Wederom een volle zaal bij Outsource IT 2019

Volle zaal Outsource IT 2019

Outsource IT 2019

Xcellent is een IT dienstverlener en maakt bedrijven productiever door de slimme inzet van IT.  Sinds 2017 organiseren zij een jaarlijks terugkerend kennisevent om zowel hun klanten als andere geïnteresseerden over een bepaald thema te informeren. Na twee succesvolle edities was het dit jaar tijd voor de 3e editie: Outsource IT 2019. 

Dit jaar met het thema ‘Digitale transformatie en samenwerken’. Drie toonaangevende sprekers, Michiel Muller (Picnic), Marco Gianotten (Giarte) en Eric Razenberg (ThiemeMeulenhoff), deelden hun kennis op dit gebied en inspireerden de bezoekers.

Vanuit Consigo mochten wij Xcellent weer helpen met het online werven van de bezoekers voor dit event.

De uitdaging: jaar 3!

2017 en 2018 waren twee succesvolle edities. Aan ons de mooie taak om dat qua nieuwe bezoekers weer te evenaren. De doelstelling vanuit campagne perspectief was om het evenement te vullen met zoveel mogelijk relevante doelgroepen voor Xcellent. De voorkeur ging uit naar de bovenste laag van het bedrijfsleven, denk aan CEO’s, CFO’s, IT managers en IT adviseurs. 

Daarnaast hebben we ons ook gefocust op de wat meer technische doelgroep zoals IT specialisten. De doelstelling qua aantal bezoekers was 150-200 deelnemers.

Start van de campagne

Dit jaar was er een nieuwe campagnewebsite ontwikkeld waar men zich kon aanmelden. Eerste focus was om deze website zowel qua content als techniek werkend te krijgen. Deze hebben we gedurende de campagneperiode continu verder geoptimaliseerd. 

campagne outsource it

Afbeelding: Outsource IT website

Online campagnes

Eerste focus was online zichtbaarheid voor het event, gericht op de juiste doelgroep. Een juiste targeting op doelgroep was dus van belang. We hebben op basis van onze ervaringen van jaar 1 en 2, gekozen voor onderstaande kanalen.

1. Google Ads

Binnen Google Ads zijn we enerzijds op zoek gegaan naar de keywords die aansloten bij het thema van het event en anderzijds naar mensen die gericht zochten naar een IT/ICT event in combinatie met digitale transformatie. Daardoor spraken we een doelgroep aan die gericht op zoek was naar datgene wat er op Outsource IT gepresenteerd ging worden. Daarnaast hebben we iedereen die op de website is geweest, maar zich niet heeft ingeschreven, geretarget met bannering. We zorgden er uiteraard voor dat de mensen die zich in hadden geschreven, niet nogmaals werden benaderd. 

2. Facebook en Instagram adverteren

Naast Google Ads hebben we ook campagnes gedraaid op Facebook en Instagram. Op de social kanalen zoeken mensen niet gericht, maar moet je mensen inspireren. Dat hebben we gedaan door middel van een video van een minuut. De persoon in de video vertelde iets over het event en nodigde de kijker aan om zich aan te melden. 

Belangrijk voor ons was dat dit data opleverde over de doelgroep. Over het algemeen geldt dat mensen die lang naar een video kijken, geïnteresseerd zijn in de boodschap. We hebben deze informatie dus gebruikt om mensen te retargetten. 

Alle mensen die langer dan 75% van de video bekeken, werden geretarget op Facebook, Instagram en partnerkanalen met een call to action advertentie. Doel hiervan was deze mensen te verleiden om zich aan te melden. 

Dit hebben we gedaan in een A/B test vorm met 4 verschillende visuals. We konden zo goed zien welke van de 4 visuals het meeste aansprak om deze vervolgens te gaan gebruiken. Aan het einde van de campagne liep de frequentie op, dat wil zeggen: mensen zagen de call to action advertentie vaker voorbij komen. Daarom kozen we ervoor om aan het einde van de periode een nieuwe call to action video te maken om mensen te verleiden zich aan te melden.

