//Online marketing plan 2018

Online marketing plan 2018

Online marketing plan 2018

online-marketing-plan-2018

Het jaar 2018 is van start gegaan. Januari is vaak een maand van vooruitkijken. Nieuwe plannen en ambities voor jezelf, je bedrijf of voor de organisatie waar je werkt.

Om aan het einde van dit jaar terug te kunnen kijken of het een succesvol en geslaagd jaar is geworden, helpt het om een duidelijk plan op te stellen.

Bij Consigo Online Marketing hanteren wij hiervoor een eenvoudig en doeltreffend 5 elementen model. Dit kan helpen bij het uitdenken en formuleren van de online marketing plannen voor dit jaar. Zie het als een raamwerk waarin je al je doelen, doelstellingen, werkzaamheden en resultaten kunt plaatsen. Dit helpt je om goed te kunnen sturen op resultaten.

Online marketing strategie

Welke onderdelen van je bedrijf of organisatie wil je dit jaar duidelijk verbeteren? Wil je je richten op groei of juist stabilisatie? Hoe kun je de huidige klant nog beter bedienen? Hoe komen nieuwe klanten sneller en makkelijker met jouw bedrijf in contact? Hoe ontwikkelt je directe concurrentie zich? Welke online kansen zie je binnen andere kanalen?

Dit zijn zomaar een aantal vragen die je aan het denken kunnen zetten. Het uitdenken van een goede strategie vraagt om aandacht, voorbereiding en doorspreken van de kansen en mogelijkheden.

Let, bij het vormen van de strategie, goed op de behaalde resultaten en inzichten van het afgelopen jaar (en daarvoor). Goed ingerichte marketing kanalen, klant- en acquisitiebestanden en goed meetbare websites zijn onmisbare factoren voor het beoordelen van deze resultaten. Samen met de operationele en financiële bedrijfsvoering vormt dit een goede basis voor de (aangescherpte) online strategie voor 2018.

Heb je je belangrijkste uitdagingen, KPI’s en ambities gedefinieerd in je online marketing strategie voor 2018? Dan is het tijd voor de volgende stap: de doorvertaling op de volgende 4 onderdelen.

Campagne – Hoe bereik je nieuwe en bestaande klanten?

Online zijn er vele mogelijkheden om met nieuwe en bestaande klanten in contact te komen en te blijven. Denk aan aan de inzet van betaalde advertenties via zoekmachines, digitale advertentienetwerken, e-mailmarketing, vindbaarheid van je website, maar ook aan partnerships, deelname aan events of de inzet van telemarketing.

In de campagnemix werk je aan: bereik, zichtbaarheid, vindbaarheid en bezoek aan je website. Duidelijke doelgroepdefinities, goed ingerichte advertentiekanalen en conversie inzichten gaan je helpen met het bereiken van mooie resultaten.

Content – Hoe overtuig je bezoekers?

De kracht van content in al zijn finesses wordt vaak onderschat. Het ontvangen van bezoekers op je website kan al een behoorlijke inspanning zijn waar veel aandacht naar toe gaat. Het kritisch kijken naar je eigen boodschap en de visuele verpakking daarvan gaat helpen om je bedrijf beter in de etalage te zetten.

Benoem duidelijk de voordelen voor klanten, wees onderscheidend en besteed voldoende tijd aan vormgeving en goede teksten. Deze factoren zijn van grote invloed op je overtuigingskracht en je uiteindelijke conversieratio.

Conversie – Hoe meet je resultaten?

Het meten van online resultaten hoeft in de basis niet heel veel tijd te kosten. Je website geeft vaak genoeg aanknopingspunten om deze resultaten inzichtelijk in kaart te brengen. Een goed ingericht Google Analytics profiel en een basis dashboard helpt je als ondernemer of marketeer al enorm om inzichten te verkrijgen en hierop te gaan sturen.

Op basis van je campagneresultaten, je websitebezoek en je content kun je werken aan de optimalisatie van je conversiecijfers. Wil je meer leads, wil je meer verkopen, wil je dat bezoekers langer op je website blijven? Al deze doelstellingen kun je beïnvloeden en optimaliseren op basis van goede inzichten.

Community – Hoe zorg je voor een continue relatie met klanten?

Social media inzet kan bij vrijwel elk bedrijf voor mooie resultaten zorgen. Vaak zorgt een goede structuur en contentplanning in combinatie met mooie en onderscheidende content voor het bereiken van deze resultaten.

Je kunt kiezen om op elk platform actief te zijn, of er slim mee om te gaan en zoveel mogelijk content op een selectief aantal kanalen in te zetten. Evalueer op periodieke momenten je inzet van social media; levert het voldoende op of kost het (te)veel tijd? Bekijk vervolgens hoe je nog gerichter aan de slag kunt met je volgers en fans.

Online Marketing plan – aan de slag

Heb je een goede online marketing basis en een duidelijke strategie voor 2018 of langere termijn? Benoem dan per onderdeel: Campagne, Content, Conversie, Community duidelijke doelstellingen. Stuur per onderdeel op haalbare doelstellingen die bijdragen aan de bedrijfsstrategie en besteed je tijd, aandacht en budget in evenredigheid met deze prioriteiten. In zijn geheel vormt dit je online marketing plan voor 2018.

Dit online marketing model kan je helpen om je ambities te realiseren, goede inzichten te verkrijgen en te sturen op prioriteiten en mooie resultaten. Het model is ook geschikt om samen te vatten op maximaal 1 A4-tje of een Excel overzicht. Hiermee creëer je je eigen online marketing dashboard. Dit zorgt voor een goede focus en sturing op resultaten.

Heel veel succes bij het opstellen van je online marketing plan!

Meer weten over online marketing?

Wil je meer weten over hoe wij dit aanpakken in samenwerking met ondernemers en organisaties? Wil je meer weten over de inzet van online marketing? Wil je verder de diepte in met optimalisatie van campagnes, content, conversie of jouw eigen community? Neem dan vrijblijvend contact met me op via jurgen@consigo.nl of 06-31780710. Ik help je graag op weg!

2018-02-05T16:56:34+00:00 3 januari 2018|Online marketing strategie|