender of campagnes voor jouw event? Of heb je hulp nodig bij jouw event marketing vraagstuk? Hieronder vind je mijn contactgegevens.

Blijf op de hoogte

Wij schrijven regelmatig nieuwe blogs over campagnes. Bekijk onze website voor alle blogs of volg ons op Linkedin. Je kunt je ook direct aanmelden voor onze email met online marketing updates. Zo blijf je eenvoudig op de hoogte.

Neem contact op

Heb je vragen over dit blog? Neem gerust contact op! Bel ons via 085-888-2822 of mail naar lotte@consigo.nl.

Benieuwd naar meer online marketing blogs?

Consigo online marketing updates

Houd mij op de hoogte van de nieuwste blogs, workshops en diensten van Consigo

Hoe kunnen we helpen?

We maken graag kennis met je. Vul je gegevens in of bel 085-888-2822.

Deel: