Zo speel je in op de feestdagen

Speel in op de feestdagen met je marketing

Het jaar is alweer bijna ten einde en alle feestdagen komen weer in zicht. Voor bedrijven en online marketeers zitten hier veel kansen in. Daarom geven we je graag een aantal tips hoe jij hierop in kunt haken.

Van Black Friday tot Nieuwjaarsdag

Welke feestdagen zitten er aan te komen? Hieronder een overzicht.

  • 26 november              Black Friday
  • 29 november              Cyber Monday
  • 5 december               Sinterklaas
  • 24 december              Kerstavond
  • 25 december              Eerste kerstdag
  • 26 december              Tweede kerstdag
  • 31 december               Oudejaarsdag
  • 1 januari                        Nieuwjaarsdag


Natuurlijk is het per bedrijf verschillend op welke dagen jij kan inhaken. Dit hangt af van de dienst of producten dat je verkoopt. Om ervoor te zorgen dat jij op de juiste manier op de juiste dingen aanhaakt, geven we je een aantal tips.

Stel doelen

Het is natuurlijk handig om eerst even na te denken over je doelstellingen. Want wat wil je bereiken met je acties? Wil je meer naamsbekendheid genereren of juist meer verkopen? Waarom is het belangrijk om goed na te denken over jouw doelen?

Zolang jij je doelen concreet op papier hebt gezet, zorg je niet alleen voor meer conversies. Het zorgt er ook voor dat je weet waar je naartoe wilt en niet met losse flodders schiet.

Hoe stel je een concreet doel? Dit doe je door middel van de SMART-methode:

Specifiek: Maak je doel eerst specifiek. Wat wil je precies bereiken? Hoe ga je bij dat doel komen? Wat heb je nodig? Wanneer wil je het realiseren? Wat wordt het resultaat?

Meetbaar: Zorg ervoor dat je doel meetbaar is. Denk hierbij aan cijfers. Voorbeelden zijn, bijvoorbeeld 50 producten verkopen of je winstpercentage met 5 % verhogen ten opzichte van vorig jaar.

Acceptabel: Is het doel dat je gesteld hebt acceptabel? Vraag het je collega’s.

Realistisch: Is je doel realistisch, haalbaar en uitvoerbaar?

Tijdsgebonden: Maak een goede planning. Wanneer start je? Wanneer stopt de campagne? Wanneer moet het doel bereikt zijn?

Zorg voor exclusief design

Juist tijdens de feestdagen is het van belang dat jij jouw product op een unieke manier presenteert. Als je producten verkoopt, kun je je richting op een exclusieve verpakking.

Dit zorgt niet alleen voor luxe en stijl van je merk, het is ook nog eens uniek. Gebruik bijvoorbeeld termen als ‘limited edition’. Dat zorgt vaak voor een snellere aankoop. 

Het kan natuurlijk zijn dat jij als bedrijf geen producten verkoopt, maar een dienst. Ook hier kan je op een creatieve manier mee spelen.

Pas bijvoorbeeld het design van je website/nieuwsbrief aan of denk aan winacties, kortingen etc. Mits dit bij je bedrijf en dienst past.

Werk samen met een ander merk

Denk ook eens na over een samenwerking met een ander bedrijf. Kijk welk product of dienst past bij datgene wat jij verkoopt. Verkoop je bijvoorbeeld bloemen?

Ga dan eens samenwerken met iemand die exclusieve vazen verkoopt. Zo verbreed je namelijk direct je klantgroep en biedt je jouw klanten iets unieks.

Bedenk een leuke give away actie

De feestdagen zijn in aantocht en het is de tijd van het jaar dat mensen cadeautjes kopen en weggeven. Voor jou als bedrijf dus de ideale kans om hierop in te spelen. De feestdagen is een periode van geven en ontvangen.

Des te leuker is het als mensen iets kunnen winnen. Het is ook een goede manier om jouw bedrijf extra onder de aandacht te brengen.

Adventskalender 

We kennen het allemaal, de adventskalender met die heerlijke chocolaatjes in de aanloop naar de kerst toe. Je kunt hier als bedrijf ook alternatieven op bedenken die bij jouw product of dienst passen. 

Je kan als bedrijf je klanten elke dag iets kleins geven, bijvoorbeeld in ruil voor een e-mailadres. Dit hoeft niet altijd een fysiek product te zijn, zoals chocolade. Denk bijvoorbeeld ook aan korting of exclusieve content.

Meer weten over online marketing?

Ga jij met een of meerdere van deze tips aan de slag? De feestdagen zijn echt een goed moment om net dat beetje extra te doen. Kun je wel wat hulp gebruiken bij het neerzetten van een unieke campagne rond de feestdagen?

Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van online marketing campagnes. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt.

Blijf op de hoogte

 

Neem contact op

Wil jij meer weten over online marketing? Neem dan gerust contact op met onze online marketing specialist Jurgen via jurgen@consigo.nl of 085-88802822. Wij helpen je graag.

Nieuwste online marketing blogs

Gerelateerde blogs