Eigen bezoek filteren uit je website? Zo doe je dat

Eigen bezoek filteren uit website

Het filteren van je eigen bezoek

Vóór de AVG wetgeving was het filteren van eigen bezoek op je website heel simpel. Een kwestie van het instellen van een IP filter in Google Analytics. Hiermee blokkeerde je al je eigen bezoek aan de website.

Als ook jouw website nu geheel AVG conform is ingericht, dan werk je met een Google Analytics profiel wat geen IP adresgegevens opvangt. Hiermee voldoe je aan één van de AVG eisen. Met de nieuwe richtlijnen kun je dus geen eigen bezoek op de website filteren op basis een een IP filter.

In veel gevallen kan het nog steeds relevant zijn om eigen bezoek uit je statistieken te filteren. Wil je toch een oplossing hiervoor? Lees dan dit blogartikel.

AVG instellingen – update

De AVG: het is vast niet het meest favoriete onderwerp en na implementatie wordt het snel weer vergeten. Hierbij nog even een korte opsomming voor zaken die voor een AVG proof Google Analytics implementatie van belang zijn.

AVG proof Google Analytics

  • Cookiemelding met keuzes voor bezoekers
  • Geen pixels laden van derde partijen zonder dat deze gekoppeld zijn aan
  • de cookiemelding en specifieke keuze van de bezoeker
  • Anoniem meten van bezoekers (geen IP adressen)
  • Geen persoonsdata opslaan in Analytics (bv email adressen)
  • Geen data delen met Google
  • Duidelijke privacy statement met aandacht voor het cookiebeleid

Zeer waarschijnlijk heb je alles zo ingericht dat je hier aan voldoet. Is dat niet het geval en wil je hier meer over weten? Neem dan contact met ons op.

Eigen bezoek filteren uit Google Analytics

In eerste instantie moet je jezelf afvragen of het relevant is om eigen bezoek op je website eruit te filteren. Het is natuurlijk altijd zuiverder om naar je statistieken te kijken zonder eigen bezoek.

Ben je net gestart met je website of heb je relatief weinig bezoekers, dan is het zeker de moeite. Werk je continu aan nieuwe pagina’s en check je veel in de live omgeving, dan is het ook aan te raden.

Eigen bezoek filteren analytics

Afbeelding: Bezoek Google Analytics

Veel bezoekers

Heb je al veel bezoek, denk aan honderd(en) bezoekers per maand en werk je niet al teveel aan je website? Dan is het wellicht overbodig. Relatief gezien valt je eigen bezoek dan weg tegen de vele andere bezoekers.

Ons advies is om het waar mogelijk altijd uit te filteren. Dit geeft het meest zuivere beeld van je bezoekers. Hiermee vervuil je niet je data. Deze heb je immers hard nodig om je website verder te blijven verbeteren.

Oplossing voor filteren eigen bezoek

Binnen Chrome kun je gebruik maken van Chrome extensies. Er zijn talloze slimme extensies die je werk online een stuk makkelijker kunnen maken. Zie hiervoor de Chrome webshop.

Specifiek voor het uitsluiten van bezoekers op je website, kun je gebruik maken van Block yourself from Analytics. Er zijn meerdere extensies te vinden die hetzelfde doen overigens, echter deze blinkt uit in zijn eenvoud.

eigen bezoek filteren block yourself analytics

Hoe werkt het?

  • Je installeert deze extensie in Chrome
  • Je bezoekt dan je eigen website
  • Je klikt op de extensie in je browserbalk
  • Je klikt op: block this website
  • Je ziet nu een rood cirkeltje verschijnen als je website bezoekt
bezoek-filteren-website-block-yourself-analytics-extensie

Probeer het zelf en installeer deze Chrome extensie: Block yourself from Analytics.

Meer weten over data en Google Analytics?

Wil je voor jouw bedrijf starten met een goed ingericht Google Analytics account? Of wil je een check op je AVG inrichting? Wij hebben veel ervaring met het AVG inrichten van websites en Google Analytics. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt.

Blijf op de hoogte

 

Neem contact op

Heb je vragen over deze blogs? Of wil je aan de slag met online marketing? Neem dan gerust contact op met Jurgen via: jurgen@consigo.nl of 085-888-2822. Wij helpen je graag.

Nieuwste online marketing blogs

Gerelateerde blogs