Diensten

Datagedreven marketing.

Krijg grip op je data met datagedreven marketing

Bespreken tijdens groepsoverleg 11
Krijg grip op je data
Gerichter sturen op resultaat
Onderbouwde marketing strategie
Michiel Timo en Guido brainstormen

Wat is datagedreven marketing?

Verzamel je al data voor je marketing, maar vind je het moeilijk om deze data te duiden en om te zetten in concrete actiepunten? Raak je verstrikt in de cijfers en maak je keuzes op gevoel?

Met een datagedreven marketing aanpak krijg je inzicht en grip op je marketing data en kun je onderbouwde keuzes maken.

 

William en Eva op kantoor

De voordelen van datagedreven marketing 

Op basis van data krijg jij inzicht in jouw cijfers. Welke buttons leveren de meeste conversie op? Staan de reviews wel op de juiste plek? Snapt jouw bezoeker hoe hij door jouw website moet navigeren?

Met datagedreven marketing blijft het geen giswerk en kun je onderbouwde vervolgstappen maken. Met tools als Google Analytics, Hotjar, Piwik Pro en Microsoft Clarity kun je veel in kaart brengen en gerichter op de juiste conversie sturen.

Hoe werkt datagedreven marketing?

01.

Nulmeting

We beginnen met het in kaart brengen van de huidige situatie door middel van een nulmeting. We kijken samen naar welke data voor jou belangrijk is en of dit op de juiste manier gemeten wordt.

02.

Op maat gemaakte structuur

We zorgen ervoor dat jouw data op de juiste manier gestructureerd is, zodat je het maximale uit jouw data haalt. Tevens zorgen we ervoor dat je data future proof is, zodat je in de toekomst kan blijven werken met jouw data.

03.

Testen en voorspellen

We testen alles wat ingesteld is, om ervoor te zorgen dat jij de juiste data krijgt en daarop kan sturen. Zo investeer je alleen tijd en geld in zaken die het grootste rendement voor je bedrijf opleveren.

Samenwerkingen waarop we trots zijn

Consigo heeft zich bij ons bewezen als digital marketing partner. We kunnen hen van harte aanbevelen aan iedereen die op zoek is naar een goed online marketingbureau.

Roy Haan

Hofmans At Home

Jurgen Timo en Guido overleggen

Aan de slag met datagedreven marketing

Wil je advies over hoe je datagedreven je marketingstrategie kan bepalen? Of heb je hulp nodig bij het inrichten van data optimalisatie tools zoals GA4 en Google Tag Manager?

Wij staan voor je klaar om je te helpen. Van strategie tot uitvoering. Samen zorgen we ervoor dat jij grip krijgt op je data.

Veelgestelde vragen over data

Hoe meet ik de effectiviteit van mijn online marketing strategie?

Gebruik analytics tools zoals Google Analytics om het verkeer naar je website te volgen, conversieratio’s te meten, en de prestaties van individuele marketingkanalen te analyseren. KPI’s (Key Performance Indicators) zoals klikfrequentie (CTR), kost per acquisitie (CPA), en ROI helpen je om de effectiviteit van je strategie te beoordelen.

Welke tools gebruiken jullie voor rapportages?

Wij maken gebruik van tools zoals Google Looker Studio en Google Analytics 4 om jouw data overzichtelijk te presenteren en meetbare resultaten te behalen.

Hoe vaak moet ik een rapportage opstellen?

Meestal adviseren we om maandelijks of per kwartaal een rapportage op te stellen, afhankelijk van de doelen die je wilt bereiken.

Waarom heb ik een dashboard nodig?

Een dashboard geeft je continu inzicht in al jouw data op één plek, zodat je snel en eenvoudig de juiste beslissingen kunt nemen.

Wat is een rapportage?

Een rapportage is een overzicht van belangrijke data, zoals bezoekersaantallen en verkoopcijfers, waarmee je jouw marketingprestaties kunt bijhouden en verbeteren.

Wat is de toekomst van datagedreven marketing?

Datagedreven marketing blijft zich constant ontwikkelen, door de komst van AI en machine learning. Hierdoor is het belangrijk om bij te blijven in deze ontwikkelingen. 

 

Bij Consigo houden wij dit iedere dag bij, zodat jij je kan blijven focussen op wat voor jou belangrijk is.

Hoe meet ik de effectiviteit van mijn datagedreven marketingcampagnes?

Gebruik KPI’s zoals conversieratio, klantacquisitiekosten, klantbehoud, en ROI. Analysetools kunnen helpen bij het bijhouden van deze metrics en het beoordelen van de prestaties van campagnes.

Wat zijn de grootste uitdagingen bij het implementeren van datagedreven marketing?

Enkele uitdagingen zijn datakwaliteit en -integriteit, het hebben van de juiste vaardigheden binnen het team, privacy en naleving van regelgeving, en het effectief integreren van verschillende databronnen.

Hoe kan ik de privacy van mijn klanten waarborgen bij datagedreven marketing?

Zorg ervoor dat je voldoet aan de GDPR en andere relevante privacywetten. 

Gebruik data-anonimiseringstechnieken en zorg voor transparante communicatie over hoe klantdata wordt verzameld en gebruikt. 

 

Wij helpen je bij het privacyvriendelijk inrichten van jouw data, zodat je hier geen omkijken naar hebt.

Hoe zorgt datagedreven marketing voor gepersonaliseerde ervaringen?

Door het analyseren van klantdata kan je gepersonaliseerde berichten, aanbiedingen en content creëren die aansluiten bij de individuele behoeften en voorkeuren van jouw klant. Hierdoor wordt de kans op omzet verhoogd.

Hoe kan ik beginnen met datagedreven marketing?

Begin met het vaststellen van duidelijke doelen en KPI’s. Verzamel relevante data, gebruik tools als Analytics om deze te analyseren..

Welke tools kan je gebruiken bij datagedreven marketing?

De belangrijkste tools voor datagedreven marketing zijn: Google Tag Manager, Google Analytics, je eigen CRM-systeem en Microsoft Clarity. Hiermee zorg je ervoor dat je de juiste data binnen handbereik hebt.

Wat zijn voordelen van datagedreven marketing?

Datagedreven marketing zorgt ervoor dat je klantsegmenten beter kan identificeren, om zo gerichte campagnes in te zetten. Verkrijg diepgaande inzichten in klantgedrag en -voorkeuren, zodat je jouw marketing nog effectiever kan inzetten.

Welke soort data gebruik je?

Je kan verschillende soorten data gebruiken, zo kan je inzicht krijgen in demografische gegevens, gedrag van websitebezoekers en geografische gegevens.

Wat is datagedreven marketing?

Bij datagedreven marketing maak je gebruik van gegevensanalyse om marketingbeslissingen te nemen en strategieën te optimaliseren. Het omvat het verzamelen, analyseren en interpreteren van klantgegevens om gerichte en gepersonaliseerde marketingcampagnes te creëren.

teamfoto

Wie zijn wij?

Bij Consigo vinden we een persoonlijke aanpak heel belangrijk. Elk bedrijf is anders en wij geloven niet in een standaard marketing aanpak. Als marketingbureau zijn we jouw sparringpartner en zullen we jouw organisatie altijd uitdagen om verder te groeien

Wil je vrijblijvend een adviesgesprek?

Vraag het onze online marketing expert

online-marketeer-michiel

Michiel

Teamlead Online advertising