Zo word je online beter gevonden door lokale klanten

Online beter gevonden lokale klanten

Lokaal gevonden worden

Als ondernemer wil je natuurlijk dat jouw product of dienst gezien en gevonden wordt door klanten in jouw buurt of stad. Immers, mensen oriënteren zich tegenwoordig steeds meer en vaker (eerst) online. Daarnaast willen ze vaak een zoekresultaat zien in de buurt waar ze op dat moment zijn.

Lokale vindbaarheid wordt dus steeds belangrijker. Dit is met name gekomen door het toenemende gebruik van smartphones. Gemiddeld kijken wij Nederlanders zo’n 150 keer op onze telefoon, waarvan we minstens 10x wel iets opzoeken. Ga maar eens na bij jezelf: hoe vaak doe jij dat? ?

 

Lokale SEO – hoe werkt het?

Google laat dus steeds meer resultaten zien op basis van je omgeving. Als iemand zich in de buurt van jouw onderneming bevindt en op zoek is naar bijvoorbeeld ‘Hotel Amersfoort’, dan wil je op de eerste pagina te zien zijn. Daarnaast wil je ook te zien zijn als iemand in Amersfoort is en op zoek is naar een ‘goed hotel’. Sta je niet op de eerste pagina, dan kun je er bijna vanuit gaan dat je niet meer gevonden wordt. Het gros van de mensen haakt af na pagina 1.

Het is dus belangrijk dat jouw onderneming aansluit bij de zoekopdracht van de gebruiker. Hoe je dit voor elkaar kunt krijgen?

 

5 lokale vindbaarheid tips

Hierbij 5 tips die jou gaan helpen beter te scoren in de zoekmachines.

1. Gebruik online de juiste adresgegevens

Start allereerst met het publiceren van de juiste adresgegevens op je website en al je social media kanalen. Denk dus aan; Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, maar ook de footer op je website.

2. Google Mijn Bedrijf voor lokale vindbaarheid

Maak een Google Mijn Bedrijf pagina aan voor jouw onderneming en zorg dat de pagina door Google geverifieerd is. Vul vervolgens zoveel mogelijk gegevens in. Denk aan: openingstijden, adres, routebeschrijving, foto’s, link naar je website etc. Hoe meer informatie je invult, hoe beter Google deze informatie kan tonen aan lokale klanten en andere gebruikers. Deze informatie wordt vervolgens getoond binnen diverse diensten van Google, denk aan Google Maps, Google Zoeken en Google+.

3. Beter gevonden worden door gestructureerde data

Deze tip is iets technischer van aard, maar wel erg belangrijk en zinvol. Door het invoeren van gestructureerde data kunnen zoekmachines steeds beter begrijpen wat er op jouw website staat. Bijvoorbeeld; het adres, telefoonnummer, reviews, prijzen en openingstijden.

Denk daarnaast ook aan bijvoorbeeld eventuele evenementen die op je website staan. Zonder dit op een gestructureerde manier te voorzien op je website, zijn dit slechts gewoon getallen, woorden of zinnen. Op de website schema.org zie je wat je allemaal kunt invoeren. Is dit te technisch voor je? Dan kun je ook in Google Search Console gegevens markeren.

4. Reviews van lokale klanten

Reviews worden steeds belangrijker in de online zoektocht van klanten. Het heeft dus een steeds grotere impact op jouw positie in Google. Ga maar eens bij jezelf na: een hotel met 1 ster kies je vast minder snel dan een hotel met 5 sterren. Je kunt reviews verzamelen via partijen als Kiyoh, Feedback Company, klantenvertellen.nl, Tweakers.net of Kieskeurig.nl.

Wat ondernemers vaak vergeten is het verzamelen van reviews via Google. Al vanaf één review wordt het al getoond in Google (bij jouw bedrijfsvermelding, zie tip 2), dus ook in de lokale zoekresultaten. Daarnaast laat Google tegenwoordig in de zoekresultaten ook ‘recensies’ (ook wel gebruikersbeoordeling) zien. Hierdoor val je op in de zoekresultaten en sluit je mogelijk beter aan bij de zoektocht van de gebruiker.

5. Zoekwoorden – lokale landingspagina

Als je gevonden wilt worden op bijvoorbeeld ‘Hotel Amersfoort’ is het essentieel dat je de juiste zoekwoorden kiest en daar een overtuigende tekst omheen schrijft. Je kunt bijvoorbeeld via de Google Ads zoekwoordplanner woorden vinden die relevant zijn. Heb je een aantal relevante woorden gekozen? Zorg dan dat die zoekwoorden ook op de lokale landingspagina zelf terugkomen, zowel in tekst als in tussenkopjes. Maak de pagina vervolgens af door ook de overige data in te vullen.

Denk aan:

  • Url
  • Titel
  • Header
  • Metadata
  • Benaming van de foto’s.

Extra tip ? Onlangs heeft Google ‘Google Posts’ gelanceerd. Hiermee kun je op een gemakkelijke manier jouw bedrijf extra (lokaal!) promoten. Hier lees je meer over Google Post en hoe je dit kunt inzetten voor jouw onderneming.  

 

Hulp nodig bij het beheren van jouw vindbaarheid?

SEO kan een zeer efficiënte tool zijn om jou doelgroep te bereiken. Daarom is het belangrijk om dit goed te beheren en regelmatig bij te houden. Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van SEO. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt.

Blijf op de hoogte

Wij schrijven regelmatig nieuwe blogs over online marketing. Bekijk onze website voor alle blogs of volg ons op LinkedIn. Je kunt je ook direct aanmelden voor onze email met online marketing updates. Zo blijf je eenvoudig op de hoogte.

Neem contact op

Heb je vragen over deze blogs? Of wil je aan de slag met online marketing? Neem dan gerust contact op met Jurgen via: jurgen@consigo.nl of 085-888-2822. Wij helpen je graag.

Nieuwste online marketing blogs

Gerelateerde blogs