//Zo creëer je jouw online identiteit of huisstijl voor social media

Zo creëer je jouw online identiteit of huisstijl voor social media

Creëer jouw online identiteit of huisstijl

Online-huisstijl-social

Social media marketing is een hele effectieve manier om je bedrijf online te promoten, in contact te komen met je klanten of nieuwe klanten aan je te binden. Er zijn echter vele andere bedrijven met jou die dat ook doen. Dan is het wel zo fijn als je door je doelgroep snel herkend wordt.

Met een huisstijl zorg je door middel van kleuren, vormen, logo’s en taalgebruik dat mensen direct zien dat het om jouw bedrijf gaat. Met andere woorden: belangrijk dat al je uitingen op social media één geheel vormen: het creëren van een online (zakelijke) identiteit.

Maar hoe kun je dit nu het beste aanpakken? In dit blog geef ik een aantal tips en voorbeelden om jouw zakelijke online identiteit te creëren die je volgers gaan herkennen.

Kiezen van de juiste afbeelding

Het is verstandig om een afbeelding bij een bericht op social media toe te voegen. Beeld wordt immers veel sneller opgenomen dan tekst. Het is wel van belang dat deze afbeelding iets zegt over het bericht en dus van toegevoegde waarde is, maar hoe vind je zo’n afbeelding? Niet elk bedrijf heeft een mooie set aan professionele foto’s beschikbaar. Daarnaast mag je niet zomaar elke afbeelding van internet halen en deze in je uitingen gebruiken. De meeste afbeeldingen beschikken namelijk over auteursrecht. Gelukkig bestaan er ook Creative Commons Zero (CC0) afbeeldingen. Deze afbeeldingen mag je voor alles (dus ook voor commercieel gebruik) inzetten, zonder dat je een vermelding van de auteur hoeft te maken. Mooi meegenomen dus! Een website waar je (rechtenvrije) afbeeldingen kunt vinden is pixabay.com.   

Huisstijl toepassen

Wanneer je een afbeelding hebt gevonden, kun je aan de slag met het toepassen van jouw huisstijl. Een aantal tips:

  • Maak gebruik van de bestaande kleuren in je huisstijl.
  • Gebruik je logo en probeer deze op dezelfde plek te plaatsen.
  • Maak een aantal verschillende templates, denk aan een template voor bijvoorbeeld vacatures, producten/diensten, over ons en overig. Een vacature afbeelding wil je er mogelijk anders uit laten zien, dan een productbeeld. Hierdoor houd je consistentie en is het herkenbaar. Bij Consigo hebben we bijvoorbeeld een standaard afbeelding voor een bericht over de workshops (zie afbeelding 1).
  • Houd de teksten in afbeeldingen kort. Mensen moeten meteen kunnen zien waar het over gaat.
  • Let op de juiste afmetingen van de afbeeldingen. Hierdoor wordt het bericht op zowel desktop, laptop als mobiel goed weergegeven.
  • Zorg ervoor dat je een header foto toevoegt op je sociale kanalen (zie afbeelding 2).
  • Zorg voor consistentie in hoe jij je doelgroep aanspreekt, kies dus ‘u’ of ‘jij’.

Online-huisstijl-consigo

Afbeelding 1: Online huisstijl Consigo

Consigo-huisstijl-LinkedIn

Afbeelding 2: Online huisstijl LinkedIn

Handige tool: Canva

Wanneer je geen Photoshop mastermind binnen je bedrijf hebt om de afbeeldingen op te maken, niet getreurd.. met Canva kom je een heel eind. Canva is een gratis tool waarmee je afbeeldingen vrij gemakkelijk kunt opmaken. Dit scheelt een hoop werk!

Consistentie

Een van de belangrijkste zaken bij het ontwikkelen van een online identiteit of huisstijl voor social media is consistentie. Dit zorgt ervoor dat mensen sneller herkennen van wie het bericht afkomstig is. Daarnaast ziet het er strakker en professioneler uit.

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het ontwikkelen van een huisstijl of wil je meer informatie over de inzet van social media voor jouw bedrijf? Neem gerust vrijblijvend contact met me op. Ik ben bereikbaar via info@consigo.nl of  085-8882822

2018-03-27T12:07:09+00:00 10 januari 2018|Content marketing|