Online marketing update
Home > Google Analytics > Google Analytics – compleet nieuw!

Google Analytics – compleet nieuw!

De meest populaire web analytics tool gaat compleet vernieuwd worden. Vrijwel elke website heeft Google Analytics draaien. Voor veel bedrijven en organisaties is het een van de meest essentiële onderdelen van de marketing infrastructuur.

Het is van groot belang dat je goed kunt zien waar je bezoekers vandaan komen. Wat ze doen en wat ze niet doen. Je data goed verzamelen en op de juiste manier interpreteren voor optimalisaties in je marketingmix, daar vind je de essentie van Google Analytics.

Waarde van analytics data

De waarde van webanalytics en kansen voor optimalisatie wordt helaas nog wel eens onderschat. Het is geen statische rapportagetool. Het geeft je alle mogelijkheden om je bedrijf te laten groeien.

Slim omgaan met; bezoekersdata, je product of content aanbod, je processen voor verkoop, je klantenservice. Het kan allemaal met Google Analytics. 

Je kunt duidelijke inzichten krijgen in conversies, bezoekers voorkeuren, bezoekerspaden, afhaakmomenten, etc. etc. Kortom echt een onmisbare tool om je bedrijf en marketing continue te kunnen optimaliseren.

Je kunt duidelijke inzichten krijgen in conversies, bezoekers voorkeuren, bezoekerspaden, afhaakmomenten, etc. etc. Kortom echt een onmisbare tool om je bedrijf en marketing continue te kunnen optimaliseren.

Waarom vernieuwen?

Zo op het eerste gezicht lijkt er weinig reden voor verandering. Je data van de website komt goed binnen. Je ziet waar je bezoekers vandaan komen, welke content populair is, wat de flows zijn van je bezoekers. Je harde en softe conversies worden gemeten. Waarom zou je dan vernieuwen?

Afgezien van de evidente veranderingen in de nieuwe rapportages zitten de grotere aanpassingen aan de achterkant. Het hele framework achter Google Analytics is geheel opnieuw uitgedacht en ontwikkeld.

Google Analytics vernieuwingen:

  • Data verzameling
  • Data ecosystemen
  • Toekomstbestendig
  • Implementaties 
  • Integraties
  • Inzichten

Belangrijkste wijziging is in de manier waarop Google naar de data kijkt. Hiervoor keek Google naar de website structuur met de content. Nu kijkt Google veel meer vanuit de gebruiker. De gebruikersfunnel (klantreis) staat veel centraler in deze nieuwe versie.

De “oude” wijze van data verzamelen voldoet niet meer aan de eisen/wensen van gebruikers. Bovendien heeft Google laten weten dat er simpelweg onvoldoende serverruimte is om op de “oude” wijze door te gaan. Kortom er was een grote urgentie om het compleet opnieuw te gaan ontwikkelen.

Naast websites maken veel bedrijven en organisaties gebruik van: apps, portals, e-learning, enz. Kortom het data ecosysteem voor bedrijven en daarmee de behoefte is hierdoor flink uitgebreid en veranderd. 

Neem hiernaast nog de factor dat elke consument zijn gebruik continue spreid over verschillende sessies en apparaten. Een bezoeker die op de ipad oriënterend rond shopt, een vergelijking van prijzen en shops maakt op de laptop en de bestelling uiteindelijk via mobiel afrekent is geen uitzondering.

Vanuit een technisch perspectief (ten aanzien van de meetbaarheid) kwam er toch nog wel veel expertise bij kijken om een website volledig goed in te richten. Ook dat gaat met deze nieuwe Google Analytics G4 versies duidelijk verbeteren.

Vernieuwingen in Google Analytics

Gelukkig hebben alle bovenstaande argumenten er voor gezorgd dat er grondig is nagedacht over deze nieuwe versie. Je kunt een aantal verbeteringen verwachten. 

Google Analytics verbeteringen:

  • Universele bezoekers herkenning
  • Events gedreven
  • Events meten met 1 klik
  • Predictive audiences

Hierover later meer. Wij gaan meer kennis delen over onze ervaringen met het geheel vernieuwde Google Analytics. Hou onze blogs dus in de gaten.

Wat moet ik precies doen?

Wil je zelf de migratie en opzet uitvoeren? Dat kan. Wij hebben dit voor je uitgewerkt in een aantal stap-voor-stap blogs. Blijf de komende tijd op de hoogte voor meer blogs!.

Stappenplan:

Kom je er niet uit. Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag op weg.

Advies

Aangezien Google nog druk aan het ontwikkelen is met deze nieuwe versie adviseren wij een (langere) overlap periode in te stellen. Je kunt deze upgrade in 4 stappen doorvoeren.

Upgrade advies:

  1. Live zetten nieuwe property
  2. Monitoren/bekend raken met nieuwe data & rapportages
  3. Definitief overstappen (voor de rapportages/inzichten/analyses) 
  4. Verwijder je oude property

Zet alvast de nieuwe G4 Analytics methode live. Maar blijf je data in je huidige opzet monitoren. Zorg er dan voor dat je langzaam vertrouwd raakt met de nieuwe data. Ook de nieuwe rapportage vorm zal wennen zijn.

Zodra je een goed beeld hebt gekregen van alle nieuwe mogelijkheden en je data accuraat is kun je definitief overstappen. 

Het is altijd verstandig niet gelijk je “oude” property te verwijderen. Immers daar zit nog heel veel historie. Dit kan goed van pas komen bij vergelijkingen. Na 1 of 2 jaar zou je de “oude” definitief kunnen verwijderen.

Alternatieven voor Google Analytics

Vaak is een upgrade moment om ook nog even te kijken naar alternatieven. Is Google Analytics nog steeds het pakket voor je data verzameling. Er zijn in de laatste jaren flink wat andere opties bijgekomen.

Web analytics tools:

  • Adobe
  • Matomo (voorheen Piwic)
  • Open Web Analytics
  • Clicky
  • Plausible
  • Kissmetrics
  • ….

Blijf op de hoogte

Wij schrijven regelmatig nieuwe blogs over online marketing. Bekijk onze website voor alle blogs of volg ons op Linkedin. Je kunt je ook direct aanmelden voor onze email met online marketing updates. Zo blijf je eenvoudig op de hoogte.

Neem contact op

Heb je vragen over dit blog? Neem dan gerust contact op met onze online marketing specialisten. Bel ons via  085-888-2822 of mail naar jurgen@consigo.nl. Wij helpen je graag.

Benieuwd naar meer online marketing blogs?

Deel: