3 redenen om een dashboard te maken in Google Analytics

online-marketeer-guido

Guido Data en SEO specialist

Waarom een Google Analytics dashboard?

Of je nu net bent begonnen met Google Analytics of er al jaren mee werkt, de hoeveelheid beschikbare informatie kan overweldigend zijn. Voor beginners kan het een uitdaging zijn om de benodigde informatie snel te vinden. Gelukkig kun je met een dashboard eenvoudig een overzicht maken van de data die je vaak nodig hebt. In dit artikel bespreken we drie voordelen van een dashboard en geven we tips om zelf aan de slag te gaan.

1. In een oogopslag relevante data

Een dashboard kun je helemaal naar wens inrichten. Denk aan de layout en de widgets: blokken waarin je aangeeft welke data Analytics moet laten zien. Ons standaarddashboard ziet er bijvoorbeeld zo uit:

Dashboard Analytics Relevante Data

Afbeelding: Dashboard Google Analytics

Met een dashboard kun je veel tijd besparen. In plaats van telkens te zoeken in Analytics, stel je de gewenste periode in en bekijk je direct de data in je dashboard. Analytics toont automatisch de gegevens van de geselecteerde periode.

2. Direct klaar om te verzenden

Een dashboard biedt ook het voordeel dat je rapporten eenvoudig kunt downloaden of mailen. Je kunt zelfs automatische rapporten instellen die bijvoorbeeld maandelijks of wekelijks worden verstuurd.

3. Snel segmenten toepassen

Wil je weten hoe je cijfers eruitzien als je een specifiek segment toepast? Stel dat je een webshop runt in België, Nederland en Duitsland, maar alleen verkeer uit Duitsland wilt bekijken. Met een dashboard kun je eenvoudig een segment instellen, zodat je snel een overzicht hebt zonder dat je data wordt beïnvloed door filters.

Zelf aan de slag met je Analytics Dashboard

Wil je zelf een dashboard opzetten? Ga in Google Analytics naar ‘Dashboards’ in het menu aan de linkerkant. Experimenteer met widgets of maak gebruik van de Google Solutions Gallery, waar je kant-en-klare dashboards vindt voor verschillende doeleinden.

Meer weten over Google Analytics?

Wil je een dashboard op maat of is het tijd om je Google Analytics-inrichting te herzien? Wij hebben veel ervaring met het ontwerpen, inrichten en optimaliseren van dashboards in Google Analytics. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt!

Wil je een vrijblijvend advies gesprek?

Vraag het onze online marketing expert

Jurgen

Digitale strategie, AI & data