Online marketing strategie > Hoe pak je dit aan?

Online marketing strategie aanpak

Strategie aanpak lastig?

Het uitdenken van een goede (online) marketing strategie voor je bedrijf is cruciaal voor het bereiken van je doelstellingen.

Je kunt zonder uitgestippelde strategische koers ook prima succesvol zijn als ondernemer of marketeer. Echter, het hebben van een doordachte, duidelijke en onderscheidende marketing strategie fungeert als leidende koers voor de keuzes die je op tactisch en operationeel vlak gaat maken.

Het bedenken, uitwerken en opschrijven van een strategie wordt vaak gezien als lastige klus en veelvuldig uitgesteld. Herkenbaar? Dat is zonde en niet nodig. In dit blog nemen we je stap-voor-stap mee in de beste aanpak voor het opstellen van een (online) marketing strategie.

Het strategische proces

Start met het opschrijven van de vragen die je hebt? Verplaats je in de klant, wat zouden wij willen – nu en in de toekomst? Stel deze vragen binnen je team of het hele bedrijf. Haal alle input op die je kunt krijgen. Strategie is nooit simpelweg een uitkomst, het komt altijd voort uit een goed georganiseerd en tevens organisch proces.

Enkele voorbeeld vragen:

  • Welke onderdelen van je bedrijf of organisatie wil je dit jaar duidelijk verbeteren?
  • Wil je je richten op groei of juist stabilisatie?
  • Hoe kun je de huidige klant nog beter bedienen?
  • Hoe komen nieuwe klanten sneller en makkelijker met jouw bedrijf in contact?
  • Hoe ontwikkelt je directe concurrentie zich?
  • Welke online kansen zie je binnen andere kanalen?

Dit zijn zomaar een aantal vragen die je aan het denken kunnen zetten. Het uitdenken van een goede strategie begint bij het stellen van veel vragen, nog eens vragen en meer vragen.

Data gedreven marketing strategie

Naast het stellen en verzamelen van vragen is het minstens zo belangrijk om data gedreven te werk te gaan.

Voorbeelden van belangrijke data:

  • Website bezoek
  • Doelgroep cijfers
  • Marktgroei en ontwikkelingen
  • Klantenonderzoek
  • Klantenservice

Bij het vormen van de strategie let je goed op de behaalde resultaten en inzichten van het afgelopen jaar (en de historie daarachter).

Goed ingerichte marketing kanalen, klant- en acquisitie bestanden en goed meetbare websites zijn onmisbare factoren voor het beoordelen van deze resultaten. Samen met de operationele en financiële bedrijfsvoering vormt dit een goede basis voor een data-gefundeerde marketing strategie.

Inspiratie voor strategie

Kijk eens om je heen als klant binnen andere branches of markten. Wat zijn de opvallende zaken die je overtuigen om een keuze te maken. Hoe word je als klant zelf geprikkeld en geïnspireerd? Wat is de aanpak van de concurrent? Gebruik deze kennis om kritisch naar je eigen bedrijf en dienstverlening te kijken.

Strategie & format keuze

Als je gestart bent met het formuleren van de strategie en het verzamelen van input dan wil je dit gaan uitwerken in een helder en compact format. Misschien zijn er al voorbeelden van voormalige documenten intern beschikbaar, anders kun je deze online gaan zoeken.

Online zijn er veel verschillende formats te vinden die je assisteren in het goed uitwerken van een marketing strategie. Powerpoint templates, excel sheets, infographics, je kunt ze zo vinden en aanpassen naar het wenselijke format voor jouw bedrijf.

Welk format je ook kiest, zorg ervoor dat je de belangrijkste keuzes samenvat op 1 A4. Deze moet herkenbaar zijn en het liefst zo eenvoudig mogelijk. Je kunt er voor kiezen om 2 versies te maken:

1: Definitieve compacte versie

  • Korte achtergrond
  • Strategie
  • Doelstellingen
  • Belangrijkste actiepunten of thema’s


2. Uitgebreide achtergrond versie

  • Aanleiding
  • Marktontwikkelingen
  • Data
  • Trends & verwachtingen
  • Strategie
  • Doelstellingen
  • Actiepunten

Strategie – beta versie

Veel marketeers kiezen ervoor om alleen een definitieve strategie te presenteren. Intern kun je heel veel kennis en inzichten ophalen door al in een vroegtijdig stadium belangrijke stakeholders te betrekken en om input te vragen.

Je wilt voorkomen dat je strategie een compris van het hele bedrijf gaat worden, inclusief alle verschillende belangen. Een beta-versie helpt om iedereen te horen en te betrekken.

Online marketing strategie – definitief

Gefeliciteerd! Je hebt een krachtige, onderscheidende strategische koers bedacht die verder groei en succes mogelijk gaat maken.

Zorg ervoor dat je je strategie intern presenteert en blijf deze op relevante momenten herhalen. De valkuil is vaak dat het document ergens op de schijf geparkeerd wordt.

Herkenbaar? Vergeet niet om de data die je gebruikt hebt bij het vormen van de strategie te actualiseren en de strategie te checken versus intern en externe ontwikkelingen.

Aan de slag met de strategie!

Het hebben van een goede online marketing strategie is een belangrijke voorwaarde voor succes. Een goede strategie uitvoeren is vaak nog een flinke uitdaging. Dan begint het werk pas echt!

De mooiste quotes die van toepassing zijn op het uitvoeren van de strategie vind ik de volgende:

“100% success = 1% strategy, 99% hands-on work”

“We have a strategic plan, it is called: doing things”

“Culture eats strategy for breakfast”

Vier je successen. Behaalde resultaten, feedback van klanten, extra zichtbaarheid in de markt, innovaties allemaal factoren die een reden zijn voor het vieren van succes. Dit kan klein zijn of groots, maar benoem altijd de bereikte resultaten en verwijs daarbij naar de strategie en gestelde doelstellingen.

Heel veel succes met het uitwerken van jouw (online) marketing strategie!

Meer weten over online marketing strategie?

Wil je meer weten of heb je hulp nodig met je online marketing strategie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Blijf op de hoogte

 

Neem contact op

Heb je vragen over deze blogs? Of wil je aan de slag met online marketing? Neem dan gerust contact op met Jurgen via: jurgen@consigo.nl of 085-888-2822. Wij helpen je graag.

Nieuwste online marketing blogs

Gerelateerde blogs