Waarom POAS de toekomst van Google Ads is
POAS: de toekomst van Google Ads
De automatisering van Google Ads gaat snel. Heel snel. Waar een aantal jaren geleden handmatige biedstrategieën en statische advertenties nog de norm waren, zijn deze nu grotendeels geautomatiseerd.
Waar Google nu steeds meer de vrije hand krijgt om te bepalen waar je geld aan uitgegeven wordt, wordt het steeds belangrijker om controle te krijgen over waar je geld aan besteed wordt.
Daarom is het belangrijk om na te denken over bepaalde concepten binnen Google Ads.
Één concept wat vaak geaccepteerd wordt als een bestaand feit, maar waar naar onze mening niet diep genoeg, en niet kritisch genoeg naar wordt gekeken, is ROAS: Return On Ad Spend.
ROAS vs. POAS
ROAS wordt nog veel gebruikt in het online marketing landschap. Hiermee wordt bepaald hoeveel omzet (return) je terugkrijgt per uitgegeven euro (spend).
Hier zit gelijk de crux. Binnen Google Ads hebben we vaak te maken met verschillende producten, met verschillende marges. Als we sturen op ROAS, sturen we op totale omzet. Maar dit geeft géén goed beeld van de werkelijke opbrengsten (winst) die er over alle campagnes gemaakt wordt.
Voorbeeld:
Product 1
Product 1 wordt verkocht voor €65 en heeft:
€35 aan productiekosten
€5 aan verpakkingskosten
€2,50 aan servicekosten
€1,00 aan verzendkosten
____________________________________________________________
€21,50 winst per verkochte unit
Product 2
Product 2 wordt verkocht voor €100 en heeft:
€85 aan productiekosten
€5 aan verpakkingskosten
€2,50 aan servicekosten
€1,00 aan verzendkosten
____________________________________________________________
€6,50 winst per verkochte unit
Bij het product 1 wordt er €65 aan omzet (return) genoteerd, en bij het product van voorbeeld 2 wordt er €100 aan omzet (return) genoteerd.
Maar de uiteindelijke winst is bij product 1 vele malen hoger dan bij product 2.
Het is dus totaal niet gewenst om te sturen op omzet met ROAS!
Om je marketingbudget vele malen efficiënter te besteden is het dus belangrijk om te sturen op POAS (Profit On Ad Spend). Let op: Google maakt dit nog niet (zelf) mogelijk binnen Google Ads!
Hoe importeer ik POAS in Google Ads?
POAS importeren kun je het beste doen via ProfitMetrics.io.
Profitmetrics.io is een betaalde tool die per website ingezet kan worden. Uiteindelijk kan de POAS geïmporteerd worden als kolom in Google Ads, als in het voorbeeld hieronder:
Bron: https://profitmetrics.io/
Hiervoor moet je natuurlijk wel per product de kosten invoeren en aanleveren aan ProfitMetrics.io.
Note: wij worden op geen enkele manier betaald door ProfitMetrics.io. Het is op dit moment de enige optie in de markt om POAS te importeren.