3. LinkedIn adverteren

Als derde kanaal hebben we LinkedIn ingezet om de doelgroep te bereiken. Het mooie aan LinkedIn advertising is dat je heel gericht kunt targeten. Op onder andere doelgroep, leeftijd, bedrijfsgrootte en regio. 

Binnen LinkedIn heeft een zelfde soort campagne met vergelijkbare advertenties gedraaid, onder verschillende doelgroepen. Denk aan IT Specialisten, CFO/CEO, IT Management, Management Zorg, Onderwijs, Overheid. Daarnaast hebben we ook binnen verschillende LinkedIn IT Groups geadverteerd.

LinkedIn adverteren outsource it

Afbeelding: Outsource IT advertentie

Campagne optimalisatie – A/B testen

We hebben wederom weer veel kunnen testen. Met o.a. doelgroepen, branches, regio en content. Halverwege de campagneperiode konden we al e.e.a. zien qua tussenstand: 

1. Facebook 

De campagnes binnen Facebook en Instagram hebben de meeste kliks opgeleverd tegen de laagste kosten per klik. Dit heeft grotendeels te maken met de uitgebreide mogelijkheid van Facebook en Instagram om een doelgroep te inspireren en vervolgens mee te nemen in je salesfunnel, gebaseerd op data.

2. LinkedIn 

LinkedIn is een duurder kanaal om te adverteren dan Facebook. Daarnaast kun je op LinkedIn niet zo uitgebreid gebruik maken van de data als op Facebook en Instagram. Mede daardoor ligt het aantal kliks en dus het doorklikratio (CTR) Op LinkedIn ook lager dan op Facebook en Instagram. Echter wisten we hier wel de juiste doelgroep te bereiken. 

3. Google Ads

Dit kanaal zorgde voor de hoogste kosten per conversie. Nadeel hiervan was dat we niet heel goed konden zien of deze conversies binnen de gewenste doelgroep van Xcellent vielen. 

Kortom, de goedkoopste conversies vanuit Facebook, de meeste relevante uit LinkedIn. We hebben het budget grotendeels dus evenredig verdeeld over Facebook en LinkedIn. Google Ads bleef puur ondersteunend meedraaien enkel op de meest relevante zoekopdrachten, maar tegen een beperkter budget.

Online marketing aanpak 

Naast de inzet van campagnes, hebben we alle deelnemers via e-mailmarketing automation de gehele campagne periode relevante content aangeboden. Als opwarmer voor het event. Zodat ze elke paar weken weer nieuwe content kregen aangeboden.

Verder hebben we meegedacht en advies gegeven over: 

  • Zoekmachine optimalisatie (organische vindbaarheid); 
  • Content marketing;
  • E-mailmarketing; 
  • Website optimalisatie. 
werving succesvol outsource IT

Afbeelding: Outsource IT event

Werving wederom weer succesvol!

Ook dit jaar is het weer gelukt om een mooi gevulde zaal voor Outsource IT 2019 weten te realiseren!

Dit lag aan meerdere factoren:

  • Een brede online marketing aanpak 
  • We kregen alle vrijheid qua invulling van de campagnes 
  • Alle flexibiliteit om te testen
  • Maar waarschijnlijk de belangrijkste factor: door een nauwe en intensieve samenwerking met Xcellent, is het een succesvolle campagne geworden.

We hebben er wederom voor gezorgd dat we binnen het beschikbare budget de zaal wisten te vullen, waarbij een groot gedeelte van het publiek zeer relevant was voor Xcellent. 

Meer weten over het online werven van bezoekers voor jouw event? 

Wil je meer weten over het online werven van bezoekers voor je event of wil je meer weten over onze online marketing aanpak? Laat het ons gerust weten. 

Blijf op de hoogte

 

Neem contact op

Heb je vragen over deze blogs? Of wil je aan de slag met online marketing? Neem dan gerust contact op met Jurgen via: jurgen@consigo.nl of 085-888-2822. Wij helpen je graag.

Nieuwste online marketing blogs

Gerelateerde blogs