5 redenen om niet te starten met online marketing

Niet starten online marketing redenen

Waarom niet starten met online marketing?

Recent heb ik met een aantal ondernemers gesproken over online marketing. Markant in deze gesprekken waren vooral de redenen om niet actief (meer) in te zetten op online marketing.

Als online marketing specialist worden wij veelvuldig gevraagd om bedrijven te helpen met een goede online marketingstrategie, het beheren van advertentiecampagnes of het optimaliseren van websites en conversies. Bij deze ondernemers is de noodzaak van een efficiënte en resultaatgerichte online marketing aanpak al volop duidelijk.

Des te opvallender zijn dus de ondernemers die nog niet overtuigd zijn van de online marketing mogelijkheden. Je zou verwachten dat het nieuws over de verdere en steeds snellere verschuiving naar online al bij iedereen bekend is.

Denk aan; stijgende mobiele bezoekers (mobile first), het veelvuldige gebruik van online vergelijkings- en reviewsites (kieskeurig, beslist, zoover) en online prijs oriëntatie (zelfs ter plekke op de winkelvloer).

Hieronder 5 redenen om NIET te starten met online marketing die voorbij kwamen:

1. “In het verleden heeft het ook niets opgeleverd”

Dit horen we natuurlijk wel vaker. Hieruit klinkt een teleurstelling of simpelweg wantrouwen. Zonder een goede analyse van eerdere online marketingacties en zicht op resultaten (of het ontbreken daarvan) gaan conclusies als “het levert toch niets op”, “zonde van het geld en tijd” een eigen leven leiden.

Bepaal altijd vooraf wat je wil bereiken. Kijk realistisch naar je budget en doelstellingen. Zet dan stap-voor-stap de juiste acties uit en monitor de voortgang. Optimaliseer telkens op basis van data, je ervaringen en feedback van klanten.

 

2. “Klanten komen bij ons alleen via-via binnen”

Dat is natuurlijk een enorm compliment! Tevreden klanten, positieve mond-tot-mond reclame en actieve aanbevelingen zijn de sterkste marketingkrachten. Vergis je als ondernemer toch niet in de rol die online in het totale proces speelt.

Vrijwel elke aanstaande klant of koper zal vooraf toch je website bezoeken. Voor een eerste snelle indruk, reviews van andere klanten, prijsoriëntatie of simpelweg een check of je propositie wel voldoende aansluit op de vraag.

 

3. “Ik klik nooit op advertenties”

Veel mensen klikken nauwelijks op advertenties. Sterker nog, het overgrote merendeel. Echter, de ervaring wijst uit dat zodra klanten “in de markt zijn” of zich wel degelijk actief oriënteren, met andere ogen kijken naar advertenties en zich daar vervolgens ook naar gedragen.

Let maar eens op je eigen online gedrag. Veelal sla je tekst en beeldadvertenties automatisch over (filtering), tenzij het relevant is. Dit is vaak ook cruciaal in het succesvol beheren van online marketing campagnes. Relevantie ten aanzien van de actuele klantvraag is de crux.

Heb jij als bedrijf het juiste aanbod en weet je jouw verhaal op de beste en meest overtuigende manier te presenteren? Dan heb je een hoge kans van slagen met de inzet van gerichte online advertenties.

 

4. “Het uitbesteden kost teveel geld”

Dat klopt. Voor ondernemers of marketeers is het uitbesteden van werk vaak een kostenpost. Veelal wordt er intern “even” geregeld of “erbij” gedaan. De voorbeelden die wij veel zien is de ontwikkeling van een eigen website of de “social media stagiair”.

Zonder zicht op directe resultaten of op een goede berekening (of “best-estimate”) van klantwaarde of kosten per lead, laten investeringen in uitbestede uren zich in het daglicht van kostenpost plaatsen.

Omgekeerd kun je redeneren dat het uitbesteden van specialistisch werk of de samenwerking met fulltime online marketeers je veel bespaart. Denk aan het aannemen van een eigen online marketeer, opleidingskosten, etc.

Belangrijker is dat het uitbesteden uiteindelijk ook veel meer kan opleveren, denk bijvoorbeeld aan; dalende acquisitiekosten per klant, hogere conversieratio, stijging van vindbaarheid, etc.

 

5. “Ik kan het werk nu al niet aan”

Wellicht de allermooiste. Natuurlijk is dit een prima argument om niet direct volop te investeren in krachtige multichannel online marketing aanpak of zelfs maar een state-of-the-art door-het-dak-converterende-advertentie-campagne.

Toch zou het een goed idee zijn om de basisonderdelen van een effectieve online marketing aanpak op te zetten. Stel dat je concurrentie je geheel onverwacht toch opeens voorbij streeft, de populariteit van je producten of diensten opeens blijkt af te nemen.

Denk bij een solide basis op zijn minst aan: goede meetbare website met conversie data, actueel klantenbestand met e-mailadressen en monitoring van je lead proces en kosten per nieuwe klant.

 

Meer redenen?

Er zijn ongetwijfeld veel meer redenen om NIET te starten met online marketing, maar deze vond ik erg opvallend. Ik ben erg benieuwd naar andere redenen om NIET te starten. Ken jij voorbeelden? Die horen we natuurlijk graag!

Blijf op de hoogte

 

Neem contact op

Heb je vragen over deze blogs? Of wil je aan de slag met online marketing? Neem dan gerust contact op met Jurgen via: jurgen@consigo.nl of 085-888-2822. Wij helpen je graag.

Nieuwste online marketing blogs

Gerelateerde blogs