Doelen voor 2024 – hoe stel je ze?

Doelen 2020 hoe stel je

Marketing doelen 2024

Het nieuwe jaar 2024 gaat bijna van start. Dat betekent nieuwe uitdagingen en nieuwe doelen! Het stellen van doelen en doelstellingen leidt geregeld tot interessante discussies. Hoe komen ze tot stand? Waar zijn ze op gebaseerd? Zijn ze wel of niet haalbaar? Heb ik er wel voldoende invloed op?

Vaak heb je het strategische doel of onderscheid van jouw bedrijf wel duidelijk. Maar hoe vertaal je dit naar concrete online marketing doelen voor 2024? Waar kun je op sturen? Welke doelen zijn relevant? Wat is realistisch en hoe maak je dit meetbaar? Het kan toch niet zo zijn dat je geen antwoord krijgt op dit soort basale vragen?

Het wel of niet behalen van deze doelen is van veel factoren afhankelijk. Op enkele heb je zelf, als ondernemer of marketeer, direct invloed. Focus je op deze doelen.

Uit diverse onderzoeken blijkt telkens weer dat bedrijven die sturen op doelen betere resultaten boeken. Kortom, aan de slag gaan met duidelijke doelen voor 2024!

Belangrijke online marketing doelen

Als overzicht een paar doelen die veel gebruikt worden.

Marketing doelen:

  • Bereik
  • Groei in bezoekers
  • Groei in leads
  • Groei in klanten
  • Aanmeldingen voor events
  • Downloads van whitepapers
  • Conversie stijging
  • Bestelwaarde verhoging
  • Omzet en groei
  • Klantwaarde
  • Klantbehoud
Doelen 2024 Google Tag Manager Bedankt pagina

Afbeelding: Doelen in Google Tag Manager

Voor het opstellen van je doelen voor 2024 gebruiken we de SMART techniek.

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdgebonden

Voordat je SMART doelen kunt formuleren, heb je wel een eerste idee nodig. Waar baseer je de doelen op? Wat heb je nodig om tot een eerste doel te kunnen komen?

Methoden om doelen te stellen

Hieronder een aantal manieren om tot een paar eerste ideeën van doelen en doelstellingen te komen.

Stellen van doelen:

  1. Historische cijfers
  2. Benchmarks uit markt
  3. Progressief
  4. Exponentieel

Is dit een volledige lijst? Zeker niet. Er zijn vele andere opties om tot concrete doelen te komen. Zie deze vier opties van het stellen van doelen als één van de mogelijkheden om tot relevante doelen te komen voor jouw bedrijf. Voor ons zijn ze erg belangrijk. We leggen ze hieronder wat beter uit.

1. Historische cijfers

Kijk goed naar cijfers uit het verleden. Vele websites draaien intussen al enige jaren. Wat zijn de ontwikkelingen over deze perioden? Welke doelstellingen zijn in het verleden gehanteerd en wat waren hier de resultaten? Op basis van deze historische cijfers kun je goed een voorspelling maken voor een nieuwe aankomende periode.

2. Benchmarks uit markt

In veel sectoren zijn er cijfers bekend. Deze worden met enige regelmaat gepubliceerd en online beschikbaar gesteld. Denk aan; trendrapporten, cases, marktrapportages, etc. Met wat goed online speurwerk is er meer te vinden dan je zou denken. Vanuit deze marktcijfers kun je afleiden of je doelen kunt stellen die in lijn zijn met de gemiddelden of trends.

3. Progressief

Voor het opstellen van doelen kun je ook een progressieve methode gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijfsgroei van 5%, 10% of 20%. Stel dat je een bedrijfsgroei wil realiseren van 20%. Wat moet je dan extra gaan doen om dit te bereiken? Dit kun je terugrekenen naar diverse doelen en vertalen in de juiste actieplannen.

4. Exponentieel

“Aim for the stars and reach the moon”. Soms helpt het bij het stellen van doelen om ze exponentieel te bekijken. Neem een flinke dosis groei voor ogen, bijvoorbeeld: mijn bedrijf gaat met 100% groeien; een stevige ambitie. Reken vervolgens terug wat je dan nodig hebt.

Hoeveel contacten met nieuwe leads, hoeveel omzet bij bestaande klanten en hoeveel capaciteit heb ik nodig om dit daadwerkelijk te realiseren? Deze aanpak zal niet voor elk bedrijf realistisch zijn maar het zorgt wel voor relevante vragen en nieuwe inzichten. Probeer het maar eens!

Doelen stellen

Doelen 2024 stellen – aan de slag

Welke van de methoden past het best bij jouw onderneming? Kies een methode of combineer ze als dit beter uitkomt.

Aanpak doelen stellen:

  1. Formuleer de doelen SMART
  2. Maak ze meetbaar
  3. Monitor de ontwikkeling
  4. Bespreek ze frequent
  5. Stuur op verbeteringen

Nu kun jij verder aan de slag. Het stellen van goede doelen geeft namelijk richting en zorgt voor betere resultaten.

Hoe meet je resultaten?

Doelen meten Data Studio

Afbeelding: Google Data Studio Dashboard

Het meten van online resultaten hoeft in de basis niet heel veel tijd te kosten. Je website geeft vaak genoeg aanknopingspunten om deze resultaten inzichtelijk in kaart te brengen.

Een goed ingericht Google Analytics profiel en een basis dashboard helpt je als ondernemer of marketeer al enorm om inzichten te verkrijgen en hierop te gaan sturen. Wil je echt meer uit een dashboard halen? Kijk dan eens naar Google Data Studio.

Al deze doelen kun je met diverse online marketing tactieken beïnvloeden en optimaliseren. Op basis van data kun je betere beslissingen nemen. Bespreek de doelen daarom regelmatig.

Voorkom het doelen doolhof

Waak in elk geval voor het bekende doelen doolhof. Bij sommige bedrijven hanteren ze dermate veel doelen dat het totaal onoverzichtelijk is. Dat wil jij voorkomen!

Kies de doelen waar je invloed op hebt, die impact hebben op je bedrijf en je te realiseren strategie. Minder is in dit geval zeker beter!

Vier je successen!

Vier successen behaalde doelen

Nu heb je je doelen bedacht, SMART uitgewerkt, meetbaar gemaakt, ingesteld in een dashboard bijgehouden en gestuurd op basis van tussentijdse inzichten. Heb je na al dit harde werken resultaat? Vier dan deze successen!

In de praktijk gebeurt dit altijd te weinig. Bij het behalen van doelen hoort een moment van aandacht (en wellicht champagne). Sta stil bij wat je gepresteerd hebt en deel dit met je team en collega’s. Het werkt motiverend!

Meer weten over online marketing?

Wil jij aan de slag met online marketing en wil je stappen zetten om je online positie te optimaliseren? Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van online marketing strategieën. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt!

Blijf op de hoogte

 

Neem contact op

Heb je vragen over deze blogs? Of wil je aan de slag met online marketing? Neem dan gerust contact op met Jurgen via: jurgen@consigo.nl of 085-888-2822. Wij helpen je graag.

Nieuwste online marketing blogs

Gerelateerde blogs