Starten met content marketing > hoe begin je?

Ruth Content en AI specialist

Waarom starten met content marketing?

Content marketing is een hot begrip en een term die iedereen tegenwoordig wel kent. Waarom zou je er als ondernemer of organisatie iets mee gaan doen? Omdat het een perfecte manier is om jouw doelgroep te bereiken met de juiste informatie via het juiste kanaal.

Het ene bedrijf is al goed op weg en heeft content marketing al in de organisatie ingebed, het andere bedrijf zet nu wat eerste stappen. Zijn die bedrijven te laat? Nee hoor, het is altijd een goed moment om over content (marketing) na te denken.

Wij krijgen vanuit Consigo heel vaak de vraag van ondernemers wat het nu precies inhoudt en hoe ze hiermee kunnen starten.

 

Wat is content marketing?

Content marketing is het strategisch creëren en verspreiden van waardevolle, relevante en aantrekkelijke content om een vooraf bepaalde doelgroep te bereiken en te betrekken.

Met als doel:

  • Zichtbaarheid
  • Nieuwe relaties aangaan
  • Bestaande relaties versterken

Natuurlijk gaat content marketing verder dan alleen zichtbaarheid. Door de inzet van content marketing kun je laten zien waar je (merk) voor staat en wat je voor (potentiële) klanten kunt betekenen.

Denk bij de inzet van content marketing bijvoorbeeld aan de filmpjes van Koffiediscounter, waarmee ze uitleggen hoe hun apparaten werken. Of aan Albert Heijn met hun inspiratiemagazine en online video’s hoe je bepaalde gerechten kunt maken.

Nu zijn de meeste organisatie nog niet zo ver dat ze zich kunnen vergelijken met bovenstaande twee bedrijven. Daarom geef ik je hierbij 5 tips die jou gaan helpen om te starten met content marketing.

 

1. Content marketing begint klein

De titel zegt al genoeg. Begin klein. Denk in kleine stapjes. Natuurlijk is het belangrijk om je te focussen op je doel(stelling) en (marketing)strategie, maar als je nog (te) weinig hebt gedaan met het inzetten van content, is dat nog een stap te ver. Vaak heb je niet de tijd, budget en wellicht mankracht om hier per week uren aan te besteden.

Begin dus gewoon eens met het plaatsen van berichten op Facebook, LinkedIn, Twitter (of een ander kanaal waar jouw doelgroep zich bevindt) en kijk wat er gebeurt. Verwacht niet ineens tientallen aanvragen of nieuwsbrief inschrijvingen.

Wat je op deze manier vooral leert is hoe je berichten op social kunt maken, blogs te schrijven en te zorgen dat het meer onderdeel van je werk gaat worden.

 

2. Bedenk welke content je al wél hebt

Wij horen vaak dat bedrijven het lastig vinden om iets te plaatsen: ‘Waar moet ik het nu weer over hebben? Wat moet ik nu plaatsen?’ zijn veelgestelde vragen die we horen. Vorig jaar heb ik bijvoorbeeld een van onze klanten, een specialist in orthopedische hulpmiddelen, geholpen met de inzet/start van content marketing.

Een prachtig bedrijf waar ontzettend veel content binnen het bedrijf al aanwezig was. Toch kreeg ik elke week weer die vraag van ze. Ze hadden zelf dus niet door wat er allemaal al beschikbaar was.

Ik heb ze laten zien wat content inhoudt. Samen met hen onderwerpen/thema’s bedacht die allemaal al aanwezig waren binnen het bedrijf en nagedacht waarmee ze hun doelgroep konden helpen.

Zo zagen ze dat ze dat het toch minder lastig was dan dat ze vooraf dachten. Na een paar maanden merkte ik dat het begon te leven in de organisatie en dat veel collega’s in het bedrijf zelf met ideeën kwamen om content te gaan maken en verspreiden.

 

3. Focus op originele, consistente content gericht op je doelgroep

Dit lijkt een beetje een open deur, maar het gebeurt nog heel vaak: te veel vertellen wie je bent en waar je voor staat. Teveel vanuit het bedrijf gedacht. Droge informatie waar de meeste lezers niet op zitten te wachten. Zorg ervoor dat je content maakt en/of plaatst waar je jouw doelgroep verder mee helpt.

Bijvoorbeeld: een artikel schrijven waarin je 3 tips geeft als je wilt sporten met een prothese. Om even terug te komen op de specialist in orthopedische hulpmiddelen. Dat zijn vragen die hun klanten ook hebben.

Heb je een bedrijf dat mensen helpt met afvallen? Zorg dan dat je regelmatig waardevolle informatie biedt waarin je mensen helpt die het lastig vinden om af te vallen. Deel dus je kennis en expertise!

 

4. Monitor, optimaliseer en verbeter waar nodig

Wat vaak vergeten wordt is het meten van alle inspanningen die je hebt geleverd. Je hebt waarschijnlijk best wat tijd gestoken in het schrijven, maken en publiceren van artikelen. Zorg dan ook dat je weet wat dit heeft opgeleverd. In een andere blog van mijn collega lees je waarom het gebruik van Analytics zo belangrijk is.

Je kunt hier namelijk heel goed zien wat jouw social media posts, blogberichten en andere content qua verkeer naar je website hebben opgeleverd. En nog leuker: heeft het voor conversies gezorgd?

Plan voor jezelf minimaal dus 1x per maand in om naar Analytics, Facebook of LinkedIn te kijken. Monitor je inspanningen, analyseer het bedrag, optimaliseer en verbeter waar nodig. Zo zorg je uiteindelijk voor steeds betere en consistentere content.

 

5. Vier je resultaten!

Last but not least, vier de resultaten die je hebt behaald! Hebben veel mensen je bericht gelezen en doorgeklikt naar de website? Top! Heeft iemand een contactaanvraag gedaan na een Facebookbericht? Nog mooier.

Heb je een offerte aanvraag binnen gekregen na het plaatsen van een blog? Super! Vier die mooie resultaten! Je hebt er immers hard voor gewerkt. Zo weet dat je op de goede weg zit ?

 

Meer weten over content marketing?

Wil je voor jouw bedrijf starten met resultaatgerichte content marketing campagnes? Of wil je eens een frisse blik op je content marketing aanpak. Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van content marketing campagnes. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt.

 

 

Wil je een vrijblijvend advies gesprek?

Vraag het onze online marketing expert

Jurgen

Digitale strategie, AI & data