5 must-have online marketing tools voor je website van Google

online marketing website tools Google

Nog meer online marketing tools?

Er bestaan legio tools die het online marketing werk een stuk makkelijker maken. Google heeft een groot aantal online marketing tools en platformen die vaak bekend zijn of toch nog net niet.

In dit blog hebben wij de 5 allerbelangrijkste online marketing tools voor je website van Google op een rij gezet. Inclusief een korte uitleg waarom en waarvoor je deze tool kunt gebruiken.

Tool 1: Google Analytics

Google Analytics is de meest gebruikte webanalyse tool ter wereld, die de meeste wel zullen kennen. Je kunt het gratis gebruiken en het geeft werkelijk een schat aan informatie over je bezoekers.

Google must have tools Analytics

Afbeelding: Google Analytics als online marketing tool

Als je nog geen account hebt ga dan naar deze link: aanmelden voor Google Analytics

In de basis is het een kwestie van je account aanmaken. Vervolgens plaats je de code van Google Analytics op je website en daarna kun je starten met analyseren.

Wil je meer uit het gedrag van je bezoekers en hun  herkomst halen? Dat kan ook. Er zijn veel extra mogelijkheden met deze tool. Van eenvoudige doelen meten tot geavanceerde e-commerce opties. Kortom een must voor elke website en iedere marketeer.

Tool 2: Google Search Console

Voorheen bekend als: Google Webmaster. Sinds enkele jaren heet de tool nu: Google Search Console

Google must have tools Search Console

Afbeelding: vindbaarheid in Search Console

Als je serieus werk wilt maken van een goede vindbaarheid van je website dan kun je haast niet zonder. Met Google Search Console krijg je veel inzicht in de manier waarop Google je website “ziet”.

Naast de technische informatie krijg je ook een schat aan info over de zoekopdrachten die gebruikers naar je website (kunnen) leiden.

Heb je nog geen account? Maak er dan een aan en start met het verkennen van de mogelijkheden. Ga naar: Google Search Console en meld je aan.

Tool 3: Google My Business

Vaak bekend van de vermeldingen op de Google zoekresultaten pagina. Niet iedereen is op de hoogte dat achter deze data Google My Business zit. Deze tool is zeer belangrijk voor iedere ondernemer of bedrijf met 1 of meerdere vestigingen.

Google must have tools My Business

Afbeelding: My Business vermelding van jouw. bedrijf

Via deze tool kun je diverse zaken aan Google en dus aan de gebruiker of zoekers tonen. Denk aan de onderstaande onderdelen.

Google My Business informatie:

  • Adres
  • Openingstijden
  • Type business
  • Foto’s
  • Reviews

Als je nog geen account hebt, ga dan naar: Google My Business en zorg voor de optimale vermelding van jouw bedrijf.

Tool 4: Google Ads

Al jaren bekend onder de naam Google Adwords. Sinds 2018 is het omgedoopt naar simpelweg Google Ads. Het is nog altijd het meest gebruikte advertentie platform ter wereld.

Met Google Ads kun je heel eenvoudig starten met adverteren. Je kiest op welke zoekwoorden of specifieke zoekopdrachten je zichtbaar wilt zijn en je bepaalt je budget.

Google must have tools Ads

Afbeelding: Adverteren in Google Ads

Naast de bekende tekstadvertenties op de zoekschermen van Google kun je via het Google Ads platform ook adverteren op:

  • Google Shopping
  • YouTube
  • Websites van derden (bv display campagnes)
  • Zoekpartners > bv Vinden.nl

Let op: er is ook een simpele variant van Google Ads. Deze heet Google Adwords Express. Dit kan voor sommige bedrijven of advertentie doeleinden geschikt zijn. In de meeste gevallen adviseren wij een standaard Google Ads account.

Tool 5: Google Tag Manager

Wellicht een minder bekende tool van Google; De Google Tag Manager. Deze tool bestaat al enkele jaren. Hij is vooral bedoeld als technische tool om snel en eenvoudig zelfstandig pixels te plaatsen. Zonder tussenkomst van je IT afdeling of je webbouwer.

Google must have tools Tag Manager

Afbeelding: Pixels plaatsen via Tag Manager

Daarnaast kun je met Google Tag manager je website verder meetbaar maken door bijvoorbeeld knoppen of downloads van een event te voorzien. Deze kan worden uitgelezen door Google Analytics.

Hiernaast is er nog een reden om een Google Tag Manager account te hebben. Dat is in verband met de AVG. Je kunt in deze tool alle data voor Google Analytics anonimiseren en ook pixels van externe platformen koppelen aan je cookie-consent.

Heb je nog geen account? Maak er dan een aan en start met het verkennen van de mogelijkheden. Ga naar: Google Tag Manager en meld je aan.

Meer weten over 1 of meerdere Google tools?

Wil je zelf starten of heb je hier assistentie bij nodig? Neem dan contact met ons op. Wij adviseren je graag.

Blijf op de hoogte

Neem contact op

Heb je vragen over deze blogs? Of wil je aan de slag met online marketing? Neem dan gerust contact op met Jurgen via: jurgen@consigo.nl of 085-888-2822. Wij helpen je graag.

Nieuwste online marketing blogs

Gerelateerde blogs