3 redenen om een dashboard te maken in Google Analytics

Redenen dashboard Google Analytics

Waarom een Google Analytics dashboard?

Of je nog maar net in de wondere wereld van Google Analytics bent gedoken of je er al jaren mee werkt, de hoeveelheid beschikbare informatie is enorm. Als je net begint met Analytics is het soms al een hele klus om de informatie te vinden waar je naar op zoek bent.

Waar stond dat pagina-overzicht nou? Waar keek ik de vorige keer ook alweer? Gelukkig kun je met een dashboard snel een kant en klaar overzicht maken met data die je vaak nodig hebt. In dit blog geven we drie voordelen van een dashboard en geven we je tips om zelf aan de slag te gaan.

1. In een oogopslag relevante data

Een dashboard kun je tot in detail inrichten zoals jij dat wil. Dat begint al met de layout: welke data zet je waar neer? Vervolgens kun je widgets in je dashboard zetten. Een widget is een blokje waarin jij aangeeft welke data Analytics moet laten zien. Ons standaard dashboard ziet er bijvoorbeeld zo uit:

dashboard analytics relevante data

Afbeelding: Dashboard Google Analytics

De widgets zijn de blokken met een blauwe titel. Het voordeel van het maken van je eigen dashboard is dat het je op de lange termijn veel tijd scheelt om je cijfers door te nemen. Je hoeft niet iedere keer in Analytics te zoeken naar waar het ook al weer stond: je stelt de periode in waarvan je de cijfers wilt bekijken en kijkt daarna gewoon in je dashboard. Analytics laat automatisch gegevens zien van de geselecteerde periode.

 

2. Direct klaar om te verzenden

Een ander voordeel van een dashboard is dat je je rapport met een paar muisklikken kunt downloaden of naar iemand kunt mailen. Je kunt zelfs instellen dat er automatisch een periodiek rapport wordt verstuurd, bijvoorbeeld maandelijks of wekelijks.

 

3. Snel segmenten toepassen

Soms wil je weten hoe je cijfers er uit zien als je er een bepaald segment op los laat. Stel dat je een webshop runt in België, Nederland en Duitsland, maar je de cijfers van verkeer uit Duitsland wil bekijken. In je dashboard kun je heel makkelijk een segment instellen met alleen verkeer uit Duitsland. Zo heb je snel een overzicht zonder dat je data worden beïnvloed door filters.

 

Zelf aan de slag met je Analytics Dashboard

Tijd om zelf aan de slag te gaan! Als je je Analytics rapportage bekijkt zie je in de linker kolom de optie ‘Dashboards’ staan. Je kunt natuurlijk zelf experimenteren met widgets, maar als je echt snel een rapportage wil opzetten is de Google Solutions Gallery je beste vriend. Hier vind je ontelbare dashboards voor allerlei doeleinden.

 

Meer weten over Google Analytics?

Wil je toch liever een dashboard op maat of is het tijd om de inrichting van Google Analytics eens door te nemen? Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van dashboards in Google Analytics. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt.

Blijf op de hoogte

 

Neem contact op

Heb je vragen over deze blogs? Of wil je aan de slag met online marketing? Neem dan gerust contact op met Jurgen via: jurgen@consigo.nl of 085-888-2822. Wij helpen je graag.

Nieuwste online marketing blogs

Gerelateerde blogs