Zo creëer je jouw online identiteit of huisstijl voor social media.

Creeer online identiteit huisstijl

Zakelijke online identiteit creëren

Je bent druk bezig om elke week leuke en interessante berichten op social media te plaatsen. Social media marketing is immers een hele effectieve manier om je bedrijf online te promoten, in contact te komen met je klanten of nieuwe klanten aan je te binden. Er zijn echter vele andere bedrijven met jou die dat ook doen. Dan is het wel zo fijn als je door je doelgroep snel herkend wordt.

Met een huisstijl zorg je door middel van kleuren, vormen, logo’s en taalgebruik dat mensen direct zien dat het om jouw bedrijf gaat. Met andere woorden: belangrijk dat al je uitingen op social media één geheel vormen: creëer een online (zakelijke) identiteit.

Maar hoe kun je dit nu het beste aanpakken? In dit blog geef ik een aantal tips en voorbeelden om jouw zakelijke online identiteit te creëren die je volgers gaan herkennen.

Kiezen van de juiste afbeelding

Het is verstandig om een afbeelding bij een bericht op social media toe te voegen. Beeld wordt 600.000 keer sneller opgenomen dan tekst (bron). Het is wel van belang dat deze afbeelding iets zegt over het bericht en dus van toegevoegde waarde is, maar hoe vind je zo’n afbeelding?

Niet elk bedrijf heeft een mooie set aan professionele foto’s beschikbaar. Daarnaast mag je niet zomaar elke afbeelding van internet halen en deze in je uitingen gebruiken. De meeste afbeeldingen beschikken namelijk over auteursrecht. Gelukkig bestaan er ook Creative Commons Zero (CC0) afbeeldingen.

Deze afbeeldingen mag je voor alles (dus ook voor commercieel gebruik) inzetten, zonder dat je een vermelding van de auteur hoeft te maken. Mooi meegenomen dus! Een website waar je (rechtenvrije) afbeeldingen kunt vinden is pixabay.com.   

Huisstijl toepassen

Wanneer je een afbeelding hebt gevonden, kun je aan de slag met het toepassen van jouw huisstijl.

Een aantal tips:

  • Maak gebruik van de bestaande kleuren in je huisstijl.
  • Gebruik je logo en probeer deze op dezelfde plek te plaatsen.
  • Maak een aantal verschillende templates, denk aan een template voor bijvoorbeeld vacatures, producten/diensten, over ons en overig. Een vacature afbeelding wil je er mogelijk anders uit laten zien, dan een productbeeld. Hierdoor houd je consistentie en is het herkenbaar. Bij Consigo hebben we bijvoorbeeld een standaard huisstijl voor onze whitepapers (zie afbeelding 1).
  • Houd de teksten in afbeeldingen kort. Mensen moeten meteen kunnen zien waar het over gaat.
  • Let op de juiste afmetingen van de afbeeldingen. Hierdoor wordt het bericht op zowel desktop, laptop als mobiel goed weergegeven.
  • Zorg ervoor dat je een header foto toevoegt op je sociale kanalen (zie afbeelding 2).
  • Zorg voor consistentie in hoe jij je doelgroep aanspreekt, kies dus ‘u’ of ‘jij’.

Huisstijl whitepaper

online-identiteit-huisstijl-whitepaper

Afbeelding: Huisstijl Consigo whitepaper

Header social kanalen

Huisstijl-online identiteit-social-media

Afbeelding: Headerafbeelding Consigo social kanalen

Handige huisstijl tool: Canva

Wanneer je geen Photoshop mastermind binnen je bedrijf hebt om de afbeeldingen op te maken, niet getreurd.. met Canva kom je een heel eind. Canva is een gratis tool waarmee je afbeeldingen vrij gemakkelijk kunt opmaken. Dit scheelt een hoop werk!

Consistentie in online identiteit

Een van de belangrijkste zaken bij het ontwikkelen van een online identiteit of huisstijl voor social media is consistentie. Dit zorgt ervoor dat mensen sneller herkennen van wie het bericht afkomstig is. Daarnaast ziet het er strakker en professioneler uit.

Hulp nodig bij je eigen huisstijl?

Heb je hulp nodig bij het ontwikkelen van een huisstijl of wil je meer informatie over de inzet van social media voor jouw bedrijf? Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van een zakelijke online identiteit. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt.

Blijf op de hoogte

Wij schrijven regelmatig nieuwe blogs over online marketing. Bekijk onze website voor alle blogs of volg ons op LinkedIn. Je kunt je ook direct aanmelden voor onze email met online marketing updates. Zo blijf je eenvoudig op de hoogte.

Neem contact op

Heb je vragen over deze blogs? Of wil je aan de slag met online marketing? Neem dan gerust contact op met Jurgen via: kimberly@consigo.nl of 085-888-2822. Wij helpen je graag.

Nieuwste online marketing blogs

Gerelateerde blogs