In 5 stappen naar conversie verhogende content
Conversie verhogende content
Content is belangrijk, maar zorgt die content ook voor conversie? En wat is de beste manier om met je content lezers te laten converteren? In deze blog geven wij je vijf tips voor het schrijven van conversie verhogende content.
1. Kies voor een pakkende titel
Het eerste wat de lezer ziet is de titel. Daarom is het belangrijk dat de titel nieuwsgierigheid wekt. Zorg ervoor dat het thema direct duidelijk is en let er op dat de titel de belangrijkste zoekwoorden bevat. Pas de volgende tips toe om een pakkende titel te schrijven:
- Voeg nummers toe als het kan. Uit onderzoek is gebleken dat op titels met oneven getallen tot 20% meer wordt geklikt.
- Een titel bestaande uit zeven woorden schijnt het best te werken.
- Begin met ‘wat’, ‘hoe’, ‘waarom’ of ‘hoe’, dit wekt verwachtingen.
- Maak gebruik van superlatieven.
- ‘Dit’ is het eerste woord (dat maakt het specifiek).
Ga met deze tips vooral testen om te kijken wat voor jouw doelgroep het beste werkt. Daarnaast zijn er ook veel ‘power-words’ die conversieverhogend werken. Woorden zoals ‘nieuw’, ‘gratis’ en ‘jij’ worden gebruikt om een psychologische of emotionele reactie op te wekken. Benieuwd welke woorden je nog meer kunt inzetten voor conversieverhogende content? Bekijk hier de volledige lijst met 700 ‘power-words’.
2. Maak gebruik van visuals
Vergeet bij het schrijven van content niet om gebruik te maken van visuals. Visuals zijn net zo belangrijk als de tekst zelf. Visuals voegen namelijk kracht toe aan je verhaal. Daarnaast houdt het je content luchtig. Voeg na elke 75 tot 100 woorden een visual toe, voor de optimale verdeling tussen tekst en visuals. Je kunt hierbij aan verschillende dingen denken:
- Maak zelf visuals. Je hoeft geen designer te zijn om iets moois te maken. Bovendien is een visual die je zelf maakt uniek.
- Grafieken, tabellen, etc. Dit is van toepassing wanneer je veel cijfers hebt verwerkt in je tekst.
- Screenshots of screenrecordings. Dit is handig wanneer je iets wilt uitleggen aan je lezer.
- Een infographic. Dit is ideaal wanneer je tekst lang en ingewikkeld is.
Tip: Bekijk welke content goed presteert en maak daar een infographic bij. Zo kun je content hergebruiken en op een nieuwe manier onder de aandacht brengen.
3. Zorg voor een leesbare tekst
Iedereen wordt dag in dag uit overspoeld met content. Niemand gaat moeite doen om onleesbare content te lezen. Sterker nog, waarschijnlijk leest maar 20% van je lezers het hele artikel. Daarom is het zo ontzettend belangrijk dat je tekst makkelijk te lezen en scannen is. Dit kun je op verschillende manieren doen:
- Kies voor een duidelijk lettertype.
- Gebruik gemiddeld negen woorden per zin, maximaal dertien.
- Zorg ervoor dat je tekst actief is.
- Maak gebruik van bullet points.
- Voeg visuals toe tussen je tekst.
- Maak gebruik van tussenkoppen.
4. Controleer je content op alle vlakken
Je wilt professionaliteit en expertise uitstralen. Wanneer je content onder andere spelfouten, niet-werkende of irrelevante links bevat, straal je het tegenovergestelde uit. Dit wil je natuurlijk ten aller tijden voorkomen. Zorg er dus voor dat je content vrij is van fouten en verwijs naar relevante bronnen. Een paar tips die je hierbij helpen zijn:
- Lees je tekst hardop.
- Laat je tekst na het schrijven even voor wat het is en bekijk het op een later moment nog een keer, met een frisse blik.
- Controleer links en buttons.
- Controleer of de bronnen waar je naar linkt nog up-to-date zijn. Zo niet, zoek recentere bronnen.
- Controleer contactgegevens en stel mensen op de hoogte wanneer je naar ze verwijst.
- Controleer of je visuals goed laden bij verschillende browsers.
- Controleer of je content er op mobiel goed uitziet.
5. Maak gebruik van verleidende Call-to-actions
Je hebt er vast al eens van gehoord; ‘Call-to-actions’. Een call to action, ook wel CTA, is een oproep aan de bezoeker die overeenkomt met het doel van de desbetreffende pagina. Voorbeelden hiervan zijn offerte aanvragen, brochure aanvragen, afspraak maken en lees meer. Call-to-actions zijn absoluut onmisbaar wanneer je conversie wil verhogen. Hieronder nog een aantal tips:
- Wees duidelijk in wat je wilt dat de lezer doet. Begin altijd met een actief woord, zoals ‘Bekijk het aanbod’ of ‘Schrijf je in’.
- Maak gebruik van een button kleur met contrast.
- Maak je Call-to-action niet langer dan vijf woorden en kom ter zake. Op mobiel kan het zelfs nog korter.
- Creëer urgentie met woorden als ‘nu’, ‘direct’ of ‘vandaag’.
- Creëer exclusiviteit met een woord als ‘exclusief’. Je lezer wilt zich graag speciaal voelen door ergens bij te horen.
- Benadruk de voordelen voor de lezer. Bijvoorbeeld: ‘Alleen vandaag 50% korting’.
Content kan eigenlijk altijd wel aantrekkelijker gemaakt worden. Deze tips helpen je in ieder geval om meer succes te behalen met je content. Je kunt veel inspiratie halen door te kijken naar bestaande content. Kort gezegd kan een Call-to-action, een sterke afbeelding en een pakkende titel je veel goeds opleveren.
Meer weten over online marketing?
Wil je voor jouw bedrijf starten met resultaatgerichte online marketing? Of wil je eens een frisse blik op je online marketing aanpak? Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van online marketing strategieën. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt!